آخرین عناوین

پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-10:59 کد خبر:8252

وضعیت سیاسی مازندران در آستانه بحران:

دعوای مرزها در شرق مازندران بالا گرفت/ دوئل فرمانداری گلوگاه و بهشهر بر سر سفیدچاه!

مسئولان مربوطه باید پاسخگوی وضعیت پیش آمده باشند و اعلام کنند بر اساس چه استدلال و ضرورتی در چنین فضایی آنهم در آستانه انتخابات که استان نیازمند آرامش و همدلی است مجوز چنین جدایی بحث برانگیزی را صادر کرده اند؟


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش، دعواهای سیاسی دیگر در دنیای زندگان تکراری شده و اینبار برای خالی نبودن عریضه و پیدا کردن موضوعی برای به هم زدن آرامش مردم، مسئولان بی تدبیر دولت در شرق مازندران به سراغ دنیای مردگان رفته اند، در حالیکه شهرستان های شرقی مازندران از آمار انفجاری و تاسف آور بیکاری رنج می برند و مصائب و معضلات اجتماعی به شدت آنها را تهدید می کند، معاون فرماندار گلوگاه از اضافه کردن روستای سفیدچاه به جمع بخش های تحت پوشش گلوگاه خبر داده است.

براساس این گزارش، محمدرضا تباکی روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه های شرق مازندران گفت: قبرستان تاریخی سفیدچاه ، مدفن بخش عمده ای از شهدای شهرستان گلوگاه است و مردم این شهر دلبستگی فراوانی به این قبرستان و روستای آن دارند .

وی بیان کرد : پس از رایزنی های فراوان مسئولان گلوگاهی برای اضافه کردن روستای سفیدچاه به جمع بخش های تحت پوشش گلوگاه ،این تصمیم به صورت قطعی از طرف مقامات مربوطه اتخاذ شده و در آینده ای نزدیک اجرایی می شود .

هنوز چند ساعتی از اعلام این خبر نگذشته بود که فرماندار بهشهر خبر الحاق روستای سفیدچاه به شهرستان گلوگاه را تکذیب کرد و آن را از پایه بی اساس و نادرست خواند.

نورزاد با بیان اینکه«تاکنون هیچ طرحی مبنی بر جدایی این روستا ارائه نشده و بدون تردید طرح هرگونه پیشنهاد مشابهی با واکنش مسوولان بهشهری همراه خواهد بود» افزود: از همه توان موجود برای حفظ تمامیت جغرافیایی بهشهر استفاده کرده و نمی گذاریم حتی بخش کوچکی از شهرستان به جمع شهرهای دیگر بپیوندد .

فرماندار بهشهر تصریح کرد : متاسفانه در گذشته بخشی از روستاهای شهرستان از مجموعه بهشهر جدا و در زمره شهرستان های مجاور قرار گرفتند که در تلاش هستیم این مناطق را پس گرفته و به مجموعه شهرستان بهشهر اضافه کنیم .

نورزاد ادامه داد: شرق مازندران ، مجموعه ای دارای وحدت کامل است که طرح ادعاهای واهی مانند جداسازی روستای سفیدچاه ، فقط موجب وارد شدن آسیب به این وحدت و همدلی می شود .

متاسفانه دیگر واضح و مبرهن شده است که وضعیت سیاسی در مازندران نه تنها از چهارچوب اعتدال و تدبیر خارج شده بلکه به برخی بچه بازی ها و مباحث بی ربط منتج گشته است که هیچ سودی برای هیچ کسی ندارد.

وقتی معاون فرماندار گلوگاه از الحاق سفیدچاه به این شهرستان سخن می گوید باید پذیرفت که فرماندار بهشهر نیز از بازپس گیری بخشی از روستاهای بهشهر که در گذشته از این شهرستان جدا و در زمره شهرستان های مجاور قرار گرفته سخن بگوید.

اگرچه در گذشته کم و بیش شاهد دعوای مرزها بین استان ها بوده ایم اما اینکه دو شهرستان در یک استان آنهم در زمانی که وضعیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی استان نیازمند تدبیر و وحدت است به جنگ یکدیگر بروند و مسائلی کاملا بی ربط به وضع موجود را رسانه ای کنند هیچ معنایی جز بی تدبیری و مدیریت نادرست سیاسی و امنیتی در مازندران ندارد.

آیا واقعا فرمانداری ها چنین مباحثی را پیش از رسانه ای شدن با استانداری مازندران در میان نمی گذارند؟

اگر در میان می گذارند و آنها اجازه رسانه ای کردن و به چالش کشیدن فضا را به فرمانداری ها می دهند که دیگر اصلا حرفی برای گفتن باقی نمی ماند.

اگر هم آنها این مسئله را پنهان کرده و مسئولان ارشد را از تصمیماتی تا این اندازه مهم بی خبر می گذارند بازهم باید فاتحه این استان را خواند که در آن استانداری اش از جابجایی مرزها در آن بی خبر است.

آیا این اظهارات جز دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله ای و مخدوش کردن رابطه دو شهرستان همجوار که مردمانش با هم وصلت کرده اند و بسیاری از آنها آشنایان و خویشاوندان هم هستند نتیجه ای خواهد داشت؟

اگر قرارباشد این مسئله به دیگر شهرستان ها مازندران سرایت کند و مثلا ساروی ها مدعی شوند که باید میاندرود را پس بگیرند آیا دیگر سنگ روی سنگ بند خواهد شد.

فرمانداری ها شرق مازندران باید بدانند که تغییرات جغرافیایی( چه درست و چه نادرست) بچه بازی نیست که یک منطقه آنهم با قدمت سفید چاه را مثل لیوان آب از این ور میز بردارند و آن طرف میز بگذارند،از استانداری مازندران انتظار می رود حداقل بعد از بروز این اختلاف وارد ماجرا شود و در این زمینه شفاف سازی کند.

از استانداری مازندران انتظار می رود روشن و شفاف اعلام کند فرماندار گلوگاه از زبان کدام «مسئول مربوطه» از قطعی شدن جدایی سفیدچاه از بهشهر و پیوستن آن به گلوگاه سخن گفته است.

اگر وی در این زمینه حرف خلافی زده باشد هیچ راهی جز برکناری و توبیخ وی وجود ندارد و اگر هم واقعا پیام رسان یک حقیقت بوده است «مسئولان مربوطه» باید پاسخگوی وضعیت پیش آمده باشند و اعلام کنند بر اساس چه استدلال و ضرورتی در چنین فضایی آنهم در آستانه انتخابات که استان نیازمند آرامش و همدلی است مجوز چنین جدایی بحث برانگیزی را صادر کرده اند؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :