آخرین عناوین

پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400-11:49 کد خبر:88167

عبارت گزارش میدهد:

سنگ بزرگ زیر چرخ تولید مازندران / مانع اول و آخر چیست؟

سنگ اندازی هایی نظیر بی توجهی به تولید داخل، گرانی و کمبود نهاده ها، سودهای بالای بانکی و تصمیمات خلق الساعه سبب از رونق افتادن تولید در استان مازندران شده است.


خزرتیترخبر: با آنکه حمایت از تولید جزو سیاست های راهبردی تعیین شده است ولی موانع فراروی رونق تولید در استان مازندران وجود دارد که روزگار فعالان اقتصاد و بازار را با مشکل مواجه کرده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه همانگونه که به صادرات توجه می شود، باید به بازار داخلی نیز اهمیت داده شود، افزود: جمعیت داخلی و بازارهای داخلی فرصتی برای اقتصاد محسوب می شود و نباید آن را با واردات بی رویه از بین برد.

واردات بی رویه تیشه به ریشه برنج زده است

اسماعیل یزدان پناه با اظهار اینکه واردات بی رویه برنج یکی از چالش های فراروی اقتصاد استان به شمار می رود، ادامه داد: سالانه سه تا چهار برابر نیاز کشور واردات صورت می گیرد و این کار به تولید لطمه می زند.

وی واردات بی رویه برنج را سبب از بین بردن انگیزه کشاورزان دانست و گفت: این مسئله منجر به از بین رفتن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری می شود.

در کنار واردات بی رویه کالاهای اساسی نظیر برنج، فرار مالیاتی و گرانی نهاده ها و بی ثباتی در ارز از دیگر مشکلات فراروی تولیدکنندگان به شمار می رود،جعفری تولیدکننده و فعال در صنعت مرغداری در مازندران کمبود و گرانی نهاده را از جمله موانع فراروی تحقق و رشد تولید بیان می کند و می گوید: دیر رسیدن نهاده ها سبب می شود تا برخی مرغداران نسبت به کاهش جوجه ریزی و یا تعطیلی آن اقدام کنند.

نهاده ها با تاخیر به دست مرغدار می رسد

وی افزود تا نهاده به دست مرغدار برسد باید ۲۵ روز این نهاده را از بازار سیاه و آزاد تهیه کنیم و افزایش قیمت سبب می شود تا هزینه های تولید رشد یابد.

وی با بیان اینکه اخلال در سامانه بازارگاه نیز از دیگر چالش ها است، افزود: قیمت تمام شده تولید با نرخ کنونی مرغ در بازار همخوانی ندارد و سبب ضرر مرغداران می شود.

سنگ های بزرگ زیر چرخ تولید؛ واردات بی رویه مانع اول و آخر

چالش های متعدد دست و پاگیر فراروی نظیر مسائل بانکی، مالیات و تامین اجتماعی از دیگر موانع فراروی تولید برای شکوفایی است،علی اکبری فعال اقتصادی مازندران با بیان اینکه بانک ها در ارائه تسهیلات همکاری لازم ندارند، گفت: بدهی های معوق و چک های برگشتی از جمله مشکلات تولیدکنندگان است و برای تامین سرمایه درگردش و نقدینگی با چالش روبرو هستند.

وی افزود: واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه با کمبود نقدینگی روبرو هستند و قوانین خلق الساعه و دست و پاگیر ادارات و دستگاه ها، سبب می شود تا مشکلاتی بر واحدهای تولیدی تحمیل شود.

این فعال اقتصادی بالابودن نرخ سود تسهیلات، چک های صیادی، تراکنش و غیره سبب فشار بر صنعت و بازار دانست و گفت: عدم ثبات نرخ ارز و قیمت گذاری های دستوری از دیگر چالش هایی است که رونق تولید را با مانع روبرو می کند.

تولیدکنندگان مشتری جذب می کنند، دولتی ها پر می دهند

تحقق تولید نیازمند مانع زدایی ها و پشتیبانی دستگاه های مختلف از تولید به شمار می رود و نقش دولت و مجربان برای عملیاتی شدن شعار سال امری اساسی است و باید به آن توجه شود. سید مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت مازندران نیز با بیان اینکه بیشترین مشکلات واحدهای تولیدی ناشی از عدم ثبات قوانین و بخشنامه ها است، اظهار داشت: قوانین و بخشنامه های خلق الساعه تمام برنامه ریزی های واحدهای تولیدی را برهم می زند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان با مشکلات فراوان نسبت به بازاریابی و پیدا کردن مشتری اقدام می کنند اما با بخشنامه هایی نظیر ممنوعیت صادرات کالا مواجه می شوند، ادامه داد: این درحالی است که کالای تولیدکننده بارگیری شده در گمرک وجود دارد و باید درگیری بروکراسی هایی برای ترخیص و یا بازگرداندن کالا شود.

رئیس خانه صمت مازندران افزود: عدم ثبات قوانین و بخشنامه ها و بروز مشکل فراروی سبب می شود تا تولیدکنندگان نزد مشتریان خارجی به بی تعهدی محکوم شوند وعدم ثبات اقتصاد کلان قدرت برنامه ریزی را از واحدهای صنعتی گرفته است و نمی توانیم برای شش ماه یا یکسال آینده برنامه ریزی کنیم.

رضوی ادامه داد: تمام استراتژی های واحدهای صنعتی شناور است و آیتم هایی که باعث ایجاد تورم و بی ثباتی می شود را باید از بین برد زیرا اقتصاد کلان در دست بخش خصوصی نیست و دولت با تغییر نرخ ارز سبب بروز تورم در سیستم می شود.

سنگ های بزرگ زیر چرخ تولید؛ واردات بی رویه مانع اول و آخر

وی کنترل تورم را اولین نیاز و مطالبه صنعتگران و تولیدکنندگان دانست و گفت: عدم کنترل تورم سبب افزایش و گران شدن قیمت تولیدات می شود و این مسئله قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و سبب می شود کالا دست تولیدکننده بماند.

رئیس خانه صمت مازندران تاکید کرد: سال ها بند ناف خود را به نفت گره زدیم و باید از فرصت کنونی استفاده و اقتصاد را از نفت رها کنیم و به تولید گره زنیم و ریل های صادراتی را تقویت کنیم.

ضرورت توجه به تولید داخلی

همچنین مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس نیز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار داشت: توجه به تولیدات داخلی سبب بهبود وضعیت معیشت واشتغال می شود.

وی با اظهار اینکه بن بستی برای واحدهای تولیدی وجود ندارد، افزود: با توجه به وجود شهرک های صنعتی در شهرستان باید پشتیبانی ها و مانع زدایی از تولید تقویت شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید با رفع موانع تولید این شهرستان را به جایگاه واقعی خود به عنوان قطب اقتصادی سوق دهیم.

توجه به تولید داخلی و رفع موانع تولید می تواند ضمن بهبود وضعیت اشتغال، مازندران را حوزه اقتصادی در کشور سرآمد کند و از کوچ و مهاجرت نیروی کار آن به دیگر نواحی جلوگیری کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :