آخرین عناوین

چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-23:7 کد خبر:7249

محمد جونیان/خبرنگار مطبوعات و کارشناس هنری

گوش اگر گوش تو ، ناله اگر ناله ماست/ آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

اما من با همه ی این حرف ها، حرفم را می زنم ولو اینکه کسی گوش نکند، بالاخره یک روز صدایش در می آید.


خزرخبر:دنیای عجیبی است،واقعاً درست گفته اند: گوش اگر گوش تو ، ناله اگر ناله ماست/ آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

اما من با همه ی این حرف ها، حرفم را می زنم ولو اینکه کسی گوش نکند، بالاخره یک روز صدایش در می آید.

و اما اصل مطلب: بعد از دو سه مقاله و مطلب و نقدی که برای سریال پایتخت 4 با موضوعات مختلف نوشتم دوستی به من گفت: فلانی تخت گاز نرو، ما هم گوش کردیم و هر چند وقت یکبار یک ناترینگی یا تلنگری می زدیم، اما در سایت بلاغ مطلبی توجه مرا به خودش جلب کرد تحت عنوان:(دوقلوهای مازندران از پایتخت رانده شدند)!

خیلی متأسف شدم، همانطوری که در یکی از روزنامه ها قبلاً نوشتم که (دست اندرکاران سریال پایتخت 4 به دنبال چه هدفی هستند) منظور من یک بخشش همین بود، بماند که بازیگران مازندرانی که سال گذشته در این سریال یعنی پایتخت 3 بازی می کردند اما امروز سر گله را باز کرده و از تحقیر و توهین به شخصیت حقیقی و حقوقی هنرمندان مازندرانی توسط عوامل این سریال نسبت به آنها مطالبی می گویند اما دیگر کم لطفی دست اندرکاران تا این حد که با روحیه ی دوخواهر دوقلو بازی کنند، قابل قبول نبوده و نیست.

آیا سزاوار است آقایان برای اینکه به هر عنوانی به هدفشان برسند همه چی را زیر پا له کنند؟ آیا اگر همین برخورد را با دو تا دختر از دیگر استان می کردند آیا می توانستند در آن شهر یا استان باشند؟ متأسفانه همانطوریکه بعضی از هنرمندان مازندرانی با یک هدیه ناقابل و یک شام و نهار آقایان هنر خودشان را مفت و ارزان در اختیار عوامل این سریال قرار می دهند و حتی مثلاً در سریال پایتخت 3 هنرمندان به اصطلاح مازندرانی برای نگه داشتن طناب سر گاو این سریال با هم دعوا می کنند، باید آقایان از موقعیت و برخورد ما سوء استفاده کنند.

پدر و مادر این دوقلوها در مصاحبه گفتند: آقای کارگردان و حتی تنابنده به اصطلاح نقی سریال پایتخت 4 از این دو بچه تست گرفتند تا جائیکه ده روز جلوی توربین بازی کردند، بعد وقتی شنیدند که دوقلوهای اصلی از سوئد آمدند آنها را حذف کردند، این چه حرکتی است؟ این چه برخوردی است؟ چرا آقایان برای رسیدن به هدفشان با احساس مردم بازی می کنند؟!

آن از دیالوگ هائی که به دهان بابا پنجعلی برای خنداندن مردم می دهند و یا معرفی ورزشکاری مثل یزدانی که انشاالله حتماً نشستی با ایشان خواهم داشت که آبروی برای کشتی مازندران و این قهرمان نگذاشتند و خیلی مسائل دیگر، به هر حال پدر و مادر این دو دختر دو قلو نگران روحیه فرزندانشان هستند که به راحتی آنها را کنار گذاشتند.

به هر حال متأسفانه گزارشاتی به ما می رسد که بسیار نگران کننده است، البته شنیده ها حاکی است که نمایندگان مردم آمل و بابل و قائم شهر آقای سیدهادی حسینی هم در این رابطه یعنی سریال پایتخت 4 عکس العمل نشان داده اند که به محض اینکه مطالبشان بما برسد آنرا به اطلاع خوانندگان عزیزمان می رسانیم، باز هم تأکید می کنیم مازندران از نظر فرهنگی و هنری بسیار غنی است که حتی اکثر هنرمندان حتی کارشناسان و داوران کشوری از استان مازندران هستند.

مازندران بیشترین کارشناس تئاتر کشور را دارد مازندران بیشترین علاقمند و با استعدادترین هنرمند در همه ی زمینه ها را دارد، مازندران هنرمندانی مثل دکتر مختاباد خواننده محبوب را دارد که افتخاری است برای مازندرانی ها و متأسفانه وقتی عده ای محبت و صفا و صمیمت مردم ما و حتی هنرمندان ما را می بینند سعی می کنند از این همه محبت ها سوء استفاده کنند، ناگفته نماند اگر همین اعتراضات و انتقادها و نقدها توسط همکارانم بخصوص روزنامه های حرف، فجر خزر و سایت بسیار خوب و واقع گرا و منصف خزرخبر  نبود چه امروز چه دیروز، شاید آقایان از این بدتر هم سریال پایتخت را می ساختند و بعد می گفتند این هست مازندران و مردم آن.

این نقد ها و انتقادات نمایندگان ما در مجلس حداقل باعث می شود که دیگر کارگردانان و تهیه کنندگان وقتی می خواهند در مازندران فیلم یا.... بسازند بدانند با مردمی طرف هستند که فرهنگ بسیار بالائی دارند و مدافع فرهنگشان هستند و خلاصه طرف حسابشان را بشناسند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • مزتضي
    شنبه 26 ارديبهشت 1394-14:38


    بسم الله الرحمن الرحيم

    "یا أَیّهَا الّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی أَنْ یَکُنّ خَیْرًا مِنْهُنّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِاْلأَلْقابِ..."؛[3] اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، مباد که گروهى از مردان گروه دیگر را مسخره کند، شاید آن مسخره ‏شدگان بهتر از آنها باشند. و مباد که گروهى از زنان گروه دیگر را مسخره کند، شاید آن مسخره ‏شدگان بهتر از آنها باشند. و از هم عیب جویى مکنید و یکدیگر را به القاب زشت نخوانید... .
    مراعات حد و مرز
    به نظر مي رسد براي هر چيزي در جهان، حد و مرزي است كه برخي ها از آن به خطوط قرمز ياد مي كنند. اصولاً قانون چيزي جز بيان كننده خط قرمزها نيست. انسان اگر بخواهد در جنگل به تنهايي زندگي كند و از جامعه دور باشد مي تواند بسياري از اين قوانين را ناديده بگيرد چنان كه اصولاً بسياري از قوانين كه در شهرها بايد رعايت شود در روستاها معنا و مفهومي نداشته و به تعبير برخي سالبه به انتفاي موضوعي است. درمورد طنز و فكاهي و لطيفه هم بايد حد و مرزي قايل شد و براي آن قوانيني به عنوان خطوط قرمز نگاشت. البته برخي از اين قوانين به صورت نانوشته وجود دارد و رعايت مي شود ولي اين در آن اندازه نيست كه از ناهنجاري هاي اجتماعي امروز بكاهد و يا آن را مهار و تعديل كند.
    و بنده هم در اين خصوص به كارگردان فيلم پايتخت هشدار خواهيم داد كه از حد خو د تجاوز نكند .
    ابعاد تمسخر
    در آيات قرآني از دو منظر به مسأله استهزا توجه شده است: نخست از منظر امور اعتقادي و مسايل مرتبط با آن است. اين آيات كه مربوط به حوزه عقيده و دين است به مسأله تمسخر مخالفان دين اشاره مي كند و آنان را از اين كار بازمي دارد و تهديد مي كند.
    دوم ازمنظر امور اخلاقي به اين مسأله توجه داده شده كه اين گونه رفتار نه تنها در شأن مؤمنان نيست بلكه ناهنجاري است كه مي بايست از آن پرهيز كرد. از اين رو قرآن با اشاره به منشأ اين ناهنجاري و آثار و پيامدهاي اجتماعي و روحي و رواني آن و بيان عاقبت اين كار به كساني كه در اين وادي به استهزاي مؤمنان مي پردازند و آن را امري عادي برمي شمارند هشدار داده و تهديد به مجازات و كيفري سخت در آخرت مي كند.
    راهكارهاي رهايي از تمسخر
    براي رهيدن از اين نابهنجار اجتماعي و اخلاقي، قرآن دستور مي دهد كه مومنان افراد تمسخر كننده را پند دهند (هود آيه 87) و از هم نشيني با آنان پرهيز نمايند. (انعام آيه 68 و حجر آيه 94) و از دوستي با آنان خودداري كنند.(مائده آيه 57) و در صورتي كه اين كار از سوي دشمنان خدا و دين صورت گيرد به مقابله به مثل هم اقدام كنند.(هود آيه 38)
    و امروز بنده از همه علماي اهل تشيع مازني و مردم شريف مازندران و مسئولان تقاضاي جهاد در مقابل اين تمسخر عظيم را خواستاريم .
    و من الله توفيق