آخرین عناوین

چهارشنبه 16 مرداد 1398-19:39 کد خبر:68007

حجت الاسلام مجیدرضا فولادی :

مزایا و محدودیت های نظام سلامت

 زیربنای امنیت هر جامعه ای را سلامت و مراقبت های بهداشتی تشکیل می دهد، اجرای طرح نظام سلامت که باهدف از بین بردن نابرابری مداوم در بین بخش های دارا و ندار جامعه صورت گرفته با نقدهایی همراه است.


خزرتیترخبر: زیربنای امنیت هر جامعه ای را سلامت و مراقبتهای بهداشتی تشکیل می دهد موضوعاتی چون وظیفه دولت در فراهم کردن خدمات بهداشتی، هزینه های روز افزون دارویی، نظارات عامه از خدمات بهداشتی، توسعه فناوری های پزشکی و بسیاری از موضوعات دیگر عوامل تشکیل دهنده سیاستگذاری نظام سلامت هستند در این حوزه دولت به دنبال بسترسازی برای بهبود بهداشت از طریق خدمات بهداشتی و درمانی و با هرگونه اقدامی که بر بهداشت و سلامت مردم تاثیر می گذارد، حرکت می کند این وجه از سیاستگذاری دولت با بخش هایی چون تلاش برای کنترل آلودگی آب و هوا،سلامت محیط کار غذا و يا بهداشت مرتبط است.

ارتباط بین محیط زیست و بهداشت در بررسی نابرابری های بهداشتی قابل مشاهده است، اجرای طرح نظام سلامت که باهدف از بین بردن نابرابری مداوم در بین بخش های دارا و ندار جامعه صورت گرفته است با نقدهایی همراه بوده است در حال حاضر دولت بزرگترین بدهکار به سازمان های بیمه گر است و به تبع آن با عدم اجرای کامل و درست تعهدات این سازمان ها مراکز درمانی طرف قرارداد حاضر به ادامه همکاری با این سازمان ها نمی باشند که خودی خود باعث بروز مشکلات عدیده ای برای بیمه شدگان و بیماران شده است.

این موضوع حتی به آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها و سایر مراکز درمانی و کلینیک ها تسری پیدا کرده است پیامد آن این است که سلامت مردم به طور جدی زیر سئوال می رود و زمانی که مردم بیمار می شوند آنها قادر نیستند نسبت به بهبود کیفیت زندگی خویش کمک کنند در حال حاضر پزشکان اثرگذارترین قشر جامعه به شمار می روند.

این اثرگذاری به خاطر تقاضا و فشار اجتماعی بوده است این ها شامل تقاضای مشتریان بیماران برای راه حل های پزشکی در مقابله با مسائل فردی و اجتماعی درمان های تازه پزشکی و پیشرفت های جدید در فناوری پزشکی است تداوم برخی از مشکلات به دلیل سیاستگذاری نامناسب نظام سلامت هستند.

تامین دارو از مهم ترین حوزه های مورد خواست و تقاضای بیماران است که به دلیل بروز برخی شرایط اقتصادی و سیاسی موجب تنگناهایی شده است، محدود کردن درمان های گران قیمت از خواسته های مردم در شرایط کنونی است.

ازدیگر سو زمان های انتظار برای پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی نیز درد سر ساز شده است چرا که آنان در خط مقدم پاسخگویی به بیمارانی قرار دارند که از تاخیرهای موجود در فرایند درمان نگران با خشمگین هستند، به عنوان مثال مراکز درمانی بخش دولتی در مرکز استان با راه اندازی مجتمع های پزشکی و با بهره گیری از پزشکان متخصص وابسته درصدد ارائه خدمات درمانی با قیمت ارزان به مشتریان است اما به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا و محدودیت های فراوان مشکلاتی را سمها ساز شده است.

در مجموع می توان با برنامه ریزی اصولی و شفاف و سالم در حوزه سیاستگذاری سلامت نسبت به افزایش مزایایی از قبیل دسترسی اسان به خدمات پوشش همگانی برابری، صرفه جویی، اجتناب از تجاری شدن مراقبت های بهداشتی و تخصص گرایی همراه با رعایت کامل منشور حقوق اخلاقی بیمار و پزشک اقدامات لازم را انجام داد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :