آخرین عناوین

يکشنبه 5 خرداد 1398-17:26 کد خبر:67519

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد:

7شناگاه آلوده در مازندران تعطیل شد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده طی ماه گذشته تعداد شناگاه‌های آلوده استان به هفت شناگاه رسیده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، فصل گرم سال که می‌رسد هر فردی هر چند لحظه‌ای کوتاه تمایل دارد تنی به آب زند و از این نعمت خدادادی بهره‌مند شود.

گردشگران علاقه‌مند به شنا کردن در دریا و تنی به آب زدن در گرمای تابستان و یا دست‌کن فرو رفتن در ماسه‌های ساحل هستند اما اینکه آیا آب آلودگی دارد یا خیر سؤال مهمی است که گردشگران باید از خود بپرسند.

طی دو سال گذشته با توجه به پایش‌های انجام شده در دریا میزان آلودگی یا بار میکروبی آب‌های دریا مشخص شده که تعیین‌کننده این است افراد می‌توانند در این نقطه از ساحل شنا کنند یا خیر.

براساس ارزیابی‌های زیست‌محیطی  شناگاه‌هایی که نتیجه بازرسی با ریسک کم، متوسط، بالا و خیلی بالا باشد و از طرفی نتایج آنالیز آب در یک‌سال گذشته بالاتر از استاندارد باشد، در طبقه‌بندی جز شناگاه فوق‌بحرانی محسوب شده که باید تعطیل شود و شناگاه‌هایی که دارای آیتم‌های ذکر شده نباشند پرچم زرد یا آبی مشخص می‌شوند.

با توجه به این مسائل مهم ولی گاها این موارد مورد بی‌توجهی قرار گرفته به‌طوری‌که بالای سر گردشگر پرچمی ندارد ولی با این وجود شناگر به‌راحتی و با خیالی آسوده در حال شنا است که باید برایش سؤال باشد و از شنا کردن در آن به شدت پرهیز کند.

در سال‌های گذشته پاسخ این پایش‌ها زمانی اعلام می‌شد که از فصل شنا گذشته بود ولی امسال مسئولان در تلاش هستند تا جلوی فعالیت شناگاه‌های آلوده را بگیرند که نشان می‌دهد خود مردم نیز با توجه به تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد باید بیشتر به پرچم‌ها توجه کنند و آگاهی و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده طی ماه گذشته در آب‌های ساحلی استان مازندران سه شناگاه در شهرهای عباس‌آباد، رامسر و محمودآباد به‌عنوان بحرانی و فوق‌بحرانی بوده که شنا در آن ممنوع اعلام شده بوده ولی با توجه به ارزیابی‌های جدید چهار شناگاه بر آن افزوده شده و تعداد شناگاه‌های آلوده استان به هفت شناگاه رسیده است.

علی‌اکبر یداللهی افزود: امسال با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم و قول‌هایی که مسئولان برای رفع آلودگی داده بودند قرار بود مشکلات برطرف شود ولی با وجود گذشت مدت مشخص شده نه تنها نسبت به رفع آلودگی اقدام نشد بلکه بر تعداد شناگاه‌های آلوده و بحرانی افزوده شد.

وی با تأکید بر اینکه  شناگاه‌های با وضعیت بحرانی امکان فعالیت ندارند، خاطرنشان کرد: در این زمینه با کسی تعارفی  نداریم می‌بینیم با وجود اینکه جلسه‌ای هم در این زمینه برگزار شد اما اتفاق مثبتی صورت نگرفت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه  اوضاع شناگاه‌های استان مطلوب نیست، تصریح کرد: شاهد مشکلات متعددی در شناگاه‌ها هستیم که بیشتر عوامل آلودگی شامل مدیریت ضعیف پسماندها و شناگاه‌ها و تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده است.

یداللهی یادآور شد: مردم باید از شناگاه‌هایی استفاده کنند که دارای پرچم آبی بوده چرا که این پرچم نشانه سلامت شناگاه است  و همچنین شناگاهی که فاقد پرچم باشد باید تعطیل شود و مردم نیز در این زمینه هوشیار باشند.

وی گفت: بررسی‌های روی شناگاه‌ها در ایام اجرای طرح دریا نیز ادامه دارد که به‌ صورت هفتگی 49 شناگاه استان مازندران به‌ صورت دائم تحت پایش قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش، سال قبل 14 شناگاه بحرانی داشتیم که اوایل اردیبهشت ماه امسال به سه شناگاه رسید و در حال حاضر به هفت شناگاه رسید که نشان می‌دهد تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :