آخرین عناوین

شنبه 12 مرداد 1398-20:44 کد خبر:67971

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

رتبه ۴ مازندران در فشار خون/ ۳۷۶ هزار نفر کارت زرد دریافت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران رتبه چهارم ابتلا به فشار خون بالا را دارد و وضعیت استان نیازمند توجه بیشتر است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سیدعباس موسوی صبح شنبه در مراسم تقدیر از جشنواره فشار خون و رسانه در استان با گرامیداشت روز خبرنگار به حساسیت شغل خبرنگار در خدمت رسانی به جامعه اظهار داشت: متاسفانه برخی که الفبای برخی مسائل را نمی دانند به خود اجازه می دهند که در تخصصی ترین امر سلامت دخالت کنند و اگر نتوانیم این فرایند را کنترل کنیم به جامعه آسیب زده می شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سلامت در جامعه افزود: فشار خون یکی از مهمترین بیماری های غیرواگیر است و سالانه عوارض زیادی را به جامعه وارد می کند و در گذشته یک سوم جمعیت بزرگسال در ایران از درجات فشار خون بالا رنج می برند و بیش از ۴۰ درصد آنان از بیماری خون ابتلا ندارند.

وی با بیان اینکه خوب کنترل نشدن فشار خون تبعات زیادی درپی دارد تصریح کرد: سالانه در جهان بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار براثر فشار خون فوت می کنند واین بیماری ۲۱۸ میلیون سال ناتوانی ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه سالانه ۹۷ هزار نفر براثر ابتلا به فشار خون جان خود را از دست می دهند یادآور شد: مازندران رتبه چهارم را در ابتلای به فشار خون دارد و وضعیت استان نیازمند توجه بیشتر است.

موسوی ، آگاهی رسانی به مردم را در زمینه های مختلف، کشف افراد بالای ۳۰ سال دارای فشار خون، شروع درمان مناسب را از اهداف طرح ملی بسیج فشار خون بیان کرد و گفت: در کشور ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح بسیج ملی فشار خون غربالگری شدند و از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر به صورت خوداظهاری شرکت کردند.

وی گفت: در استان مازندران حدود یک میلیون و ۵۸۰ هزار نفر در طرح غربالگری فشار خون شرکت کردند و ۱۰۲ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در این طرح شرکت کردند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عنوان اینکه چهار هزار سنجش گر در طرح بسیج ملی فشار خون مشارکت داشتند افزود: ۵۰ درصد افرادی که در طرح شرکت کردند دارای فشار خون طبیعی بودند، ۲۴ درصد معادل ۳۷۶ هزار نفر دارای پیش فشارخون بودند و چراغ زرد دریافت کردند.

وی افزود:تعداد افراد مبتلا به فشارخون که قبلا شناسایی شدند ۲۱۰ هزار نفر معادل ۱۳ درصد بود و در طرح فشارخون، ۳۲ هزار و ۲۸۵ نفر دارای فشار خون بالا شناسایی شدند.

موسوی، رژیم غذایی نامناسب را در ابتلای به فشار خون موثر دانست و ادامه داد: کم تحرکی و دخانیات نیز از دیگر عوامل ابتلا به بیماری فشار خون است.

در این مراسم از برگزیدگان جشنواره فشار خون و رسانه در استان تقدیر شدند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :