آخرین عناوین

يکشنبه 9 شهريور 1393-19:29 کد خبر:808

مدیران بی تفاوت ساری پاسخگو نمی باشند!!!

بحران آب و احتمال شیوع وبــا در یکی از روستاهای ساری/پاسخ مرکز بهداشت

بحران کمبود آب با نشانه هایی از وبا در روستای پرویج آباد شهرستان ساری شیوع پیدا کرده و هیچ مسئولی تاکنون اقدامی در این مورد بعمل نیاورده است.


به گزارش خزرخبر،بحران آب در استان پهناور و سر سبز مازندران از نظر تعداد و گستردگی ابعاد به‌ گونه‌ای است که جای هیچ شکی در مورد جدیت بـحـران فعلی باقی نمی‌ماند و حل آن نیازمند مديريت جهادي  است.

بعضی نشانه‌های امیدبخش حاکی از این هست که نگاه ويژه دولت فعلی ،مساله‌ امنیت آب را به‌ عنوان یک اولویت ملی می‌شناسد و می‌کوشد برخی مشکلات را که ملموس‌تر هستند به‌ صورت فوری حل‌ و‌فصل کند اما متاسفانه اين نگاه در ميان مديران استاني و شهرستاني بدلايل خاص مورد قبول خودشان نمي باشد و كارگشا نبوده است.

رئيس شوراي اسلامي روستاي پروريج آباد در مصاحبه با رسانه ها گفت : از  سال 86 موضوع نبود آب شرب سالم را به سمع و نظر مسئولين شهرستاني رسانده ايم و بعد چند ماه نيز به مديران ستادي استانداري  گوشزد نموده ايم كه مردم از مشكل نبود آب شرب سالم  مي رنجند ولي گوش شنوايي براي استماع سخنان اهالي بحراني ترين روستاي شهرستان ساري نبود.

 تيتر يــك خبر يك خبرگزاري ، بر روي ميز مديركل وقت آب روستايي مازندران  افتاد و تنها اقدام ، جوابيه اي  كه به سايت هاي خبري استان فرستاده شد !

شيوع وبا در روستا ، شايعه يا واقعيت!!

وبا، بیماری است که در شرایط بهداشتی ناسالم شایع می شود و در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد سبب مرگ بیمار    می شود. آب آلوده در شیوع این بیماری نقش موثری داشته و موجب گسترش آن می شود.

چند روزي است اهالي روستاي پروريج آباد ، در پي نبود آب به فكر تهيه آن از رودخانه اي افتاده اند كه در چند كيلومتري روستا و در كنار مزارع شاليزاري واقع شده ،افتاده ند و اين تمام ماجرا نبوده و از روز جمعه تا کنون آرامش مردم مبدل به ضجه و زاري در ميان خانواده ها گرديده است.

 پدر شهيد سيد كاظمي كه مرد پرتلاش و خستگي ناپذيري هم هست  نیز بي نصيب از بيماري نشده وحالا بستري در بيمارستان و 10  نفر ديگر نيز در كنارش در حال مداوا می باشند.

دانشگاه علوم پزشكي نيز اكيپ درماني را به روستا فرستاده است ولي هنوز بحران آب كه دگر بار تكرار بيماري را براي مردم ارمغان  مي آورد حل نشده است.

اين روستا در سالهاي ابتدايي انقلاب با حضور طاهايي سرپرست استانداري  وقت ، از نعمت آب بهره مند شد وتاکنون مسئولي از نزديك نتوانسته "مشكلي" كه تبديل به" بحران "شده را حل نمايد و فقط در ايام انتخابات برخي كانديداها با سبدي پر از  وعده هاي انتخاباتي به  جمع  روستائيان مي آيند .

 اینک باید دید تا برگزاری جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و پس از  آن شهرستان ،بعد از  مشاهده نخستین مورد ابتلای شبه "وبا "در روستاي« پروريج آباد »می توانند مانع بروز اتفاقات منجر به مرگ محروم ترين روستاي مركز استان شوند.

هر چند محمد دامادي نماينده  مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي ؛ 10 روز قبل با همراهي مديران مربوطه در اين روستا حضور پيدا نمود ولي همانطور كه مسئولين آبفاي روستايي استان وشهرستان هيچ قولي نداده اند در نتیجه تاکنون اقدام اساسي  مفيد نيز صورت نگرفته است و همچنان روستائيان بلا تكليف و اينبار با مرگ دست و پنجه نرم مي كنند تا  شايد مديري انقلابي  به فريادهاي نهفته در اندرونشان  برسد.

&&&&&&  

پاسخ رییس مرکز بهداشت ساری به خزرخبر:

رئیس مرکز بهداشت ساری با اشاره به شایعات اخیر مبنی بر بروز بیماری وبا در یکی از روستاهای این شهرستان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته موردی از وبا در ساری مشاهده نشد.
به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، عقیل برزگر، با بیان اینکه جای نگرانی وجود ندارد، افزود: کارشناسان بهداشتی آب روستاهای این شهرستان را نمونه گیری و مورد آزمایش قرار دادند و خوشبختانه  مورد مشکوکی گزارش نشد.

وی، استفاده از آب و غذای آلوده را مهم ترین راه ابتلا به این بیماری است دانست و تصریح کرد: خوردن سبزی و میوه بدون شست وشوی کامل، مصرف یخ غیربهداشتی، نشستن دست ها پس از اجابت مزاج یا قبل از خوردن غذا از جمله مواردی هستند که رعایت نکردن آنها موجب ابتلا به بیماری های عفونی از جمله وبا می شود.
رئیس مرکز بهداشت ساری ادامه داد: عدم مصرف آب رودخانه ها برای مصارف خوراکی ، عدم خرید مواد غذایی خام یا پخته از دستفروش های دوره گرد، استفاده از توالت های بهداشتی و ضدعفونی کردن توالت و محل های آلوده شده با مواد ضدعفونی کننده ، شستن دست ها با آب و صابون، جوشاندن آبی که تصفیه نشده به مدت یک دقیقه یا اضافه کردن ترکیبات کلر به آب و استفاده از بطری های آب پلمب شده و استاندارد هنگام مسافرت از راه های پیشگیری از این بیماری است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • كاظمي
    دوشنبه 10 شهريور 1393-9:20


    الآن ما آب نداريم چه كنيم .
    بايستي تامين بشه آب شرب
    چه كنيم آقايون !!
    حالا رئيس بهداشت نگفت آب سالم از كجا بايد بياد