آخرین عناوین

چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-20:7 کد خبر:7248

گزینه های مطرح برای انتخابات در آمل:

رقابت نفسگیر اصلاح طلبان و اصولگرایان/حرکت چراغ خاموش دفتر آیت الله مصباح یزدی در آمل

آخرین گمانه زنی های انتخاباتی در شهرستان آمل و احتمال ورود هر یک از گزینه ها به بهارستان منتشر شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش، آمل شهری استراتژیک در مازندران است،آنهم از سه جهت! اول اینکه اصلی ترین صنایع استان در این شهرستان قرار دارد دوم اینکه یکی از قدیمی ترین و اصل ترین راه های مواصلاتی مازندران به پایتخت از کمرکش این شهر می گذرد و سوم اینکه قدمت بالای تاریخی و بهره مندی از استعدادهای طبیعی منجمله قله دماوند از این شهرستان جاذبه ای غیرقابل چشم پوشی ساخته است به همین جهات نماینده مردم این شهرستان در مجلس از اهمیتی بسیار بالایی برخوردار است.

در حال حاضر عزت الله یوسفیان ملا؛ نمایندگی مردم آمل در مجلس شورای اسلامی را به عهده دارد اما طیف های مختلف سیاسی در قالب چهره های نام آشنای خود قصد دارند به سه دوره نمایندگی وی در این شهرستان پایان دهند. در کنار جناح های مختلف نباید از نقش پررنگ دفتر نمایندگی آیت الله مصباح در این شهر که توسط حجت الاسلام جلالی اداره می شود گذشت، آنها اگرچه تا به حال با چراغ خاموش فعالیت های انتخاباتی خود را پی گرفته اند اما طرحی پنهانی برای جهت دهی به انتخابات دارند که هرچه به انتخابات نزدیک تر شویم شمای کلی آن روشن تر خواهد شد.

 عزت الله یوسفیان ملا

 یوسفیان 64 ساله از جمله نمایندگان اصولگرای مازندران به شمار می آید و اگر امسال مجددا موفق به حضور در مجلس شود در واقع برای چهارمین دوره پیاپی است که وکالت مردم شهرستان آمل در قوه مقننه را می پذیرد.

وی در انتخابالت مجلس نهم با کسب بیش از 52 درصد آرا که رای چندان قاطعی هم نبود به بهارستان راه یافت.

از سوابق وی می توان به دادستانی عمومی و انقلاب، رئیس سابق دادگستری آمل و مدیر کل قوه قضائیه و معاونت آموزش و تحقیقات این قوه اشاره کرد.

یوسفیان جزو معدود نمایندگانی است که در دوقوه به شکلی جدی کار کرده و در هردو بخش نیز سوابق مثبتی از خود به جای گذاشته است، وی که پس از انتخاب احمدی نژاد از حامیان وی به شمار می آمد در دور دوم ریاست جمهوری او به صف منتقدانش پیوست اما همچنان رابطه خوب و نزدیک خود با بیت آیت الله مصباح را حفظ کرده و با جلالی نماینده وی در آمل رابطه حسنه ای دارد.

یوسفیان عضو دائم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

امضای یوسفیان پای 76 طرح/لایحه در مجلس نهم دیده می شود و همچنان از محبوبیت مناسبی در شهرستان آمل برخوردار است. وی به تازگی به خاطر چینش نیروها در فرمانداری ویژه آمل با استانداری و دولت دچار چالش شد که صراحتا اعلام کرد از آنجا که وی کارهای مربوط به فرمانداری ویژه را پیگیری کرده است باید نیروهای آن را هم خودش انتخاب کند.

اصلی ترین منتقد وی در آمل، لطف الله آجودانی؛ مدیرکل پژوهش استانداری مازندران و از اعضای اصلاح طلب ستاد حسن روحانی در آمل است که برای شکست وی در انتخابات از رقبای اصلاح طلبش حمایت می کند.

شانس انتخاب:بالا

میزان رضایت عمومی: متوسط رو به بالا

تمایل سیاسی: اصولگرای میانه رو

 یدالله اکبرزاده

اکبرزاده از جمله پرچالش ترین فرمانداران شهرستان آمل بود که حضور و برکناری اش در فرمانداری با حواشی فراوانی همراه شد.

وی که از فرماندهان سابق سپاه به شمار می آید از جمله نزدیکان به گفتمان محمود احمدی نژاد است و در سوابق وی نمی توان چندان به نکات اجرایی بارزی اشاره کرد.

وی از تیر 89 تا مرداد 92 به عنوان فرماندار آمل فعالیت کرد و در دقایق پایانی دولت احمدی نژاد به عنوان مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری مازندران منصوب شد، عنوانی که پس از استقرار نمایندگان دولت تدبیر و امید در استان بلافاصله از وی سلب شد.

او از جمله اصولگریان تندرو به شمار می آید که به هیچ عنوان رابطه مناسبی با جناح رقیب، یعنی اصلاح طلبان شهرستان آمل ندارد.

رابطه وی در زمان فرمانداری با نماینده فعلی آمل مناسب بود اما مردم آمل و رجال سیاسی خاطرات چندان خوشی از دوران فرمانداری وی ندارند و حتی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی وی را مبتلا به اشتباهات تاکتیکی دانست و از روابط پرتنش مسئولان شهرستان در زمان فرماندار وی پرده برداشت.

شانس انتخاب:کم

میزان رضایت عمومی:کم

تمایل سیاسی: اصولگرای تندرو

سردار علیجان میرشکار

سردار میرشکار از جمله جانبازان با شهامت 8 سال دفاع مقدس است که زبانی تند دارد و عموما از وضعیت فرهنگی کشور گلایه مند است.

وی از یادگاران لشگر 25 کربلاست و از احترام بالایی در میان مردم شهرستان آمل برخوردار است. هرچند اطرافیان و نزدیکان وی خبر کاندیدا شدن او  را غیرواقعی می دانند اما زمرمه های فراوانی از گوشه و کنار شنیده می شود که میرشکار قصد شرکت در انتخابات را دارد.

وی مدیرکلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران را در کارنامه خود دارد و از شخصیت های ذی نفوذ در بین اصولگرایان و هیاتی های آمل به شمار می آید.

میرشکار از جمله منتقدان بی توجهی به حماسه های 8سال دفاع مقدس است و همواره در سخنرانی هایش اظها کرده است که آنچنانکه شایسته جنگ بوده به آن نپرداخته ایم.

اگرچه وی از شهرت و مقبولیت مناسبی در بین مردم برخوردار است اما ناظران برای وی شانس بالایی به عنوان یک رجل سیاسی در صورت حضور در انتخابات قائل نیستند.

شانس انتخاب:کم

میزان رضایت عمومی: بالا

تمایل سیاسی: اصولگرا

 حجت الاسلام والمسلمین موسی رجایی لیتکوهی

در اردوگاه اصلاح طلبان آمل گزینه های مختلفی برای حضور در انتخابات مطرح شده اند که یکی از جدی ترین گزینه ها حجت الاسلام والمسلمین موسی رجایی لیتکوهی رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان مازندران از حوزه آمل است.

رجایی مدیرکلی  فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مدیر کلی اوقاف مازندران در دوران اصلاحات را در کارنامه خود دارد و همینک رئیس حوزه علمیه امام حسن عسگری (ع )آمل است.

وی از جمله اصلاح طلبان وفادار به گفتمان دوم خرداد است و از منتقدان سیاست های استاندار فعلی مازندران به شمار می آید.

رجایی همچنین سابقه حضور در سپاه جهاد و سیاسی عقیدتی ارتش در اوایل انقلاب را هم در کارنامه خود دارد و 3 سال پیش از انتخابات سال 76  به عنوان مسئول دانشکده علوم قرآنی در آمل مشغول به کار شد.

رجایی از آغاز گمانه زنی های انتخاباتی از گزینه های شورای اصلاح طلبان آمل برای حضور در انتخابات مجلس به شمار می آمد.

شانس انتخاب:متوسط

میزان رضایت عمومی: متوسط

تمایل سیاسی: اصلاح طلب

محمد محمدپور عمران

آقای مدیرکل فعلی صنعت و معدن و تجارت مازندران از جمله اصلی ترین دولت مردی می باشد که به احتمال بسیار زیاد در انتخابات مجلس دهم حضور خواهد یافت.

وی در آخرین ماموریت خود به عنوان نماینده وزیر در هیات اجرایی انتخابات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی منصوب شد که البته حواشی خاصی را برایش در پی داشت.

محمد محمدپور عمران در گذشته  ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران واحد بهشهر و دانشگاه شمال آمل را عهده دار بوده است و انتصابش به عنوان مدیرکل صنعت مازندران نیز بدون حاشیه نبود.

او که در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از اعضای اصلی ستاد جلیلی به شمار می آمد پس از مطرح شدن نامش به عنوان کاندیدای احراز پست مدیرکلی به شدت مورد انتقاد اصلاح طلبان قرار گرفت. اما به هرحال مراسم معارفه وی انجام شد و تا به حال نیز کار مثبتی در حوزه صنعت، معدن استان صورت نگرفته و تنها قدم های کوچکی در بخش تجارت برداشته شده است.

شنیده شده است که اطرافیان وی در مشورت هایشان شانس انتخابش را به دلیل همین مسئله در آمل بسیار کم دانسته اند اما گویا وی همچنان احساس می کند که نیاز به حضور در عرصه دارد هرچند هنوز به شکل رسمی آن را تائید نکرده است.

شانس انتخاب:کم

میزان رضایت عمومی: تقریبا کم

تمایل سیاسی: اصولگرا  

مریم پروین

مریم پروین عضو سابق شوراهای بخش، شهر و شهرستان آمل و از فعالان اجتماعی در آمل است که از آغاز سال جاری نامش به عنوان اصلی ترین زنی که در مازندران شانس ورود به مجلس را دارد مطرح شده است. وی به بهمراه سکینه دیوسالار؛ نماینده اسبق شورای شهر نوشهر از زنان بسیار فعال مازندرانی در عرصه مشارکت های اجتماعی و سیاسی هستند.

پروین با کسب بیش از 18000 رای در انتخابات شورا و با فاصله بسیار زیاد از دیگر رقبا به پارلمان شهری راه یافت و حالا امیدوار است این موفقیت را در انتخابات مجلس هم تکرار کند.

البته پروین با مشکلی در ورود به مجلس مواجه است که به تصویب طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی و تأیید آن از سوی شورای نگهبان در دلالت بر الزام داوطلبان نمایندگی مجلس به برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد مربوط می شود. هرچند وی دانشجوی کارشناسی ارشد MBA است اما بعید به نظر می رسد موفق به دفاع تا موعد مقرر شود.

شانس انتخاب:خوب

میزان رضایت عمومی: بالا

تمایل سیاسی: اصلاح طلب

 رضا حاجی پور

رضا حاجی پور تجربه دو حضور در دورۀ هفتم و هشتم رقابت های انتخاباتی مجلس را دارد و با شکست در هر دو دوره پای به این انتخابات خواهد گذاشت.

حاجی پور دانش آموخته ی دکترای علوم تربیتی و مدیریت و برنامه ریزی در تاجیکستان و متولد سال 1347 در روستای وسطی کلای آمل است.

وی از اصولگرایان قدیمی آمل است و حتی نامش در لیست جبهه متحد اصولگرایان مازندران هم قرار داشت هرچند بعدها نامش خط خورد اما وی همواره در رقابت با یوسفیان شکست را پذیرفته است

شانس انتخاب:خوب و تقریبا زیاد

میزان رضایت عمومی: خوب

تمایل سیاسی: اصولگرا

 میر سعید نیکزاد لاریجانی

 

نیکزاد در دولت تدبیر و امید و با حکم وزیر اقتصاد به عنوان مدير عامل شركت سرمايه گذاری خارجی ايران منصوب شد.

وی دارای دکترای مدیریت استراتژیک از  موسسه عالی آموزش وپژوهش در مدیریت و برنامه ریزی است .

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل، شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران(ایفیک)، عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات،مدیرکل دفتر امور شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی،رییس دبیرخانه حساب ذخیره ارزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی،مشاور نهاد و مدیرکل نظارت بر امور تولید نهاد ریاست جمهوری،رییس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان،معاونت برنامه ریزی و هماهنگی، سازمان برنامه ریزی و بودجه استان مازندران و معاونت آمار سازمان برنامه ریزی و بودجه استان مازندران از جمله اصلی ترین سوابق اجرایی وی به شمار می آید.

نیکزاد در میان دیگر نامزدهای انتخابات مجلس دهم در آمل از اطلاعات اقتصادی بیشتری برخودار است و ناظران معتقدند در صورت انتخاب به دلیل نزدیکی با دولت  و آگاهی از وضعیت بانک ها در حوزه توسعه تجارت شاخص های اقتصادی سهم آمل در تجارت داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.

شانس انتخاب:خوب و تقریبا زیاد

میزان رضایت عمومی: خوب

تمایل سیاسی: اصولگرای میانه رو

یوسف شکری مرزنگو

از یوسف شکری همواره به عنوان "گزینه مطرح" نام برده می شود. در سوابق وی می توان مدیرکلی حراست سازمان محیط زیست کشور را دید. نام وی چندبار به عنوان گزینه فرمانداری آمل مطرح شد اما هرگز پایش به این ساختمان باز نشد.

وی در دور گذشته انتخابات با رایی مناسب پس ار یوسیفان قرار گرفت و نتوانست راهی پارلمان شود.

شکری در آخرین اظهارت خود گفته است که تنها در صورت اجماع اصلاح طلبان و اعتدالیون وارد کارزار خواهد شد.

از شکری به عنوان یکی از 3 گزینه اصلی اصلاح طلبان آمل در انتخابات نام برده می شود البته وی سابقه نزدیکی به حزب موتلفه را هم در کارن

شانس انتخاب:خوب و تقریبا زیاد

میزان رضایت عمومی: خوب

تمایل سیاسی: اصلاح طلب میانه رو

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :