آخرین عناوین

چهارشنبه 1 خرداد 1398-9:10 کد خبر:67461

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

سرگردانی کشاورزان خسارت‌دیده مازندران با گذشت 64 روز از سیل

حضور مسئولان در مناطق سیل‌زده دست‌های کشاورزان به گرمی فشرده شد و قول حمایت چه به ‌صورت بلاعوض و تسهیلات دادند ولی باگذشت بیش از دو ماه از وقوع سیل هنوز خسارتی پرداخت نشده است.


خزرتیترخبر: سیل روزهای پایانی اسفند ماه امسال در مازندران علاوه بر اینکه در چند قدمی بهار موجب شد مردم طعم خوش نوروز را نچشند بلکه خسارت گسترده‌ای به اراضی کشاورزی استان وارد کرد.

با توجه به کم‌بارشی پاییز و همچنین کاهش ذخایر برفی شالی‌کاران و کشاورزان مازندران برای اینکه در فصل گرم سال با مشکلی مواجه نشوند به فکر آماده‌سازی اراضی افتادند اما سیل در کمال ناباوری مردم مازندران را غافلگیر کرد و تمام اراضی آنان زیر گل و لای مدفون شد.

کشاورزان و باغداران مازندران بعد از بروز سیل نمی‌دانستند باید غصه خانه‌های خود را بخورند یا زمین‌هایشان را، ولی بارش‌ها نیز ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که درحال حاضر نیز کشاورزانی داریم که هنوز زمین‌شان خشک نشده و نتوانستند به داد درختان و یا محصولات خود برسند.

حکایت سیل در مزارع یا باغ متفاوت است چرا که در مزارع موجب از بین رفتن محصولات می‌شود کما اینکه محصولات بسیاری از بین رفت اما در باغ‌ها علاوه بر اینکه موجب افت محصول در سال‌جاری شده مطمئنا روی تولید محصولات در سال‌های آینده نیز تاثیر خواهد داشت بلکه چه بسیار درختانی که خشکیدند و با آمدن بهار فصل رویش طبیعت اثری از سرسبزی در آن نیست و این کشاورزان بودند که با گذشت دو ماه چشم‌انتظار سرسبزی بودند و حالا نمی‌دانند چکار باید کنند.

در چنین شرایطی با حضور مسئولان در مناطق سیل‌زده دست‌های کشاورزان به گرمی فشرده شد و قول حمایت چه به‌صورت بلاعوض و تسهیلات دادند ولی باگذشت بیش از دو ماه از وقوع سیل نه تنها خسارتی پرداخت نشده بلکه کشاورزان را امروز با آوردن مدارک، فردا با ارائه شماره حساب و روزهای آینده با ارائه مدارکی ازجمله سند باغ و دفترچه باغ سرگرم می‌کنند کما اینکه دو ماه گذشته کار مشاورزان، شوراهای محل و دهیاران تنها در این مسائل خلاصه شد و حتی یک ریال هم به آنان پرداخت نشد.

موضوع دیگر مدارکی است که از کشاورزان می‌خواهند از جمله دفترچه باغ باید به این موضوع توجه کنیم که بیشتر کشاورزان زمین‌ها به صورت وراثتی بوده و در قطعه‌ای کوچک بوده که کشاورز برای دریافت دفترچه باغ اقدام نکرده و چگونه در این مدت کوتاه کشاورزان را درگیر این مسائل کردند؛ همه این مسائل سبب شده کشاورزان روز به روز ناامیدتر شده و به فکر کسب و کار دیری بیفتد.

موضوع جالب دیگر بحث بیمه است بیمه طی چند سال گذشته مورد عدم اعتماد کشاورزان بوده چراکه در سال‌های گذشته که کشاورزان اقدام به بیمه می‌کردند خبری از پرداخت خسارت‌ها نبود و کشاورز خود را در زمان خسارت تنهای تنها حس می‌کرد و درحال حاضر نیز اعتقادی به بیمه ندارد پس این بیمه است که باید وارد میدان شود و اعتماد کشاورزان را به دست آورد در غیر این صورت با ادامه چنین روندی کشاورزان اعتقادی به بیمه محصولات کشاورزی ندارند.

سؤال کشاورزان از مسئولان این است چرا ابتدا اعلام کردند خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند و درست در زمانی که باید خسارت‌ها پرداخت می‌شد کارشناس می‌آورند و شرط و شروط می‌گذارند؟

*بیمه باید  صداقت خود را به کشاورز نشان دهد

رئیس شورای روستای چمازتپه گهرباران ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هنوز یک ریال خسارت در روستا پرداخت نشد و فقط دارند مدرک جمع‌آوری می‌کنند و هر روز یکی از مدارک کشاورزان را بهانه می‌گیرند و درحال بررسی هستند.

شعبان‌علی نجفی با اشاره به اینکه تمام غلات از جمله گندم، جو و کلزا کاملا از بین رفته است، افزود: در بخش باغی نیز علاوه بر اینکه افت محصول داشتیم به‌تدریج خسارت‌ها دارد خودش را نشان می‌دهد که مطمئنا اثرات آن تا سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به قول‌ها و وعده‌های داده شده باید خسارت‌ها به‌موقع پرداخت می‌شد و کشاورزان به بیمه محصولات‌شان اطمینانی ندارند و بیمه باید صداقت خود را به کشاورز نشان دهد ولی سال‌های گذشته که نشان نداد.

*خسارت‌های سیل در درازمدت خودش را نشان می‌دهد

رئیس شورای بزمین‌آباد گهرباران نیز  اظهار کرد: خسارت‌های سیل در روستا بیشتر در بخش باغی بوده که در درازمدت خودش را نشان می‌دهد.

اصغر گلی با طرح این سؤال که کشاورزی که سال‌ها چشم انتظار به بار نشستن محصولاتش است تا بتواند درآمدی به دست آورد به‌عنوان کشاورز مرکبات پنج و باغ هلو شلیل باید سه تا چهار سال منتظر باشد تکلیفش چیست و چگونه می‌تواند امیدوار به کشاورزی باشد، تصریح کرد: در سیل اخیر تنها از مردم خواستند فرم تکمیل کنند به‌طوری‌که در این مدت بیش از دو ماه هر روز بهانه‌ای آوردند که واقعا همه کشاورزان از این شرایط خسته و ناامید هستند.

*خبری از پرداخت خسارت‌ها نیست

دهیار روستای بزمین‌آباد گهرباران نیز، اظهار کرد: از ابتدا میزان خسارت‌ها را صد در صد اعلام کردند ولی الان با گذشت بیش از دو ماه از سیل خبری از تسهیلات یا بلاعوض برای حمایت از کشاورزان نیست.

حسینعلی نوروزی افزود: در حال حاضر که بیشتر از دو ماه از وقوع سیل در استان مازندران می‌گذرد کارمان شده فرم بنویسیم و عوض کنیم مدارک بیاوریم که کشاورزان واقعا از این اوضاع گلایه دارند.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده کشاورزان مازندران در سیل اخیر 500 درصد خسارت دیدند که شامل از بین رفتن 100 درصدی محصولات، قابل استفاده نبوده سیتم آبیاری قطره‌ای براثر موفون شدن با گل و لای، نفوذ گل و لای برای چاه و هزینه برای احداث مجدد،  از بین رفتن و کنده شدن 90 درصد فنس‌های باغ‌ها و از همه مهم‌ترین احتمال خشک شدن درختان است.

*زمینی داریم که با گذشت 64 روز از سیل هنوز خشک نشد

این کشاورز تصریح کرد: هنوز زمینی داریم که با گذشت دو ماه از سیل خشک نشد که کشاورز وارد زمین نشده تا ببیند چه بلایی بر سر باغ‌هایش آمده است.

*کشاورزان مطمئن باشند خسارت‌ها پرداخت می‌شود/ خسارت 250 میلیارد تومانی سیل

مدیر جهاد کشاورزی ساری نیز در ادامه ، اظهار کرد: مراحل دریافت خسارت کشاورزان سیل‌زده خوداظهاری کشاورز و فرد خسارت‌دیده بوده است باتوجه به اینکه برآورد خسارت در باغ‌های کشاورزی معمولا یک تا دو هفته بعد از وقوع حادثه مشخص می‌شود.

رضا پورفلاح افزود: کارشناسان کشاورزی برای برآورد خسارت براساس مرکز تا شعاع خسارت حضور یافتند و بازدید اولیه میدانی صورت گرفت و راست آزمایی نیز انجام شد.

وی بیان کرد: برای پرداخت خسارت کمیته تشخیص در شهرستان‌های استان مازندران مشخص شد که بعد از کمیته تشخیص وارد کارگروه شهرستان و سپس برای تایید و پرداخت اقدام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ساری تصریح کرد: از روز پنج‌شنبه گذشته سامانه سجاد برای پرداخت خسارت‌های کشاورزان سیل‌زده آغزا به کار کرد که اطلاعات کشاورزان در این سامانه درحال بارگزاری است.

پورفلاح یادآور شد: با احتساب خسارت سیل و همچنین بارندگی در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت 250 میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی ساری وارد شده که برای جبران خسارت‌ها تسهیلات و کمک‌های بلاعوض پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان مطمئن باشند هر کسی خسارت دید براساس مصوبه هیات دولت خسارت‌ها پرداخت خواهد شد.

براساس این گزارش، کشاورزانی که دچار خسارت شدند به امید محصولات‌شان بودند تا همراه سبز شدن و شکوفه‌دهی درختان نهال امید در درون‌شان ریشه بدواند ولی در حال حاضر نه تنها کمکی به آنان نشد بلکه اما و اگرهای پرداخت خسارت آنها را ناامید و سرگردان شدند و چه بسیار کشاورزانی که به‌دلیل نداشتن مدارک کافی ازجمله دفترچه باغ و سند باغ و سایر فکر دریافت خسارت برایشان به آرزویی محال تبدیل شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :