آخرین عناوین

يکشنبه 1 مهر 1397-10:52 کد خبر:63163

معاون مرکز لرزه‌نگاری اعلام کرد:

منشأ زمین‌لرزه شب گذشته گسلی بود/مردم نگران نباشند

معاون مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: منشأ زمین‌لرزه شب گذشته گسلی بوده است و ارتباطی به آتشفشان دماوند و یا تغییرات خاص دریای خزر ندارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بهزاد پورمحمد امروز درباره زلزله شب گذشته در مازندران ، اظهار داشت: مازندران در حالت عادی ظرفیت زمین‌لرزه‌های بالای چهار ریشتر دارد که به ‌صورت مکرر در استان شاهد آن هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر سابقه تاریخی زمین‌لرزه‌های مازندران نشان می‌دهد استان مازندران استعداد وقوع زمین‌لرزه بالای ۶ریشتر را هم دارد که از جمله می‌توان به زمین‌لرزه سال ۱۳۳۶ سنگ‌چال بندپی بابل، سال ۱۳۸۱ لاریجان آمل و سال ۱۳۸۳ فیروزآباد کجور اشاره کرد.

معاون مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مازندران از لحاظ سن زمین‌شناسی جوان بوده و رشته کوه البرز مبین همین قضیه است، اضافه کرد: دو گسل اصلی از شرق به غرب استان مازندران را تحت تاثیر قرار داده که علاوه بر مازندران استان‌های گلستان و گیلان را دربرمی‌گیرد و علاوه بر آن یک سری گسل‌های کوچک فعال و لرزه‌زا در مناطق مختلف استان آبادی‌ها و شهرها را تحت پوشش خود قرار دادند.

این مسئول گفت: بیش از ۷۰ درصد مساحت استان یا روی گسل و یا حواشی گسل قرار دارد و لرزه‌خیزی مازندران کاملاً طبیعی است.

پورمحمد با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت چه زمانی زلزله می‌آید، اما استان مازندران ظرفیت لرزه‌خیزی نسبتاً بالایی دارد، تصریح کرد: زمین‌لرزه شب گذشته کاملاً مربوط به گسل‌های استان مازندران است که برخی اثرشان روی سطح زمین دیده می‌شود و به‌عبارتی رخ‌نمون بوده و برخی نیز پوشیده هستند و می‌توان گفت منشا زلزله شب گذشته بوده که توسط رسوبات عهد حاضر جنوب خزر این گسل پوشیده شده است.

وی با اعلام اینکه منشأ زمین‌لرزه شب گذشته گسلی بوده است، بیان کرد: این زلزله ارتباطی به آتشفشان دماوند و یا تغییرات خاص دریای خزر ندارد و وقوع این زمین‌لرزه‌ها در مازندران کاملاً طبیعی است که قبلاً نیز کرات به این مسأله اشاره کردیم.

* پیش‌بینی ما این است زمین‌لرزه اصلی باشد

معاون مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که داریم پیش‌بینی ما این است زمین‌لرزه اصلی باشد که معمولا قبل از خودشان یا خرد لرزه دارند و یا گاهاً ندارند و شکستگی به یکباره اتفاق می‌افتد و روند بعدی معمولاً خردلرزه‌ها می‌تواند در همان منطقه و یا مناطق مجاور باشد.

پورمحمد افزود: براساس اطلاعاتی که داریم تغییرات خاصی در منطقه بعد از وقوع زلزله مشاهده نکردیم.

وی یادآور شد: مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک شبکه لرزه‌نگاری محلی استانی دارد که ۶ ایستگاه لرزه‌نگاری را زیر پوشش دارد و مرتب درحال رصد خرد لرزه‌های استان هستند و اگر تغییرات خاصی در مناطقی از استان مشاهده کنیم براساس اطلاعات ایستگاه‌ها که از پیشرفته‌ترین تجهیزات برخوردار هستند اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* ضرورت حفظ آمادگی عمومی نه برای زلزله؛ بلکه برای همه زمین‌لرزه‌های مشابه

معاون مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت حفظ آمادگی عمومی نه برای زلزله بلکه برای همه زمین‌لرزه‌های مشابه توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، خاطرنشان کرد: به نظر من مردم نباید نگرانی خاصی داشته باشند؛ اینکه زلزله شب گذشته برخی مردم را به بوستان و پارک‌های محله کشاند عکس‌العمل مردم کاملا طبیعی است زلزله طبیعتش همین است ولی اگر متولیان امر در طول سال برنامه جامعی برای آموزش عمومی مردم داشته باشند و از توان رسانه‌های ارتباط جمعی از جمله صداوسیما،خبرگزاری‌ها، اصحاب جراید استفاده مستمر و مداوم کنند مردم در زمان زلزله با آمادگی بیشتر عکس‌العمل مناسب‌تری انجام خواهند داد و به‌طور حتم نگرانی‌های آنان کمتر خواهد شد.

پورمحمد با بیان اینکه هم مردم و مسئولان نباید نسبت به حوادث این چنینی بی‌تفاوت و یا نگران آن تنها در زمان وقوع باشند، اضافه کرد: دولت و مجلس و متولیان امر استانی باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری کنند  به این دلیل که مردم همواره همراه هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :