آخرین عناوین

دوشنبه 25 اسفند 1399-11:21 کد خبر:87717

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

گرانی غُصه هر روزه شمالی ها

گرانی اجناس و کالاها در شب عید و عدم نظارت غصه بزرگ مردمان شمال و مازندران شده است، مردم می‌پرسند آیا کسی هست براین آشفته بازار نظارت داشته باشد.


خزرتیترخبر: گرانی قصه دیروز وامروز نیست، برخی از روزها و مناسبت‌ها جهش می‌گیرد و همانند ویروس ناخوانده چینی و انگلیسی، خانوارها را درگیر کرده‌است.

این روزها در آستانه عید، قصه مردم از کرونا کم بود، گرانی نیز به آن افزوده شده است، به بازارهای استان نمی‌توان نزدیک شد، رد گرانی را از دور هم می‌توان دید.

مردم از ضعف نظارت گلایه دارند

پای سخن مردم که می‌نشینید، از ضعف نظارت گلایه دارند و آن را سبب گرانی لحظه به لحظه اقلام و اجناس عنوان می‌کنند و می‌گویند اگر فروشنده اطمینان داشته باشد ناظران همیشه در کمین هستند، اجازه سوءاستفاده و گران کردن لحظه‌ای اجناس را نمی‌دهند.

از جلوی مغازه‌ها که رد می‌شوید، یا برچسب قیمت روی کالاها وجود ندارد و یا قیمت‌ها نجومی است و هر روز نرخ جدیدی نوشته می‌شود، پای دلار وارز، ابر وباد، ماه وخورشید و فلک و از همه مهمتر پای دلال در گرانی‌ها پا میان هست، مردم می‌گویند، در گران شدن یک جنس همواره پای یک یا چند دلال در میان است و سبب می‌شوند تولیدات ارزان از کشاورز و تولیدکننده خریداری شود و گران‌تر به دست مصرف کننده برسد.

گرانی مرکبات در مهد تولید

عید و نوروز بیش از هرچیزی به مرکبات سفره هفت سیل و نقل ونبات آجیل خوش است، قیمت تنظیم بازار برای مرکبات ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده اما این نرخ در بازار چند شب مانده به عید بالاتر است و هنوز میوه‌های تنظیمی به بازار نرسیده است.

اکبر حسینی شهروند ساروی که صبح آخرین روزهای زمستانی برای خرید میوه به بازار میوه وتره بار حوالی مسجد جامع آمده است، می‌گوید: سیب کیلویی ۲۰ هزار تومانی و پرتقال ۱۴ تا ۱۶ هزار تومانی در قطب تولید این محصول پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه مغازه داران مثل همیشه، گران خریدن را دلیل گرانی‌ها عنوان می‌کند، افزود: ریشه عمده گرانی‌ها ناشی از ضعف نظارت و بازرسی است و این عامل سبب شده تا هر لحظه قیمت‌ها بالاتر رود.

موز، خیار، کیوی، نارنگی، لیمو و دیگر میوه‌ها قیمت‌های خودشان را دارند و به رغم منفی شدن هر روزه بازار بورس، قیمتشان روز به روز مثبت می‌شود و قیمت موز تا ۷۰ هزار تومان نیز رسیده است.

بازار نابسامان مرغ

مرغ بیش از هر کالای دیگر با جیب مردم سرناسازگاری دارد و یافتن مرغ کیلویی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تنظیم بازاری امری محال شده است، یک شهروند چالوسی با اظهار اینکه مرغ تنظیم بازاری صبح اول وقت به پایان می‌رسد، افزود: متأسفانه به دلیل ضعف نظارت برخی از فروشندگان سودجو درصد کمی از سهمیه تخصیص یافته را در قالب تنظیم بازار و مابقی را به صورت آزاد به فروش می‌رساند.

این شهروند با اظهار اینکه مرغ با قیمت کمتر از ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی نمی‌توان یافت، افزود: در آستانه عید نوروز، بیش از هر چیز گرانی بر خانواده‌ها فشار وارد می‌کند و قصه پرغصه مردم شده است.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه چند روز مانده به عید هنوز بخش قابل توجهی از حقوقمان واریز نشده، افزود: گرانی قیمت‌ها سبب شده تا قدرت خرید مردم کاسته و دستشان از بسیاری از اجناس و کالاها کوتاه شود.

نهاده‌ها و ارز دلیل ثابت گرانی‌ها

در حالی که بسیاری از مردم از گرانی اجناس و اقلام گلایه دارند، متولیان حوزه‌های مختلف از جمله اتحادیه مرغداران عقیده دارند، اخلال در تخصیص نهاده‌ها و نوسانات ارز از جمله مشکلات به شمار می‌رود.

عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اشاره به اینکه مشکلی از نظر توزیع مرغ و گوشت در استان وجود ندارد، میزان جوجه ریزی طی ماه‌های دی وبهمن بیش از ۱۲ میلیون قطعه در ماه بوده و این سبب شده تا در روزهای پایانی سال و شب عید مشکل گوشت مرغ نداشته باشیم.

وی گرانی هزینه‌های تولید را به دلیل گرانی نهاده‌های تولید از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه صورت می‌گیرد و واحدهای تولید باید نهاده‌ها را از این طریق تأمین کنند.

وی با عنوان اینکه هزینه تولید مرغ در مرغداری‌ها به ازای هر کیلوگرم بیش از ۲۰ هزار تومان است، گفت: قیمت تنظیم بازار درواقع هزینه سربه سر تولید است.

همچنین حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز با اشاره به اینکه برخی از کالاها مشمول قیمت گذاری می‌شود و در ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته می‌شود، افزود: نرخ کالا براساس عرضه و تقاضا بوده و دولت برای حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده اقدام به قیمت گذاری در قالب تنظیم بازار می‌کند.

وی با عنوان اینک بازار میوه و گوشت در شب عید با ورود تنظیم بازار، متعادل شده است، افزود: در استان سهمیه‌ای برای میوه شب عید درنظر گرفته شده و از سوی دیگر بخشی از تولیدات نیز به استان‌های دیگر روانه شده است.

وی تاکید کرد ذخیره سازی کالا و تنظیم صادرات و واردات می‌تواند به متعادل سازی بازار کمک کند، یادآور شد: همزمان با روزهای پایانی سال نظارت بر بازار تشدید شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

قوانلو با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۲۲ هزار واحد صنفی متخلف در استان بیش از ۱۵۴ میلیارد ریال جریمه شدند، افزود: با استفاده از ظرفیت مردمی و دستگاه‌های مرتبط تلاش داریم تا بازارها را رصد و کنترل کنیم.

شرایط کرونایی و ممنوعیت برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره، روند صعود قیمت اجناس و کالاها را در مازندران شتاب بخشیده است و نظارت‌های مقطعی و موقتی برای کنترل ورصد بازار، نوشدارویی است که چندان کارساز نیست.

نوروز و ایام تعطیلات مردم شمال و مازندران جور مسافران را به هم جان می خرند و برخی دلالان وکاسبان سودجو به بهانه تعطیلات و گردشگری بودن بر نرخ اجناس چندبرابر می‌افزایند و گرانی غصه همه روزه مردمان این دیار است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :