آخرین عناوین

شنبه 9 مرداد 1400-11:5 کد خبر:88615

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

خیز بلند کرونا در مازندران/ روزهای نفسگیر مدافعان سلامت

موج پنجم کرونا در استان های شمالی از جمله مازندران اوضاع بحرانی ایجاد کرده و ایجاد تخت های سیار و صحرایی کلید خورده است.


خزرتیترخبر: کرونای دلتا هندی بی رحمانه در مازندران و شمال می تازد و هر روز شمار زیادی از اهالی و مسافرانی که به منطقه سفر می‌کنند را درگیر می‌کنند.

مازندران و شمال سخت‌ترین روزها را می گذارنند و موج پنجم کرونا در این مناطق بحرانی و طوفانی شده و ظرفیت تخت‌ها و مراکز درمانی را تکمیل کرده و سبب شده تا تخت‌های سیار و صحرایی در استان کلید زده شود.

شرایط سخت از یک سود، عادی انگاری و سفر و بی توجهی به پروتکل‌ها و برپایی دورهمی ها و تجمعات همچنان متهمان اصلی گسترش کرونا در مازندران هستند.

مجالس ختم و عروسی در سایه کرونا و به رغم هشدارهای پزشکی همچنان در مازندران برپا است و این مسئله سبب شده تا بیشتر قربانیان کرونا در استان را اعضای یک خانواده تشکیل دهند.

محمدعلی که به تازگی یکی از اقوامش را از دست داده است، اظهار داشت: اعضای خانواده من در مراسم ختم یکی از بستگان به کرونا مبتلا شده‌اند و نتیجه آن فوت مادرم بود و یکی از برادرانم نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا بی رحم و کشنده است، از مردم خواست تا نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه ویژه ای داشته باشند و افزود: تا قبل از بروز چنین حادثه‌ای، کرونا را جدی نمی‌گرفتیم در حالی که این ویروس، خانواده ما را داغدار کرده است.

سفر سین اصلی کرونا

در تعطیللات گذشته نیز به رغم بارندگی مازندران و شرایط نامناسب جاده‌ای، باز هم عده‌ای از مسافران خود را به شمال رساندند تا از هوای مطبوع آن لذت برند. بی توجهی و سفر در حالی صورت می‌گیرد که تخت‌ها و مراکز درمانی مازندران اشغال شده و کادر درمان خسته شده‌اند.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت که برای بازدید از مراکز درمانی به استان سفر کرده بود، موج پنچم را در استان شمالی سخت و سنگین‌تر از دیگر موج‌ها دانست و گفت: در حال حاضر در شرایط سختی به سر می بریم و ۳۵ هزار تخت بیمارستانی کشور به بیماران کرونایی تخصیص دارد.

وی با اظهار اینکه اوضاع در شمال سنگین‌تر از جنوب است، اظهار داشت: عادی انگاری شرایط را سخت کرده و همواره از مردم تقاضا داریم از سفر و اجتماعات پرهیز کنند.

وی درباره واکسیناسیون گفت: خوشبختانه این طرح سرعت خوبی دارد و امیدواریم طی ماه‌های آینده آرامش بیشتری داشته باشیم.

آمار بستری شدگان کرونایی در مازندران از سه هزار نفر فراتر رفده است و از این میزان حدود ۴۰۰ نفر دربخش های ویژه بستری هستند و کمبود تخت سبب شده تا تخت‌های سیار در نمازخانه‌های برخی بیمارستان‌ها از جمله رامسر دایر شود.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دو هزار و ۱۱۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بستری هستند، شمار بستری شدگان در مراکز درمانی بابل را ۹۱۸ نفر ذکر کرد.

وی با اظهار اینکه حدود ۴۰۰ نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند، به خستگی کادر درمان اشاره و اضافه کرد: این کارکنان در صف مقدم مبارزه با کووید ۱۹ حاضر هستند و بسیاری از آنان تا مرز شهادت در دفاع از سلامت مردم پیش رفتند.

وی با بیان اینکه کار درمان در اوج خستگی همچنان باید در برابر موج بزرگ‌تر بیماری در صف مقدم باقی مانند، گفت: تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها فقط به معنای اشغال تخت نیست بلکه این مسئله با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران است ولی ظرفیت کادر درمانی ارائه خدمات کامل اشباع شده است و تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش دیده و آماده به کار نمی‌تواند بیماران را نجات دهند.

موسوی با بیان اینکه ظرفیت جسمی و روانی کادر نظام سلامت در تمام عرصه‌ها به حد اشباع نزدیم شده است، ادامه فشار فزاینده را سبب افت شدید عملکرد دانست و از مردم خواست تا به پروتکل‌ها توجه ویژه ای داشته باشند و از سفر و دورهمی به شدت پرهیز کنند.

آژیر خطر کرونا بلندتر از قبل

در حالی که میزان تماس‌های کرونایی با اورژانس و سامانه ۱۱۵ بیشتر از قبل شده و تخت‌های بیمارستانی نیز اشباع شده اما برخی از مردم با حضور در سواحل و تفرجگاه‌ها و بدون توجه به پروتکل‌ها، دامنه کرونا را در مازندران وسیع‌تر کرده‌اند.

در حال حاضر وضعیت ۲۰ شهرستان استان قرمز و تنها دو شهرستان سیمرغ و میاندرود نارنجی هستتند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :