آخرین عناوین

شنبه 5 آبان 1397-16:44 کد خبر:63753

ماجرای عجیب ترین سرقت آکادمیک تاریخ مازندران:

پدیده ای به اسم تیموریزم/وقتی ۸۰درصد سخنرانی و برنامه رییس دانشگاه کشاورزی ساری کپی است

باورنکردنی امروز ما نه سرقت مقاله و پایان نامه و تز، که سرقت سخنرانی و برنامه است!! بله هرچند باورنکردنی می نمایند اما در کمال تاسف باید آنچه از این پس می خوانید را باور کنید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت،تقلب،رونوشت و سرقت علمی در فضای آکادمیک از هر نوعش قابل پذیرش و اغماض نیست و عموما در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با متقلبان برخورد بسیار شدیدی می شود و کمترین کار این است که از فضای آکادمیک اخراج می شوند و از این پس هم این بدنامی مثل داغ ننگی بزرگ تا همیشه بر پیشانی شان می ماند.

در ایران اما قضیه کاملا برعکس می‌شود و نهایت کاری که ممکن است با چنین فردی بکنند آنهم با ادعای دریافت مدرک از آکسفورد و گذشت چند ماه از وزارت متکی بر همان مدرک، این است که به مجلس دعوتش کنند و از وزارت برکنار نمایند.

متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی بر فضای علمی کشور و رواج پایان نامه فروشی، دیگر به دشواری می توان واقعی یا تقلبی بودن یک مقاله علمی و دانشگاهی را راستی آزمایی کرد اما به هرحال وقتی پای این مقالات به isi و ژورنال های علمی معتبر جهانی باز می شود هرگونه کپی برداری قابل ردیابی است.

موضوع گزارش باورنکردنی امروز ما نه سرقت مقاله و پایان نامه و تز، که سرقت سخنرانی و برنامه است!! بله هرچند باورنکردنی می نمایند اما در کمال تاسف باید آنچه از این پس می خوانید را باور کنید و اگر بیماری قلبی دارید قرص زیرزبانی فراموش نشود و اگر کودک زیر ۸ سال دارید او را از مقابل مانیتور دور کنید تا مبادا الگویی شود برایش و اگر هم باورنمی کنید لطفا با صفحه موبایل یا مانیتور ور نروید، مشکل از فرستنده نیست و آنچه می بینید و می خوانید عین واقعیت است!

ماجرا از این قرار است که خردادماه سال جاری بعد از کلی گلایه و شکایت دانشجویان و اساتید دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری از آقای بهمنیار؛ رییس این دانشگاه، ایشان بالاخره دانشگاه کشاورزی ساری را ترک گفتند و و جایشان را به جناب آقای دکتر اسدالله تیموری یانه سر سپردند.

مردی که مطرح شدن نامش از طرف وزارت علوم دولت روحانی موجب شوک و تعجب اساتید و دانشجویان این دانشگاه شد اما وقتی همان منتقدان و ناآشنایان با آقای دکتر در مراسم معارفه او حاضر شدند و متن سخنرانی و برنامه های ایشان را شنیدند تاسف خوردند که چرا قصاص پیش از جنایت و  داوری نامنصفانه کرده اند.

سخنرانی آقای دکتر و برنامه های طرح شده توسط ایشان تاحد زیادی واقع بینانه به نظر می رسید و حداقل توانست نمره قبولی را بگیرد اما این پایان ماجرا نبود .

آقای دکتر و روابط عمومی دانشگاه آنقدر از این سخنرانی مطمئن بودند که آن را درسایت رسمی دانشگاه بعنوان متن «سخنرانی و برنامه های رییس جدید»بارگذاری کردند و هنوز هم این برنامه و سخنرانی با جستجویی ساده در سایت دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری موجود است اما برای اینکه کار شما را ساده تر کنیم، لینک این سخنرانی را می توانید ببنید:

http://sanru.ac.ir/%D9%85%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7

اما بخش هیجان انگیز ماجرا از جایی شروع شد که گروه جامعه ما با ایملیی از طرف یکی از دانشجویان این دانشگاه مواجه شده بود که در آن مدعی می شد بخشی از سخنرانی آقای یانه سر در مراسم معارفه اش عینا از سخنرانی مرحوم اصغری آقمشهدی ؛ رییس اسبق دانشگاه مازندران کپی برداری شده است.

باور این مسئله برای تحریریه ما آنقدر دشوار بود که حتی موضوع را پیگیری نکرد زیرا باورمان نمی شد کسی در حد رییس دانشگاه، آنهم دومین دانشگاه مهم منابع طبیعی شمال کشور چنین کاری بکند، اما آن دانشجوی سمج بخشی از لینک تطبیقی سخنرانی را برایمان ارسال کرد و آنوقت بود که دوزاری مان افتاد که چه خبر است؟!

خبرگزاری ما اما به این اکتفا نکرد و با استفاده از برنامه «های سرچینگ گوگل» نعل به نعل سخنرانی و برنامه های آقای تیموری رییس دانشگاه کشاورزی را به آزمون گذاشت و متاسفانه در کمال ناباوری متوجه شد بیش از ۸۰ درصد سخنرانی و برنامه های ایشان عینا از روی سه منبع کپی( با بهتر است بگوییم سرقت)شده.

این کپی برداری نعل به نعل تا آن اندازه پیش رفته که آقای تیموری حتی به خود زحمت نداده اند غلط های املایی منابع اصلی را اصلاح کنند و فقط اسم افراد موجود در متن های سرقت شده را با اسم های مد نظر خودشان عوض کرده اند، مثلا اگر آقای آقمشهدی گفته: دانشگاه مازندارن، ایشان عین جمله را برداشته و فقط به جای دانشگاه مازندران نوشته دانشگاه کشاورزی ساری!!

این سرقت از دو جهت دیگر نیز قابل توجه است:

*اول اینکه ایشان نکرده اند از سخنرانی های خارجی با ترجمه استفاده کنند و دست دراز کرده اند همین بغل و بخش عمده کپی برداری را از دانشگاه مازندران و آقای آقمشهدی انجام داده اند.

*دومین موضوع ذوق بالا و گشاده نظری آقای تیموری است که از شرق تا غرب را طی طریق کرده و هیچ کس را از لطف کپی برداری خود محروم نکرده اند.

این گزارش را برای وزارت علوم و مسئولان نظارتی ارسال خواهیم کرد، همچنین از استانداری مازندران انتظار دارد سریعا به مسئله ورود پیدا کند و همچنین توقع جدی از فضای علمی استان این است که با محکوم کردن جدی این موضوع و پیگیری وضعیت آقای تیموری اجازه تکرار چنین فجایع تلخ و زشتی را در فضای علمی مازندران ندهند، زیرا چنین رفتارهایی کل فضای علمی این استان نخبه پرور را زیر سوال می برد.

ما البته فرصت پاسخگویی را برای آقای تیموری و روابط عمومی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری مغتنم می شماریم، هرچند بعید است جواب قانع کننده ای وجود داشته باشد.

در ادامه متن سخنرانی و برنامه های جناب آقای دکتر تیموری یانه سر؛ ریاست محترم دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری را از نظر می گذرانید.

*قسمت هایی که آبی شده اند عینا کپی برداری از سخنرانی مراسم معارفه و ارائه برنامه های مرحوم دکتر اصغری آقمشهدی؛ ریاست اسبق دانشگاه مازندارن است.

لینک سخنرانی اصغری:

http://www.aryanews.com/News.aspx?code=20140415234806557&svc=77

...........

*قسمت هایی که زرد شده عینا کپی برداری از سخنرانی مراسم معارفه و اعلام برنامه های رییس دانشگاه بیرجند است.

لینک سخنرانی و برنامه های رییس دانشگاه بیرجند:

http://birjandut.ac.ir

...........

قسمت هایی که سبز شده است عینا کپی برداری از سخنرانی مراسم معارفه و اعلام برنامه های رییس دانشگاه کردستان است.

لینک سخنرانی و برنامه های رییس دانشگاه کردستان:

https://uok.ac.ir/fa/presidency/president/plans.aspx

...........

*قسمت هایی که نارنجی شده عینا کپی برداری از بخشی از مقاله ارائه شده توسط دکتر علیرضا جهانگیریان؛ در چهارمین نشست بازمهندسی دانشگاه صنعتی امیرکبیربرای تبدیل به دانشگاه کارآفرین است.

کپی این مقاله نزد ما موجود است.

سخنرانی معارفه تیموری یانه سر

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ کَانَ قَبْلَهُ، وَ الْآخِرِ بِلَا آخِرٍ یَکُونُ بَعْدَهُ الَّذِی قَصُرَتْ عَنْ رُؤْیَتِهِ أَبْصَارُ النَّاظِرِینَ، وَ عَجَزَتْ عَنْ نَعْتِهِ أَوْهَامُ الْوَاصِفِینَ

با یاد و استمداد از شهیدان معزز از صدر تا امروز انقلاب و با گرامیداشت یاد امام راحل(ره) بنیانگذار فقید انقلاب، با ارزوی سلامتی و طول عمر با عزت و برکت برای مقام معظم رهبری، با مدد از انفاس قدسی ولی عصر اروحنالتراب مقدمه الفدا، در نیمه ماه مبارک رمضان و در استانه سالروز میلاد سراسر پرخیر و برکت کریم اهل بیت و در آستانه فرارسیدن سالگشت ارتحال بنیانگذار بی بدیل نظام جمهوری اسلامی و روز ۱۵ خرداد که نقطه عطف تاریخ ماست، آغاز دوره خدمتگذاری به جامعه علمی و دانشگاهی را به فال نیک می­گیرم و مراتب شکر خود را از این فرصت خدمت و نعمت الهی ابراز می­دارم، از خداوند منان برای تحمل بار سنگین مسئولیت و این امانت گرانسنگ استمداد می­ طلبم.

از جناب آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین محترم ایشان در اعتماد به اینجانب و واگذاری مسئولیت بسیار سپاسگزارم.

در طلیعه عرایضم ضمن ابراز خیرمقدم به قدوم پرخیر و برکت و شرف حضور همه سروران به ویژه سرور ارجمندم جناب اقای دکتر امید، روسای محترم دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی استان، مسئولین دستگاه های اجرایی، اعضای محترم هیات علمی، کارکنان و دانشجویان در این معتمر با شکوه که در وهله اول به بهانه تکریم از زحمات بی شائبه یکی از سرمایه های گرانسنگ دانشگاه برادر عزیزم جناب آقای دکتر بهمنیار و بعد معارفه اینجانب به عنوان خادمی در خدمت دانشگاه، فرصت را مغتنم شمرده، تخلیصی از دیدگاه ها، رویکردها و برنامه های خویش را برای خدمتگزاری در دانشگاه اعلام می دارم.

بشریت در عصری زیست می کند که هر ۴ تا ۵ سال اطلاعاتش ۲ برابر می­شود و نیمه ­عمر این اطلاعات نیز ۶ سال بیش نیست، در این عصر، دانش و تولید علم سهم بنیادینی در قدرت و منزلت کشورها دارد،نشانگان توسعه­ یافتگی جوامع با گستره و ژرفای دانش­پایگی آنان سنجیده می­شود که خود مرهون وجود کانونی به نام دانشگاه است که مبدا همه این تحولات است.

نقش آفرینی در قالب چنین نمادی مستلزم باورپذیری دانشگاه به تعهدات متعالی و همت در انجام ماموریتی هدفمند در جامعه و در گرو مشارکت مجدانه و بی وقفه اضلاع سه گانه دانشگاه (استاد، کارمند و دانشجو) در فرایند تولید علم است که خود نیازمند برخورداری از محیطی امن و ایمن، زیرساختهای مناسب، با مشارکت رقابتی، مشحون از آزادی در لوای قانونمداری خواهد بود.

ایفای وظیفه کانونی تولید علم در محیط دانشگاه مستلزم به رسمیت شناختن استقلال دانشگاه و مدیریت آن در عین تعامل سازنده و مثبت با نیروها و تصمیم گیرندگان برون دانشگاهی از یک سو و اتخاذ رویکردی جامعه محور برای کشف وحل مسائل و برآوردن نیازهای جامعه از سوی دیگر است.

از این منظر دانشگاه در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیرکاربردی پرهیز نموده و با تمرکز بر نیازهای جامعه، مساعی خویش را مصروف نیازهای پژوهشی جامعه خواهد نمود و از این راه دانش پایگی جامعه با جامعه محوری دانشگاه در هم می آمیزد که نتیجه قهری آن مسئولیت شناسی دانشگاه در قبال جامعه و عزم آن برای حل معضلات و مواجهه عالمانه با چالش های اجتماعی و به رسمیت شناختن استقلال دانشگاه از سوی نیروهای برون دانشگاهی خواهد بود.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به عنوان قطب علمی بزرگ دانشگاهی شمال کشور، دارای چهره ای درخشان در حوزه های علمی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و ورزشی است و من آمده ام تا با صدایی رساتر این عظمت را برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی با بهره گیری از همه ظرفیت ها و فرصت ها در استان و کشور به خدمت گیرم.

دانشگاه بعد از استقلال ۱۰ ساله تاکنون شیب نسبتا مناسبی را در توسعه طی نموده، به ویژه از جنبه کمیت گرایی در رشته و مقطع تحصیلی، تعداد اعضای هیأت علمی و فضاهای کالبدی گسترش چشم‌گیری یافته است، بی‌شک این توسعه مرهون زحمات مدیران مقاطع زمانی مربوطه و سیاست‌های کلی وزارت علوم برای توسعه‌ی دانشگاه‌های سراسر کشور است.

اما یک از ویژگی رشد سریع، توسعه ناموزون است، علیرغم توسعه دانشگاه در بخش‌هایی چون تجهیزات پژوهشی و آموزشی، فضای آموزش و پژوهش مزرعه ای، ساختار سازمانی، بسترها مانند فناوری، ارتباط با جامعه، الگوسازی تخصصی، پرورش نیروی ماهر و غیره توسعه کافی نیافته است و کمبودهایی در قیاس با سایر دانشگاه‌ها احساس می‌شود.

لذا با توجه به پتانسیل‌های موجود به ویژه نیروی انسانی دانشگاه لازم است که توسعه‌ای متوازن در ابعاد مختلف صورت گیرد تا شاخص‌های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد که اولین هدفگذاری در این راستا توسعه دانشگاه از سطح ۳ به ۲ و بهره­مندی از مزایای این فرصت است.

ما به برکت عقل جمعی و تعالیم انسان ساز اسلامی در راستای تحقق منویات امام و رهبری برای رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله، سند اسلامی شدن دانشگاه و نقشه جامع علمی کشور و برنامه های وزارت عتف تلاش مجدانه خواهیم کرد و از این فرصت استفاده خواهیم نمود.

در این راستا مکلفیم تا از همه ظرفیت های دانشگاه بهره مند گردیم، لذا فرصت را مغتنم شمرده از کلیه اعضای هیات علمی فرهیخته، کارمندان و دانشجویان عزیز دانشگاه تقاضا می­کنم در این راستا اینجانب را مورد عنایت خویش قرار دهند،بنده جوانیم را صرف کسب تجربه در دانشگاه نمودم امیدوارم در آینده پیشرو تجربه هایم در خدمت به جامعه دانشگاهی نیز به کار آید، راستی، صداقت و رعایت حقوق افراد اساس کار بنده و همکارانم خواهد بود و بر همین اساس از کسانی که عیوبم را به من هدیه می کنند استقبال می­کنم.

دوست داشتنی ترین برادر من کسی است که عیوب مرا به من هدیه کند،ما در دانشگاه آموخته ایم و می آموزانیم که به افکار دیگران احترام بگذاریم و به جای فضای تهمت، توهین، افترا و بداخلاقی ها که دور از ذات و شان محیط علمی است به تضارب اندیشه ها احترام بگذاریم و با کمک به فضای نقد علمی به باروری اندیشه های ناب و علمی کمک کنیم.

ما در دانشگاه باید معرف زندگی اخلاقی، قانونی و عقلانی باشیم. دانشگاهیان باید الگوی حرمت گذاری به خود و ارزش های جامعه باشند.

خدا محوری و تاکید بر حفظ کرامت انسانی و تکریم همکاران دانشگاهی و به ویژه ایثار گران، جانبازان و آزادگان و نقش محوری پرسنل دانشگاهی اعم از استاد، دانشجو و کارمند به عنوان ولی نعمتان دانشگاه، مبنای ارزشی روح حاکم بر برنامه دانشگاه را تشکیل می دهد.

شفاف سازی و پاسخگویی، رعایت اخلاق حرفه ای در همه­ی فعالیت ها از جمله فعالیت های پژوهشی و آموزشی، حمایت و تشویق کارهای گروهی، تقویت و حمایت از تعاملات آموزشی و پژوهشی ملی و بین المللی رویکرد برنامه را در بر می گیرد.

بدیهی است تنگناهای مالی دانشگاه کم نیست و این امر نباید مانع توجه ویژه به مقوله سلامت کارکنان و امور رفاهی دانشگاهیان و تکریم بازنشستگان گردد.

تحقق نکات مورد اشاره راهی جز مدیریت منضبط و قانونمند، مراعات اصول مدیریت حرفه ای، مراعات موازین اخلاقی و ارزشی، مبتنی بر آموزه های زندگی ساز دینی، اتکا به عقل و خرد جمعی، احیای سازوکارهای عقلایی درون دانشگاهی و مشارکت پذیر کردن گروه های آموزشی و بازگرداندن نقش آنها در مدیریت دانشگاهها، تبدیل شیب نزولی سرمایه اجتماعی دانشگاه به منحنی صعودی، توجه به نقش اضلاع سه گانه اداره دانشگاه یعنی اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان شریف، به منظور توجه همزمان به افزایش ظرفیت تولید علم دانشگاه و ارتقای رتبه دانشگاه، تحقق دانشگاه جامعه محور و جامعه دانش بنیان راهی جز مدیریت جهادی نمی شناسد.

به هر حال، دانشگاه چالش­های متعددی را پیشرو دارد و هنوز برای آنها تصمیم نگرفته است؟ این چالش ها عبارتند از:

    تصمیم بر سر اینکه چگونه “کشاورزی محور استقلال است” را به یک گفتمان کلان ملی بدل نماییم

    تصمیم برچگونگی گذار از نقش کلاسیک خود با تغییر ماموریت و حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم

    تصمیم بر ماندن به عنوان یک دانشگاه مادر تخصصی در شمال کشور یا حرکت به سمت جامعیت پذیری به عنوان یک دانشگاه در شان مرکز استان

    تصمیم گیری در چگونگی تبدیل شدن دانشگاه به پیشانی جامعه به جای حرکت پشت سر جامعه و تکنولوژی و فناوری

    تصمیم گیری در چگونگی مسئولیت پذیری در حل مسائل خرد و کلان کشور و تبدیل شدن به یک دانشگاه متعهد یا enganging ملی و فراملی.

    تصمیم گیری بر سر لزوم یک انقلاب نرم افزاری یا حرکت جهادی با اتکا به تجربه بزرگان و بهره گیری از همت و انگیزه وافر اعضای هیات علمی و کارکنان نسل دوم و سوم دانشگاه در نیل به تعالی سریع دانشگاه به ویژه ارتقا به سطح ۲ رتبه بندی دانشگاههای کشور

    تصمیم گیری در چگونگی ارتباط با جامعه با هدف ارائه خدمات تخصصی با طراحی ساختاری بایسته متناسب با وضعیت و نیازهای جامعه

    تصمیم گیری در چگونگی فراملی شدن و پرورش دانشجوی در سطح و تراز بین المللی و برقرای ارتباطات بین المللی با تاکید بر کشورهای همجوار.

    تصمیم گیری در چگونگی اصلاح و تنوع بخشی به دوره های ارائه شده برای تربیت سه طیف خروجی: متخصص، پژوهشگر، کارآفرین

    تصمیم گیری در چگونگی تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه در جهت کاهش اتکا به اعتبارات دولتی

    تصمیم گیری در چگونگی گذار از ساختار استاتیک دانشکده محور به ساختار دینامیک متناسب با نیاز جامعه (بین رشته ای یا انیستیتو محور)

    تصمیم گیری در چگونگی گذار از ساختار دانشگاه منفرد به دانشگاه و مراکز تحقیقاتی شبکه ای و طراحی هاب های فناوری با بهرگیری از تمام ظرفیت های استانی

    بازنگری افق و ماموریت دانشگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی آن و آرایش دانشگاه های موجود استان و شمال کشور با تاکید بر هم افزایی دانشگاههای موجود و پرهیز از تقابل و موازی کاری.

    مشارکت و ترویج فرهنگ مشارکت دانشگاهیان در عرصه های مختلف در جهت توسعه پایدار فرهنگی و انتقال یافته و نگرشهای عالمانه به جامعه از طریق برگزاری جلسات فرهنگی، نشستها و میزگردها و تعامل فعال با رسانه ها.

    برقراری و گسترش تعامل سازنده و فعال با نهادهای تصمیم گیر و مسئولین استانی و کشوری و مشارکت در تصمیم سازی.

    گسترش کمی و کیفی رشته های دانش گاهی، پژهشکده ها، قطب ها،کانونها، و شرکتهای دانش بنیان

    احیای فرهنگ تکریم استاد، دانشجو و کارمند؛ از طریق تدوین رویه های اداری، شفاف سازی، ایجاد فرصتهای برابر، شایسته سالاری و قانون مداری و اصلاح ساختار و سازمان دانشگاه و ارتقای آن با توجه به اهداف، رسالتها و ماموریت دانشگاه

    تلاش در تجهیز و بروزرسانی امکانات آموزشی و پژوهشی و گسترش فعالیتهای علمی و پژوهشی مشترک (بین دانشگاهی و بین دستگاهی)

    آموزش و بروز رسانی اطلاعات و مهارتهای شغلی کارکنان از طریق برگزاری دوره ها و کلاس­های آموزشی- حرفه ای

    تلاش در ایجاد روحیه تلاش، شادابی، امید، مشارکت، نوآوری، رواداری، پاسخگویی و قانون مداری در دانشگاه

 در پایان برای پیشبرد امور دانشگاه و برداشتن گامهایی مثبت و سازنده، پس از توکل به ذات بی زوال الهی، دست استمداد به سوی یکایک اعضای گرانسنگ خانواده بزرگ دانشگاه، مدیران محترم استانی و شهرستانی، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراز می کنم.

در پایان ضمن تقدیر از توجه و نگاه مثبت و ارزنده استاندار فهیم استان، آمادگی دانشگاه به عنوان دانشگاه تخصصی و بزرگترین مرکز آموزش عالی مرکز استان برای همکاری در قالب پنل خبرگان استان برای دست یابی به اهداف چشم انداز استان و  کشور را اعلام می نمایم.

با این حساب آقای تیموری کوچکترین ارزشی برای فهم و پژوهش اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ساری قائل نشده اند که جای تاسف فراوان دارد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :