آخرین عناوین

دوشنبه 31 شهريور 1393-0:8 کد خبر:919

تخلفی که وجهه قانونی به خود گرفت

نقدی بر تشکیل کمیسیون‌های غیر قانونی در شورای شهر ساری

از آنجایی که اصل یک صد و پنج قانون اساسی مقرر داشته تصمیمات شورا نباید خلاف اسلام و قوانین کشور باشد لذا تصمیم شورای شهر ساری با قانون شورای عالی استان‌ها در مغایرت می‌باشد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مازند شورا، چهارمین دوره شورای اسلامی شهر ساری با 13 عضو کار خود را سال گذشته آغاز کرد این شورا با تشکیل مجموعا 5 کمیسیون تخصصی طی سال گذشته اداره شد و امسال نیز پس از حواشی فراوان انتخاب رئیس شورا اقدام به تشکیل کمیسیون های مختلف و انتخاب روئسای آن نمود.

طبق قانون، شورای شهر ساری اجازه تشکیل چند کمیسیون را دارد؟

از آنجایی که ماده 9 آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر ساری مصوب 3 اردیبهشت سال 1384 مقرر داشته است ترکیب و چگونگی اداره و وظایف کمیسیون های مختلف شورا بر عهده شورای عالی استان ها است لذا باید به قوانین مربوط به شورای عالی استا ن ها رجوع نمائیم.

شورای عالی استان ها نیز در تاریخ 10 اسفند سال 1385 ترکیب و تعداد و چگونگی کمیسیون های مراکز استان و کلان شهری چون ساری را دارای سه کمیسیون دانسته است.

1-کمیسیون توسعه و عمران خدمات شهری 2- کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی 3- کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

با این وجود اما اعضای شورای اسلامی مرکز مازندران طی چند روز گذشته اقدام به تشکیل پنج کمیسیون نموده اند و از آنجایی که اصل یک صد و پنج قانون اساسی مقرر داشته تصمیمات شورا نباید خلاف اسلام و قوانین کشور باشد لذا تصمیم شورای شهر ساری با قانون شورای عالی استان‌ها در مغایرت می‌باشد. با توجه به موارد فوق چند پرسش پیرامون این تخلف مشهود مطرح  است:

1-فرماندار محترم مرکز استان به عنوان ناظر بر مصوبات شورای شهر ساری پیرامون این تخلف و گریز از قانون چه پاسخی دارد؟

2- استانداری مازندران به عنوان هیئت حل اختلاف و مسئول سلب عضویت افراد از شورا، در واکنش به تشکیل کمیسیون های غیر قانونی در شورای شهر ساری چه اقدامات مقتضی خواهد نمود؟

3-ریاست بازرسی استان به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون، پیرامون این تخلفات چه خواهد کرد؟

4- رئیس شورای اسلامی استان و مخصوصآ رئیس شورای عالی استانها که قانون، ترکیب تعداد و چگونگی کمیسیون‌های مراکز استان ها، شهرها و کلانشهر‌ها را در حوزه اختیارات آن قرار داده است چه پاسخی دارد؟

5-اعضای محترم شورای شهر ساری با تشکیل دو کمیسیون (بهداشت و نظارت – طرح و برنامه) چه هزینه های مالی را به شورای اسلامی شهر ساری و نهایتا مردم این شهر تحمیل می‌نمایند؟ آیا هرگز حق جلسه و سایر هزینه های جاری تشکیل این کمیسیون ها را محاسبه نموده اند؟

6- با توجه به غیبت‌های زیاد برخی از اعضا برای حضور در جلسات شورا آیا اعضای محترم شورای شهر ساری زمان کافی برای حضور در جلسات مختلف کمیسیون‌های متعدد شورا را دارند؟

و در نهایت اینکه آیا بهتر نیست به جای تشکیل کمیسیون های متعدد، اعضای محترم شورا اقدام به تشکیل کمیته های تخصصی در ذیل سه کمیسون قانونی خود نمایند تا ضمن تجمیع کمیسیون های متعدد شورا در سه کمیسیونی که قانون بر تشکیل آن ها صحه گذاشته است از تحمیل هزینه های اضافی جلوگیری کرده و همچنین با تشکیل کمیته های تخصصی در ذیل هر یک از کمیسیون ها نگاه تخصصی شورا را نیز محقق سازند؟؟

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :