آخرین عناوین

دوشنبه 24 دی 1397-11:21 کد خبر:65185

قدم‌هاي بلند شهرداري ساري

شهرداري ساري در شش سال گذشته همپاي توجه به وظايف ومسئوليت‌های خود، با استفاده بهينه از ظرفيت‌ها گام‌هاي بلندي را در راه ارتقاي بخش مغفول مانده توسعه فرهنگي برداشت.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، نگاهي اجمالي به اغلب پروژه‌ها و برنامه‌هايي كه شهرداري ساري در سال‌هاي اخير به مرحله اجرا و بهره‌برداري رسانده، نشان مي‌دهد كه شعار «فرهنگ، همسنگ عمران»، تنها يك جمله كليشه‌اي قاب‌شده بر ديوار اتاق مديران نبوده و مصداق‌هاي بارز عيني آن در سرتاسر مركز استان مازندران قابل مشاهده است.

جهان، بعد از گذر از دوران فئوداليته و بعد، محوريت زمانه كشاورزي، با ورود به عصر انقلاب صنعتي، كم‌كم به مدرنيته روي خوش نشان داد، آنچه كه به مرور تبديل شد به پاشنه آشيلي براي حفظ سنت‌ها و تلفيق درست و بهينه‌ آن با مدرنيته.

بررسي تاريخي نشان مي‌دهد كه همگام با توسعه و افزايش مدرنيته، به مرور، هرگاه سطح آگاهي و فرهنگي و اجتماعي جوامع نيز توسعه كمي و كيفي پيدا كرد، ارتقاي سطح مطالبات مردمي (چه عام و چه خاص) باعث بروز تغييرات به‌هنگام‌تري گشت كه مثلا در اروپا جنبش‌هايي مانند «فمينيسم» از آن دسته بود كه اگرچه در ادامه نتوانست به آنچه كه به آن معتقد بود دسيابي كاملي پيدا كند اما در برهه‌اي تاثيراتي را به همراه داشت.

مدرنيته كه تا حدي از آب و گل درآمد، عقلاي قوم در اقصي نقاط جهان دريافتند كه علوم انساني و اجتماعي و به‌ويژه فرهنگ، اگر به ميدان نيايند و تنها همان نقش آكادميك خود را ايفا كنند، سرعت تحولات و افزايش مناسبات مدرن، آنقدر زياد است كه مهار آن ممكن نخواهد بود و اينجا بود كه توسعه فرهنگي به موازات توسعه اقتصادي و سياسي و...، اهميت يافت.

اين وضعيت در ادامه و در دهه‌هاي اخير حتي توجه بيشتري را برانگيخت و مصداق‌هاي عيني بيشتري پيدا كرد، به گونه‌اي كه امروز ديگر، توسعه فرهنگي و نقش مهم فرهنگ در توسعه در حوزه‌هاي متنوع، بي‌بديل و غير قابل جايگزين به نظر مي‌رسد.

شهرداري‌ها نيز بر همين اساس به‌عنوان نهادهايي كه به شكلي تقريبا بي‌واسطه با جوامع شهري در ارتباطند، نقشي بسيار مهم در ايجاد يك توسعه پايدار ايفا مي‌كنند،نمونه‌هايي همچون شهرداري تهران و اصفهان، تنها بخشي از تاثير توجه مديريت‌هاي شهري به نقش مهم فرهنگ در برنامه‌ريزي‌هاي عمراني و فني و اجتماعي هستند كه ثابت مي‌كند مباني و مباحث فرهنگي تا چه اندازه مي‌تواند چند منظوره و فراجناحي و موثر عمل كند.

شهرداري ساري نيز با توجه به همين مباحث مطرح شده و با دقت و توجه به الگوهايي كه در شهرهاي مترقي به خوبي امتحان خود را پس داده‌اند، در شش سال گذشته همپاي توجه به وظايف و مسئوليت‌هاي ذاتي خود در زمينه‌هاي فني و عمراني و...، تمركز خود را بر حوزه فرهنگ شهري نهاد و با استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي شهري و منطقه‌اي و بومي مازندران و ساري، گام‌هاي بلندي را در راه ارتقاي بخش مغفول مانده توسعه فرهنگي برداشت.

نگاهي اجمالي به اغلب پروژه‌ها و برنامه‌هايي كه شهرداري ساري در سال‌هاي اخير به مرحله اجرا و بهره‌برداري رسانده، نشان مي‌دهد كه شعار «فرهنگ، همسنگ عمران»، تنها يك جمله كليشه‌اي قاب‌شده بر ديوار اتاق مديران نبوده و مصداق‌هاي بارز عيني آن در سرتاسر مركز استان مازندران قابل مشاهده است.

استفاده از ظرفيت‌هاي فراوان زيرساختي در ساري كه به دلايل متعدد در سال‌هاي پس از انقلاب مورد توجه قرار نمي‌گرفتند و تبديل آنها به ظرفيت‌هاي قابل استفاده سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كه در گام اول باعث افزايش سرانه فضاي سبز و تفريحي و فرهنگي مركز استان مازندران شد و در ادامه، باعث شد كه ميزان مشاركت مردم و ساير دستگاه‌هاي فرهنگي براي انجام و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي افزايش يابد، بخش مهمي از تاثير مثبت نگاه فرهنگ‌محور شهرداري ساري بوده است كه در صحبت با شهروندان مي‌توان ميزان رضايت‌مندي آنها از چنين برنامه‌هايي را دريافت.

رويكردي كه اگر مورد حمايت ديگر نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي و فرهنگي ساري و مازندران قرار بگيرد، در آينده‌اي نزديك موجب ارتقاي بيش از پيش حوزه فرهنگي ساري و استان مي‌شود و در درازمدت تاثيرات مثبت اقتصادي و سياسي و اجتماعي بيشتري را نيز به دنبال خواهد داشت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :