آخرین عناوین

يکشنبه 12 اسفند 1397-9:1 کد خبر:66158

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری بیان کرد:

فرسایش خاک در مازندران فراتر از میانگین کشوری است

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری اجرای طرح‌های آبخیزداری را در پیشگیری از فرسایش خاک مهم دانست و گفت: فرسایش خاک در استان بیشتر از متوسط کشوری است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر،سید محسن موسوی اظهار داشت: فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار و این میزان در مازندران از متوسط کشور بیشتر است و موظف هستیم تا افق ۱۴۰۴ میزان فرسایش را به ۵.۸ تن برسیم

در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با بحران آب و آبخیزداری درنظر گرفته شد گفت: سهم استان مازندران برای آبخیزداری و تهیه نقشه کاداستر ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: متأسفانه سیل از جمله مشکلات و پیامدها در مازندران است و باید به پیشگیری از بحران و کنترل سیلاب در استان توجه شود.

وی عنوان کرد: با انجام عملیات آبخیزداری توانستیم کارهای شاخص و ارزنده‌ای را انجام دهیم و در شهرستان بهشهر در دو منطقه نسبت به اجرای طرح‌های آبخیزداری اقدام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری افزود: با احداث یک بند مشبک سرشاخه گیر با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان از بروز خسارت در شهرستان جلوگیری شده است و این نشان می‌دهد که باید به آبخیزداری توجه اساسی شود.

موسوی تصریح کرد: با انجام کارهای آبخیزداری می‌توان هم بحران آب را کنترل کرد و هم از خسارت سیلاب پیشگیری کرد.

وی انجام کارهای آبخیزداری در حوزه سدهای موجود در دست ساخت را امری مهم دانست و گفت: تأثیرگذاری ۸۰ درصدی طرح‌های آبخیزداری در حوزه سد شهید رجایی موجب شده است و با اجرای طرح‌ها، عمر مفید سدها چند برابر می‌شود زیرا لایروبی سدها از ایجاد آن بیشتر هزینه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری یادآور شد: موظف هستیم وضع موجود پوشش گیاهی را حفظ کنیم و ارتقا دهیم و این مسئله از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

وی درباره زارعت چوب نیز عنوان کرد: صنایع سلولوزی به هیچ نباید وابسته به جنگل باشند و با تعطیلی بهره برداری چوب از جنگل صنایع چوب و کاغذ و نکاچوب با مشکل مواجه شدند و این نشان می‌دهد که وابستگی این صنایع از ابتدای امر به جنگل خطا بوده است.

موسوی گفت: صنایع سلولوزی نباید به جنگل‌های هیرکانی که بیش از ۱۶۰ میلیون سال قدمت دارد وابسته باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :