آخرین عناوین

چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400-14:41 کد خبر:88042

ایسنا گزارش می دهد:

آغاز شمارش معکوس برای بریده شدن نفس‌های مازندران!

شمارش معکوس برای بریده بریده شدن نفس‌های مازندران آغاز شده است و با ساخت برج‌های بلندمرتبه در برخی شهرها اگر اینطور پیش برویم در مازندران خفه می‌شویم.


خزرتیترخبر: با شتابی که تغییرات کاربری اراضی کشاورزی در مازندران به خود گرفته، تصور کنید تا ۳۰ سال آینده، به جای کشت برنج در این اراضی باید شاهد آپارتمان‌های چند ۱۰ طبقه و یا ویلاهای لاکچری باشید.

ویلاهایی که شاید در طول سال حتی یک ماه هم مورد استفاده قرار نگیرند و در این میان آنچه به عنوان نتیجه شاهد آن خواهیم بود، وابستگی یک کشور به محصول استراتژیک برنج است.

بسیاری از مازندرانی‌ها حتی نمی‌توانند تصور کنند که روزی باید برنج "پاکستانی یا هندی" را به جای "طارم درجه یک" و یا "جگل" مصرف کنند اما با این سرعتی که تغییر کاربری‌ها به خود گرفته است، این موضوع خارج از دسترس نیست.

موضوع تغییر اراضی کاربری تنها به شالیزارهای این استان محسوب نمی‌شود، بحث جدی این روزهای استان ساحلی مازندران، بلند مرتبه ‌سازی در سواحل نیز هست، موضوعی که با سرعت زیاد در جریان است و البته با ورود تدریجی مسئولان به این امر شاید واکنش‌هایی نسبت به مقابله با این موضوع دیده شود اما قطعا تا زمان برخورد با متخلفان باید به این مثل برسیم که "نوش دارو پس از مرگ سهراب؟"

مشاوران املاک غیرمجاز؛ متهمان اصلی تغییر کاربری اراضی مازندران!

در این راستا مهدی رازجویان با اشاره به نقش صنعت کشاورزی در توسعه کشور، اظهار کرده که حفظ اراضی کشاورزی و باغی در مازندران جهت تامین امنیت غذایی کشور ضروری است.

رازجویان در این زمینه، نوک پیکان را به سوی مشاوران املاک گرفته و معتقد است، مشاوران غیرمجاز املاک تنها به فکر کسب درآمد هستند و برای این افراد حفظ محیط ‌زیست و زمین‌های کشاورزی اهمیتی ندارد بنابراین باید با این افراد سودجو برخورد قانونی شود، موضوعی که مورد انتقاد بسیاری از مشاوران املاک قرار گرفته و ضعف مدیریتی مسئولان را دلیل اصلی این اتفاقات می‌دانند.

از سوی دیگر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به این نکته نیز اشاره کرد که، دهگردشی با هدف برخورد با متخلفین باید از سوی دهیاران و بازرسان جهاد کشاورزی به صورت منظم انجام شود.

رازجویان با اشاره به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی ها، مانع‌زدایی‌ها، تاکید کرد که در برابر برخورد قانونی با متخلفین حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز باید از تولیدکنندگان موفق و قانون‌ مدار مسکن حمایت شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها در حوزه شهری و دهیاری‌ها در حوزه روستایی باید جدیت بیشتری در برخورد با متخلفین داشته باشند، اشاره کرده که، با مسئولین و کارکنان ادارات که با متخلفین ساخت و سازهای غیرمجاز همکاری کرده و در دادن انشعابات آب، برق و گاز به آنها نقش داشتند باید بر حسب قانون برخورد شود.

با مرتفع‌سازی‌های غیرمجاز برخورد می‌کنیم

در همین راستا رئیس کل دادگستری مازندران نیز بر پیشگیری از تغییر کاربری اراضی و به ویژه مرتفع‌سازی‌های غیرمجاز تاکید کرد.

حجت‌الاسلام اکبری با حضور در شهرستان بابلسر ضمن بازدید از ساحل شهرکی علی آبادمیر وبرخی شهرک‌های این شهرستان که سواحل را تصرف کرده‌اند، بر حفظ حریم ساحل و آزادسازی سواحل از ساخت و سازهای غیرقانونی تاکید کرد.

وی همچنین جلوگیری از مرتفع‌سازی و تخریب مرتفع‌سازی‌های غیرمجاز مورد تاکید قرار داد و به این نکته اشاره کرد که، دستگاه‌های مسئول، عزمی جزم‌ برای تعیین تکلیف سواحل شمال کشور دارند و رئیس قوه قضائیه نیز همواره بر اهمیت و ضرورت آزادسازی حریم سواحل دریای خزر در چارچوب قوانین و مقررات جاری تاکید دارند.

وی در این بازدید به این نکته نیز اذعان کرد که، در گذشته بخش عمده‌ای از سواحل مازندران در اختیار نهادها و بخش خصوصی بود و ۱۰۰ها شهرک مسکونی که اغلب در اختیار بخش خصوصی قرار داشت مانع از دسترسی مردم به سواحل می‌شد، بر این اساس با هم اندیشی و نظام مند کردن شیوه های آزادسازی و قاطعیت نهادهای مسئول، زمینه دسترسی و استفاده عموم از سواحل فراهم شده است.

اکبری در این زمینه، اشاره کرده که سواحل مازندران، پربازدیدترین قسمت‌ها در نوار شمالی کشور است و زمینه استفاده برای عموم باید فراهم شود؛ ضوابط و دستورالعمل‌ها در مورد حریم دریا و رعایت فاصله قانونی ۶۰ متری کاملا مشخص و آشکار است و با متصرفان غیرقانونی، برخورد قانونی صورت می گیرد.

مازندران در مرز هشدار آلودگی هوا

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد و به طور معمول در میان مسئولان مورد غفلت قرار می‌گیرد، ارزش ریالی زمین در سواحل است که موجب می‌شود تا افزایش ارتفاع در ساخت و سازهای مسکونی بدون رعایت فاصله در کنار هم انجام شود و این امر همانند دیواری جلوی ساحل خزر عمل می‌کند و در نتیجه مشکلات زیست محیطی را در شهرهای ساحلی استان مازندران به وجود آورده به طوری که چندی پیش به‌ صورت لحظه‌ای ppm اندازه گیری شده هوا در مازندران به مرز هشدار رسیده بود که این تلنگری برای مازندران خواهد بود.

کارشناسان ساختمان سازی نیز بر این باورند که برای حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری غیر قانونی ، ارتفاع سازی در استان ضروری است اما جانمایی درست باید صورت بگیرد تا آسیب زیست محیطی کمتری وارد شود و در نوار ساحلی، مرتفع سازی به دلایل اقتصادی توسعه یافته و این به  لحاظ زیست محیطی آسیب زننده است. 

شمارش معکوس نفس‌های بریده بریده در مازندران

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در صنعت ساخت و ساز به شکل‌گیری جزایر حرارتی دقت نکرده‌ایم، تصریح کرد: با ساخت برج‌های بلندمرتبه در برخی شهرها، راه هوا از دریا را مسدود کردیم که مانند سدی جلوی خزر عمل کرده است و اگر اینطور پیش برویم در مازندران خفه می‌شویم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه چند هزار هکتار در میانکاله خشک شد، ریز گردها در بخش شرقی مازندران دیده شده و شرق مازندران در تهدید کانون‌های آلودگی طبیعی هستند، گفت: زیست‌گاه پرندگان تخریب شد وتالاب دریایی وجود آب‌بندان‌ها موجب آسیب شده و نیروگاه نکا با استفاده از سوخت مازوت بی‌کیفیت آلودگی را به ۱۰۰ppm  رسانده است.

وی افزود: نسیم دریا در روز به سمت خشکی و در شب از خشکی به دریا می وزد و در نتیجه کوران باد بین دریا و خشکی و کوهستان رطوبت را تنظیم و برخی از قواعد طبیعی روی زمین نیز به درستی اعمال می شود.

ابراهیمی گفت: با توسعه بلند مرتبه‌سازی بدون فاصله در سواحل، عبور و گردش هوا بین دریا با خشکی متوقف شد و در نتیجه رطوبت، بوی نامطبوع و برخی مشکلات زیست محیطی و معضلات بهداشتی  در شهرهای ساحلی استان به وجود آمد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :