آخرین عناوین

شنبه 21 ارديبهشت 1398-10:0 کد خبر:67357

تیتر امروز گزارش می دهد:

وقتی مردم، تاوان عدم نظارت بر بازار فروش کالاهای اساسی را می‌دهند

سالهاست مسئولان از چند هفته مانده به این روزهای خاص از سال، اعلام می‌کنند بازار به طور کامل تحت کنترل است اما بازار همواره با گرانی‌های سرسام‌آور و افسار گسیخته روبرو است.


خزرتیترخبر: ماه‌های محرم و رمضان، از جمله ایام سال است که بازار، به دلیل بالا رفتن تقاضا به ویژه در بخش خوراک، همواره با گرانی‌های سرسام‌آور و افسار گسیخته روبرو بوده و این در حالی‌ست که سالهاست مسئولان از چند هفته مانده به این روزهای خاص از سال، اعلام می‌کنند بازار به طور کامل تحت کنترل است و با هرگونه آشفتگی و گرانفروشی برخورد می‎شود...

در ماه رمضان امسال نیز فقط کافی‌ست سری به بازار فروش کالاهای اساسی بزنید، آنگاه خواهید دید که چگونه نرخ‌ها از مغازه‌ای تا مغازه دیگر، تفاوت می‌کند و مردم نیز در این آشفته بازار، بدنبال فروشنده‌ای که در فروش کالاهای خود بیش از سایر فروشندگان جانب انصاف را رعایت می‌کند.

اما بواقع دلیل چند نرخی شدن و گرانی‌های بی‌ضابطه و ناگهانی در این ایام سال چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، وقتی تقاضا برای یک یا چند کالا به یکباره و در ایامی خاص افزایش می‌یابد، به دلیل فشاری که به بخش عرضه وارد می‌آید، به طور طبیعی، درصدی از افزایش قیمت‌ها را در خصوص آن کالاها و اجناس شاهد خواهیم بود، اما نکته‌ای که در ماه رمضان امسال بیش از هر چیز تعجب‌ها را برانگیخته است، موضوع چند نرخی شدن کالاهاست!

بر اساس گزارش‌های رسیده از بازار ماه مبارک رمضان، مردم از اختلاف قیمت‌های گاها فاحش، به ویژه در خصوص شکر و خرما و ماکارونی و... به ستوه آمده‌اند!

خانم میانسالی نفس نفس زنان، به سمت ما می‌آید و از تفاوت نرخ‌ها بیش از درد زانوی خود می‌نالد و می‌گوید: مگر می‌شود یک جور خرما با همان وزن و نام تجاری، در یک مغازه با یک قیمت و در مغازه‌ای دیگر با قیمتی دیگر به فروش برسد؟!

در جای دیگری از بازار، پیرمردی عرق ریزان و اندوهگین از راه می‌رسد و وقتی متوجه می‌شود، ما در حال گرفتن گزارش مردمی هستیم، سراسیمه خود را به ما می‌رساند و به میان حرف می‌دود و می‌گوید: مسئولان کجا هستند؟! پس چرا هیچ نظارتی وجود ندارد؟ مگر می‌شود قیمت یک کیلو گوشت در یک قصابی، کیلویی 120 تومان در جایی دیگر کیلویی 85 تومان باشد؟

یک راننده تاکسی می‌گوید: تا به حال از افزایش سرسام‌آور قیمت قطعات یدکی خودرو می‌نالیدیم و حالا باید از گرانی‌های افسارگسیخته بازار محصولات غذایی بر سر و سینه بزنیم؟ امشب افطاری دعوت گرفته‌ایم و نمی‎دانم یک افطاری ساده و آبرومندانه قرار است چقدر برایم آب بخورد؟!

گویی هر گوشه از شهر به جزایری دور از هم می‌ماند که هرکس هر طور دلش می‌خواهد و به هر اندازه که دوست دارد نرخ تعیین می‌کند و در این میان، این مردم هستند که متضرر شده‌اند!

اما مسئولان و مقامات مربوطه، به ویژه دست‌اندرکاران سازمان صمت مازندران، از تشکیل کمیته نظارتی به همراهی جهاد کشاورزی، اداره کل تعزیرات حکومتی، اتاق‌های اصناف و دانشگاه علوم پزشکی برای تشدید نظارت‌ها بر بازار فروش کالاهای اساسی در ایام ماه مبارک رمضان می‌گویند و شماره 124 را جهت بررسی شکایات مردمی اعلام کرده‌اند و حال آنکه اساسا در صورتی که نظارت‌ها به شکل قوی وجود داشته باشد، چه نیازی به مطرح کردن شکایت و تماس تلفنی و ...؟!

به هر حال اینطور به نظر می‌رسد، آنچنانکه باید و شاید نظارت‌ها بر بازار خرید و فروش اقلام اساسی وجود ندارد و اگر کمیته‌ای هم برای نظارت تشکیل شده، از اندازه رفع تکلیف و مسئولیت تجاوز نکرده است و این میان، مردم هستند که باید تاوان عدم نظارت‌های شسته و رفته و دقیق و قوی را بدهند و تا زمانی که صورتجلسه‌ها از درب جلسات خارج نشود، شاهد آشفتگی‌هایی بیش از این در بازار فروش کالاها و محصولات مصرفی خواهیم بود...!

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :