آخرین عناوین

جمعه 18 ارديبهشت 1394-16:16 کد خبر:7206

معاون امور مجلس و استان های کتابخانه های عمومی کشور:

مازندران رتبه بسیار خوبی در سطح کشور دارد/باید از ظرفیت خیران مازندران استفاده بیشتری کرد

معاون مجلس ، استان ها و مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران در سطح کشور از نظر تمامی شاخص ها وضعیت بسیار خوبی دارد.


به گزارش خزرخبر،حجت الاسلام سید محمد رضا واحدی افزود: در حالی هم اکنون سرانه فضای کتابخانه ای هر یکصد نفر ایرانی یک وهفت دهم مترمربع است که می بایست در افق و چشم انداز 1404 این رقم به هشت متر مربع برسد .

وی با اشاره به فعالیت سه هزار و 200 کتابخانه در کشور ، گفت : این میزان فضای کتابخانه ای که گاها بدلیل عمر بالای ساختمان فرسوده و نیاز به بازسازی دارند ، جوابگوی کتابخوانان جامعه نیست .

معاون مجلس ، استان ها و مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی ادامه داد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب سرانه کتابخوانی و جبران کمبود شش و سه دهم متر مربعی بازای هر یکصد نفر ایرانی ، اعتبارات دولتی جوابگو نیست .

وی رقم اعتبار تعیین شده نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال جاری را حدود دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با این میزان اعتبار که برای پوشش هزینه های جاری و عمرانی است ، نمی تواند جوابگوی ساخت و تجهیز کتابخانه های کشور باشد .

حجت الاسلام واحدی از خیران بعنوان بازوان توانمند نهاد کتابخانه های عمومی نام برد و تاکید کرد : نهاد کتابخانه های عمومی برای جبران کمبود ها و مشکلات پیش روی نیازمند همکاری این مجموعه ها است .

وی همچنین افزایش تعداد کتابداران کتابخانه های کشور را در راستای افزایش فضای کتابخانه ضروی دانست و گفت: در حال حاضر شش هزار و 300 کتابدار کشور به صورت چند وجهی مشغول فعالیت هستند .

به گفته معاون مجلس ، استان ها و مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی در اکثر کتابخانه های کشور بدلیل کمبود نیرو ، کتابدار علاوه بر فعالیت حوزه تخصصی مجبور به انجام کارهای اداری دیگر نیز است که این مساله بر کیفیت کار تاثیر گذار خواهد بود .

وی از خیران کتابخانه ساز مازندران به عنوان سرآمدان ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور نام برد و گفت :خیران مازندرانی با ورود به عرصه کتابخانه سازی گام بلندی در حمایت از بخش دولتی برای ترویج کتابخوانی برداشته اند .

حجت الاسلام واحدی با اشاره به اهدای زمین توسط خیران در نقاط مختلف کشور ، گفت: بدلیل کمبود اعتبار ، نهاد کتابخانه های عمومی برای ساخت کتابخانه ها در این زمین ها با مشکل مواجه است .

وی از خیران خواست تا در زمینه ساخت کتابخانه های عمومی نیز همکاری بیشتر داشته باشند تا زمین های اهدایی به سرانجام برسد و کتابخانه ها درآنها بنا شود .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :