آخرین عناوین

دوشنبه 14 بهمن 1398-11:16 کد خبر:71245

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

نمایشگاه‌ یا روز بازارهای تکراری/ وعده‌های که فقط رنگی است

این روزها برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در همه شهرهای مازندران قوت گرفت اما باید دید تعدد این همه جشنواره‌ها چه خروجی برای استان، تولیدکننده و مصرف کننده دارد.


خزرتیترخبر:مازندران با برخورداری از شرایط آب و هوایی منحصر به فردی که در کشور زبانزد است توانسته بستر انجام تمامی فعالیت‌های کشاورزی را در تولید ۷۶ محصول فراهم کند.

گل و گیاهان زینتی یکی از این ۷۶ محصولی است که در این استان زرخیز تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می‌شود.

کشاورزی مازندران در ۲۰ محصول اساسی رتبه‌های برتر را دارد که یکی از این محصولات گل و گیاه است که در کشور حرفی برای گفتن دارد.

پرورش و تولید گل و گیاه یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های اصلی استان است به طوری که در یک‌هزار و ۹۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران انواع گل و گیاهان زینتی، آپارتمانی، شاخه بریده، درخت و درختچه زینتی پرورش داده می‎‌‌شود.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، یکسال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون اصله و گلدان گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عربی صادر شد در حالیکه ظرفیت صادرات این محصول بسیار فراتر از این مقدار است و در صورت رفع مشکلات و بسترسازی مناسب برای صادرات، می‌توان به میزان صادرات این محصول ارزآور افزود.

طبق آماری که جهاد کشاورزی اعلام می‌کند میزان ارزآوری در گلخانه‌های مدرن ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و در گلخانه‌های معمولی بین ۲۰ تا ۵۰ دلار در سال در هر هکتار است.

مازندران می‌تواند با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و پیدا کردن بازارهای هدف در کشورهای همسایه و ارتقاء صنعت بسته‌بندی، حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول در منطقه و دنیا باشد.

در حال حاضر مازندران دارای رتبه نخست تولید درخت و درختچه زینتی با تولید ۱۵۵ میلیون اصله و تولید ۲۷.۵ میلیون گلدان گل‌های آپارتمانی و رتبه سوم با تولید ۵۲۷ میلیونی گل‌های شاخه بریده در سال در کشور است.

این روزها برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در همه شهرهای مازندران قوت گرفت و هر کسی در هر جایی اقدام به برگزاری جشنواره‌های تکراری می‌کند اما باید دید تعدد این همه جشنواره‌ها چه خروجی برای استان، تولیدکننده و مصرف کننده دارد.

نمایشگاه‌های گل و گیاه یکی از نمایشگاه‌هایی است که برگزاری آن در مازندران به وفور دیده می‌شود و اکنون با توجه به در پیش بودن ایام پایانی سال هر شهری اقدام به برگزاری آن می‌کند اما موضوعی که در این میان باید به آن نگریست این است که آیا نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های گل و گیاه باعث ایجاد ارزش افزوده در استان می‌شود یا خیر؟!

اگر بخواهیم مقایسه‌ای در برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه مازندران با سایر استان‌ها داشته باشیم می‌توان گفت به عنوان نمونه محلات از جمله شهرهایی است که در سال یکبار اقدام به برگزاری نمایشگاه گل و گیاه می‌کند که توانسته گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کند که یکی از دلایل موفقیت آنان نحوه برگزاری و چیدمان‌های گل و گیاهان زینتی است که از فرسخ‌ها نمایان است و جلوه زیبایی در غرفه‌چینی‌ دارند و برای آنان بیشتر از همه جلب رضایت بازدیدکنندگان نمایشگاه است و همین امر سبب می‌شود بازدیدکنندگان دست خالی از این فضای زیبا و دل‌انگیز بیرون نروند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه گفت: عدم یکنواختی و معمولی نبودن یکی از موضوعات مهمی است که این روزها در دنیا دارای ارزش است و باید ایده های غیرمعمولی طراحی شود تا سبب جذب مشتری شود.

مجید بهادری با بیان اینکه استان مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت‌های جغرافیایی خوبی که دارد می‌توان آن را یک استان غیرمعمولی دانست، ادامه داد: متوسط بارش باران در دنیا ۲۵۰ میلی‌متر است که در مازندران ۶۰۰ میلی‌متر بارش را نشان می‌دهد و این استان دارای شرایط خاص آب و هوایی است و به همین دلیل تولیدات با کیفیتی را شاهد هستیم.

وی افزود: مازندران دارای چند محصول استراتژیک مرکبات، برنج، کیوی و گل و گیاه است که باید کارهای ویژه‌ای برای این چند محصول مهم استان انجام داد و از برگزاری نمایشگاه‌های ساده و مبتدی برای این محصولات خودداری کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که اهداف زیادی را دنبال کند و تا سالیان سال این اهداف خود را نشان دهد و نباید تنها، هدف برگزاری جشنواره باشد.

این مسئول گفت: متاسفانه نمایشگاه‌ها به صورت بازار روزی برگزار می‌شود و نمایشگاه‌ها شکل و شمایل بازار روزی دارد.

بهادری با بیان اینکه زیباسازی و فضاسازی مناسب در نمایشگاه‌های گل و گیاه می‌تواند تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد، گفت: مازندران به عنوان استان برتر در تولید گل و گیاهان زینتی باید به گونه‌ای اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه کند که خاص باشد و از ایده‌های نو و جدید به‌کارگیری کند و ماهیت اثرگذاری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در نمایشگاه‌ها شاهد باشیم.

وی بیان کرد: اقتصاد و بازاریابی گل و گیاه از مواردی است که باید مدنظر برگزارکنندگان گل و گیاه قرار گیرد و این تفکر باید در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی صورت گیرد.

مسئول هماهنگی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بخش کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه هدف از تخصصی کردن نمایشگاه‌های کشاورزی در مازندران بر این بود تا نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های این بخش هدفمند برگزار شود، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در تولید محصولات کشاورزی مازندران وجود دارد ضرورت دارد نمایشگاه‌ها با ایده و تفکرات جدید باشد تا رغبت بازدیدکنندگان را به همراه داشته باشد.

مهدی خلیلی یادآور شد: متاسفانه در گذشته برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی غیرحرفه‌ای انجام می‌شد که با تشکیل دبیرخانه کارگروه نمایشگاه‌های کشاورزی تلاشمان بر این است ضمن حفظ فرهنگ بومی و تخصصی کشاورزی استان بتوانیم از ایده‌های برتر در برگزاری جشنواره‌های کشاورزی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ایده‌های نوآورانه نیاز صنعت کشاورزی در برگزاری جشنواره‌هاست که می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی را برای تولیدکنندگان و برگزارکنندگان جشنواره‌ها به همراه داشته باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :