آخرین عناوین

سه شنبه 24 فروردين 1400-9:23 کد خبر:87933

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

تلخ کامی فعالان فرهنگی ازبی تدبیری ها/ تالارها باز ومساجد تعطیل!

هرچند مسئولان با بی تدبیری‌های اخیر و لغو برنامه‌های مذهبی در آستانه ماه مبارک رمضان، کام اقشار مختلف مردم را تلخ کرده اما فعالان فرهنگی و مذهبی همیشه پای کار مردم ایستاده اند.


خزرتیترخبر: یک روز مانده به ماه رمضان، کام مذهبی‌ها و فعالان فرهنگی و دینی بیش از همیشه از بی تدبیری‌های دولت و سیاست‌های متناقض و تبعیض گونه تلخ است.

در زمانی که دولت فعالیت مساجد و اماکن مذهبی را به بهانه کرونا محدود می‌کند، چند خیابان آن سوتر از این اماکن، تالارها و تأسیسات گردشگری و تفریحی زیر چشم ناظران دولتی، گاه با چراغ روشن و گاه خاموش، بزم عروسی و دورهمی به پا می‌کنند.

طی ۱۴ ماه گذشته به رغم همه محدودیت‌هایی که برای گروه‌های فرهنگی و مذهبی ایجاد شده، اما همه متولیان بهداشتی از صدر گرفته تا ذیل، نتوانسته‌اند ایرادی از رعایت‌های بهداشتی و پروتکل‌های قشرهای مذهبی و فرهنگی بگیرند و بارها و بارها، هیئات و گروه‌های مذهبی را به دلیل توجه بیش از حد به مسائل بهداشتی مورد تقدیر و تحسین قرار دادند.

هر بار که تدبیر در مدیریت و مهار کرونا به جایی نرسید، دیواری کوتاه‌تر از هیئات مذهبی و فعالان فرهنگی ندید و سعی کرد با اعمال محدودیت‌ها بر فعالیت مساجد و هیئات، بی تدبیری خود را تلافی کند.

در آستانه ماه مبارک رمضان با آنکه گروه‌های فرهنگی و مذهبی از سیاست‌های تبعیض گونه دولت در اعمال محدودیت‌ها گلایه دارند، اما عنوان می‌کنند در خدمت به مردم از پای نخواهیم نشست.

برنامه‌های هیئات مذهبی منافاتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد

محسن محمودی رئیس شورای هیئات مذهبی مازندران با انتقاد از عملکرد دولت در لغو برنامه‌های مذهبی ماه رمضان اظهار داشت: اگر ما از لزوم فعالیت هیئت‌های مذهبی و برپایی مجالس دعا صحبت می‌کنیم این سخن، منافاتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد و در مراسم‌های ماه محرم نیز این موضوع را ثابت کردیم و به‌تصریح رهبر معظم انقلاب بهترین گروهی که دستورالعمل‌ها را رعایت کردند و در کمک‌های مؤمنانه شرکت کردند همین هیئتی‌ها و تشکل‌های دینی بودند.

وی با بیان اینکه شورای هیئات مذهبی انعکاس دهنده مطالبه مردم ولایت مدار و متعهد و متدین است و ما خواهان تجدید نظر در زمینه این مصوبه در ایام باقی مانده تا ماه مبارک رمضان هستیم، تعطیلی محافل معنوی و مذهبی در این شرایط سخت از جهت روحی و روانی، بهداشتی و جسمانی جامعه را دچار آسیب می‌کند در حالی که در عین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانیم شاهد برگزاری مراسم معنوی در ایام ماه مبارک رمضان باشیم.

اگرچه متولیان بی تدبیر راهی جز محدود کردن فعالیت‌های مذهبی و تبلیغی برای مهار کرونا ندیدند اما فعالان مذهبی در تلاش هستند با برپایی آئین مواسات، توزیع غذای سحری و افطاری بیرون بر، اجرای طرح شهید سلیمانی و غیره به یاری نیازمندان در ماه مبارک رمضان بپردازند.

مسئول شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی و تبلیغی مازندران با اشاره به اینکه ۲۰ گروه فرهنگی و تبلیغی از قم در استان مازندران فعالیت می‌کنند، افزود: این گروه‌ها با سفر به مازندران در تمامی مناسبت‌ها برنامه دارند.

حجت الاسلام علی نورزاده در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان جاری تاکید ما براین است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گروه‌های تبلیغی در استان فعالیت داشته باشند و این درحالی که در ماه محرم الحرام سال قبل، هیئات مذهبی و مبلغان تبلیغی جزو افرادی بودند که مورد تقدیر ستاد کرونا قرار گرفتند.

نماینده طلاب و فضای شهرستان نکا ادامه داد: مبلغان و هیئات مذهبی همواره نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام دارند و انشالله با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی تلاش داریم برنامه‌های مذهبی را کوتاه و مختصر اجرا کنیم.

نورزاده یادآور شد: در کنار وظیفه و رسالت تبلیغی در تلاش هستیم تا منویات مقام معظم رهبری را با اجرای مواسات و همدلی عملی کنیم و سبدهای معیشتی برای نیازمندان در نظرگرفته شده است.

مسئول شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی و تبلیغی مازندران توزیع غذای گرم سحر و افطار، همیاری و همکاری با کادر و پرسنل پزشکی را از جمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: گروه‌های تبلیغی سابقه خوبی در همکاری با کادر بهداشتی و درمانی دارند.

وی با بیان اینکه به فرامین نماینده ولی فقیه در استان و مدیرکل تبلیغات اسلامی در استان لبیک خواهیم گفت: برنامه‌های مذهبی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهیم کرد.

وی اجرای طرح مواسات، طرح شهید سلیمانی، توزیع سبد غذای گرم و بیرون بر بین نیازمندان و کمک به پرسنل مراکز درمانی را از مهمترین برنامه‌های گروه‌های تبلیغی و مذهبی در ماه رمضان بیان کرد.

سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب بیانگر آن است که ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در خصوص تصمیم‌گیری‌های خود باید از نظرات کارشناسان مذهبی و دینی برای مراسمات ماه مبارک رمضان استفاده کند اما به نظر می‌رسد تصمیمات اخیر ستاد ملی کرونا نگاه کارشناسانه‌ای همراه نبود،علی رغم اینکه همگان اذعان دارند هیئت‌های مذهبی در ایام کرونا با حضور در بیمارستان‌ها و کمک به کادر درمان، تولید ماسک‌های بهداشتی و کمک‌های مومنانه نقش مهمی را در مبارزه با کرونا ایفا کردند.

دوگانگی سلامت و مذهبی زیبنده نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد سخت گیری ها و ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای برنامه‌های مذهبی و دینی، از سوی ستاد ملی کرونا، خاطر نشان کرد: دوگانگی سلامت و مذهب با توجه به عدم اعمال نظر کارشناسان دینی و موفقیت جریان‌های مذهبی و دینی در برپایی موفق مراسمات آئینی در شرایط کرونایی زیبنده جامعه اسلامی نیست.

حجت الاسلام ناصر شکریان امیری با تاکید بر ورود جدی دستگاه قضا به سو تدبیرها و سو تصمیم‌ها در ایجاد ساده انگاری در ایام نوروز، بیان داشت: مشکلات ناشی از سو تدبیر و سو تصمیم‌ها امروز کشور را با بحران شدید شیوع چشمگیر این ویروس و ایجاد خیز چهارم کرونا در تمام نقاط مختلف کشور شده است و دستگاه قضا باید برای این تخلفات و سو تدبیرها ورود جدی داشته باشد

هلال ماه رمضان رؤیت می‌شود و ماه رمضان امسال هم گروه‌های فرهنگی و مذهبی تلاش می‌کنند به رغم محدودیت‌های شدید کرونایی، توجه به همنوع و نیازمندان را در ماه مهمانی خدا پررنگ‌تر از گذشته جزو اولویت‌های قرار دهند و یاریگر مردم باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :