آخرین عناوین

چهارشنبه 16 بهمن 1398-10:30 کد خبر:71275

معاون استاندار مازندران اعلام کرد:

آلودگی هوا ، مشکل آینده نزدیک شهرهای مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به افزایش استفاده مردم از حمل و نقل خصوصی گفت: آلودگی هوا به مشکل آینده نزدیک شهرهای مازندران تبدیل می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تسنیم، مهدی رازجویان امروز در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در ساری اظهار داشت: متأسفانه امروزه شهرها با مشکلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نقش مردم در راستای رسیدن به هوای پاک با استفاده نکردن از خودروهای شخصی به‌ویژه در روزهای آلوده بسیار پررنگ و حیاتی است.

وی افزود: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در کشور شکل گرفت و چند سالی است که پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در استان فعالیت خود را آغاز کرده است، این پویش باهدف کاهش آلودگی هوا همراه باکم کردن استفاده از خودروهای شخصی و حرکت به سمت استفاده از دوچرخه از اراک آغاز شد و اکنون جنبه ملی پیداکرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: از مسئولان می‌خواهیم تا آنجایی که می‌توانند از این طرح‌ها و ایده‌هایی که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود حمایت کنند.

وی با تقدیر از شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری و سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری ساری به جهت برگزاری این همایش دوچرخه‌سواری در راستای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌هایی ازاین‌دست شاهد گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه و ناوگان حمل‌ونقل عمومی در استان مازندران باشیم.

حمایت پلیس از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

پاسدار رحیم باقری جانشین پلیس راهور مازندران نیز با بیان اینکه فرهنگ دوچرخه‌سواری باید در جامعه نهادینه شود گفت: پلیس از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو استقبال و حمایت‌ می‌کند، هدف از ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه تقویت سلامت فردی و تقویت شادی و نشاط اجتماعی است.

وی بیان کرد: مردم، مسئولان، ورزش دوستان و پلیس از ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و سه‌شنبه‌های بدون خودرو استقبال می‌کند اما برای اجرای قانونی این پویش، باید هماهنگی‌های لازم با پلیس انجام و مجوز صادر شود.

جانشین پلیس راهور مازندران تصریح کرد: با انجام این پویش می‌توان گام مؤثری درباره ارتقای فرهنگ ایمنی و افزایش تعداد دوچرخه‌سواران و کاهش استفاده از خودروهای شخصی برداشت، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، راهی برای تخلیه هیجان جوانان و کاهش تصادف های درون‌شهری است.

احمد توکلی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری مازندران نیز گفت: ستاد حمل‌ونقل پاک در وزارت کشور شکل‌گرفته است و وزیر کشور، رئیس سازمان شهرسازی و مدیرکل دفتر ترافیک شهری برخی از اعضای آن هستند و به‌شدت اولویت خود را بر ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی گذاشته‌اند و به تمام شهرداری‌های کشور بخشنامه کرده‌اند که باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری و حمایت از سرمایه‌گذاری در این حوزه بگذارند.

وی فرهنگ‌سازی را امری مهم در راستای اجرای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو دانست و افزود: نقش مهم و مؤثر رسانه ملی در توسعه فرهنگ کاهش خودروهای تک‌سرنشین و استفاده از حمل‌ونقل عمومی نقشی بی‌بدیل و انکارناپذیر است، به هر میزان استفاده از خودروهای تک‌سرنشین کاهش یابد به همان میزان به‌سلامت جامعه و کاهش تبعات و عوارض ناشی از آن کمک می‌شود.

توکلی ادامه داد: فرهنگ‌سازی در این پویش باید به‌گونه‌ای باشد که مردم داوطلبانه به سمت‌وسوی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی روی بیاورند و مسافت‌های کوتاه را پیاده طی کنند.

احمد گوران رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری ساری نیز بیان کرد: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روزهای سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

وی گفت: ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط‌زیست، در دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی 31 دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور (به‌عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.

گوران بیان داشت: ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در راستای توسعه شهرهای سالم، توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک شیوه کارآمد جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه، کمک به کاهش آلودگی هوا و صدا، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها شامل بیماری، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی، مرگ‌ و میر و غیره، کاهش خودروهای تک‌سرنشین و افزایش ظرفیت تردد خودروهای عمومی و سطح خدمت آن را از ویژگی‌های پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری ساری، ارتقای نقش حمل‌ونقل عمومی و تغذیه آن از طرف افراد پیاده و دوچرخه‌سواران، صرفه‌جویی اقتصادی خانواده و جامعه در مصرف سوخت و هزینه‌های تجملاتی، اشتغال‌زایی از محل توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومی، خدمات شهری مرتبط با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، دوستی مستقیم با محیط‌زیست و سلامت از طریق کاهش وسایل نقلیه موتوری به‌عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشرکننده گازهای سمی همچون دی‌اکسید کربن را از دیگر مزایای این طرح برشمرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :