آخرین عناوین

شنبه 25 اسفند 1397-8:44 کد خبر:66395

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا خبر داد:

افتتاح پروژه بزرگ آب شیرین کن نیروگاه نکا تا تابستان 98

مدیرعامل نیروگاه تولید برق نکا گفت: فاز اول پروژه آب شيرين كن به منظور استفاده از آب دريا در چرخه مصارف نيروگاه و كاهش برداشت آب از ذخاير زيرزميني در تابستان 98 به بهره‌برداری می‌رسد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، محسن نعمتی با اشاره به تصویب طرح توسعه سیکل ترکیبی نیروگاه نکا با پیشنهاد و پیگیری‌های این مجموعه در وزارت نیرو، اظهار کرد: بر این اساس در فاز اول اجراي اين طرح دو واحد گازي جديد ارتقاء يافته و كاملا ساخته شده در شركت مپنا هر يك به ظرفيت 162 مگاوات با هزينه اي بالغ بر 16 هزار ميليارد ريال احداث خواهد شد.

وی افزایش 324 مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه نکا را نتیجه اجرای این طرح برشمرد و افزود: ما با اتكا به ظرفيت موجود و توانمندي همكاران خود تعهد و تلاش خواهيم كرد ظرفيت توليد نيروگاه را با انجام پروژه هاي بهسازي و بازسازي در واحدهاي بخار و سيكل تركيبي براي پيك مصرف تابستان 98 در حدود 26 مگاوات افزايش دهيم.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید سلیمی نکا با بیان تلاش برای راه‌اندازی واحد جدید توربین انبساطی در این مجموعه برای سال 98، خاطرنشان کرد: پيگيري و تلاش مي كنيم تا تابستان سال 98 يك واحد توربين انبساطي را با ظرفيت 9.4 مگاوات راه‌اندازي و به شبكه برق كشور متصل سازیم.

این مسئول در ادامه با تأکید بر نیاز به تولید قطعات در داخل کشور، اضافه کرد: با پيگيري هاي كارشناسان متخصص نيروگاه و به فعليت رسيدن توانمندي سازندگان داخل كشور از سال 90 تاكنون هزار و 154 نوع قطعه و 44 هزار و 23 قلم از قطعات مورد نياز نيروگاه از طريق مهندسي معكوس بومي‌سازي شده است.

وی گفت: كار ساخت داخل از سال 1394 شتاب بيشتري گرفت به طوريكه در اين مدت 761 نوع قطعه به تعداد 32 هزار و 313 عدد توليد و در واحدها نصب و يا در انبار نگهداري مي­شود.

* حل مشکلات و کاهش هزینه‌ها توسط توان داخل

نعمتی با اشاره به ساخت فیلترهای کوالسر واحدهای گازی با يك سوم قيمت مشابه خارجي در داخل كشور، تصریح کرد: با ساخت داخل و تعويض و نصب مبدل هاي كولينگ ژنراتور واحد يك گازي در سال گذشته در حدود 10 مگاوات محدوديت توليد در فصول سرد سال برطرف شده است.

وی با اعلام تعویض 10 هزار قطعه در این مجموعه تاکنون از نیاز به دو هزار عدد قطعه برای تعمیرات درحال انجام واحد چهار نیز خبر داد و افزود: همچنين ساپورتینگ فین واحدهاي بخاري كه از قطعات بسيار پر مصرف هستند و از آلياژهاي مقاوم هم ساخته مي شوند، با يك سوم قيمت مشابه خارجي در داخل كشور توليد شد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید سلیمی نکا با بیان صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در اثر تعمیرات با اتکا به توان مهندسان و نیروهای داخلی در این مجموعه، اذعان کرد: تعمير هيتر كفي، ساكشن هيتر تانك مازوت و عمليات لايروبي مخزن هفتاد هزار متر مكعبي در حالي كه يك ميليارد براي آن پيش بینی شده بود با 250 ميليون تومان اجرا شد.

این مسئول اضافه کرد: برای درک بهتر شرایط تعمیری باید بیان کرد که درجريان تعميرات واحد چهار بخاري به ميزان 30 كيلومتر لوله هاي بويلر تعويض مي­شود در شرایطی که در هر بويلر 120 كيلومتر لوله وجود دارد.

وی همچنین از افزایش 25 تا 30 درجه‌ای دمای آب ورودی به بویلر با بازسازي هيتر فشار قوي شماره هفت واحد يك بخار خبر داد و گفت: پروژه بازیابی بخار فلاش با روش نصب مبدل حرارتي در مسير سيكل كندانسيت در واحد یک بخاري انجام شد كه با اجراي اين پروژه در هر شبانه‌روز بيش از 246 هزار ليتر در مصرف آب مقطر صرفه جويي شده است.

* توجه به پروژه‌های شیرین‌سازی آب به جای استفاده از چاه

نعمتی در بخش دیگر سخنان خود به پروژه‌های شیرین‌سازی و تقطیر آب در فرایندهای تولید برق نیروگاه پرداخت و اظهار کرد: به منظور استفاده از آب دريا در چرخه مصارف نيروگاه و كاهش برداشت آب از ذخاير زيرزميني مراحل اجرايي پروژه آب شيرين كن SWRO(اسمز معكوس) با ظرفيت 6 ميليون ليتر در طول شبانه­روز در سال جاري آغاز شد و تا كنون در حدود 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌ برداری از فاز اول این پروژه تا تابستان 98 با ظرفیت دو میلیون لیتر، افزود: البته آب شيرين كن BWRO با ظرفيت دو ميليون ليتر آب در هر شبانه‌روز در مسير ورودي آب  خام چاه ها به تصفيه  خانه واحدهاي بخاري نصب و به بهره برداري رسيده است.

مدیرعامل نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا با بیان کاهش 15 میلیون لیتری میزان برداشت آب مصرفی نیروگاه از چاه‌ها در هر ماه با آغاز به‌کار آب شيرين كن BWRO، خاطرنشان کرد: اين دستگاه قادر است TDS آب ورودي را از حدود 850 تا 900 ميلي گرم در ليتر به 35 تا 40 ميلي گرم در ليتر كاهش داده و در هر ساعت 85 متر مكعب آب را وارد تصفيه خانه نمايد.

* رشد تولید نسبت به سال 96

نعمتی در قمست پایانی سخنان خود به میزان عملکرد نیروگاه در 10 ماه ابتدایی سال 97 پرداخت و تصریح کرد: دراین مدت 9 میلیارد و 850 میلیون کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه شهید سلیمی نکا تولید شده است.

وی افزود: براین اساس سهم واحدهای بخاری در این تولید انرژی 81 درصد و سهم واحدهاي سيكل تركيبي 19 درصد بوده است و این مهم نیز به دلیل پایه بودن واحدهای بخاری در تولید انرژی اتفاق افتاده است.

مدیرعامل نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا بیان کرد: سهم 77 درصدی سوخت گاز در تولید انرژی نیروگاه نسبت به سهم سهم 23 درصدی سوخت مازوت در این فرآیند نشان از کاهش چشمگیر آلایندگی‌ها در این مجموعه نسبت به سال‌های قبل دارد .

وی درصد تحقق انرژی تولیدی 10 ماهه نیروگاه نکا را بالغ بر 87 درصد خواند و گفت: سهم گاز نسبت به سال 96، 10 درصد افزایش داشته و در مجموع نیز میزان تولید مجموعه در قیاس با سال 96، 4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :