آخرین عناوین

دوشنبه 31 شهريور 1393-12:41 کد خبر:923

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران

کاهش تولید فاضلاب به حفظ سلامت جامعه و محیط زیست کمک می کند

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب شهری آبفای مازندران گفت:در راستای حفظ سلامت جامعه و نگهداری محیط زیست، راهکارهای کاهش تولید فاضلاب باید در بین آحاد جامعه فرهنگ سازی شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای شهری ،سید جلال دهقان با تاکید بر اینکه فاضلاب چیزی نیست جز آبی که توسط بشر آلوده می شود،افزود: در راستای حفظ سلامت جامعه و نگهداری  محیط زیست، راهکارهای کاهش تولید فاضلاب باید در بین آحاد جامعه فرهنگ سازی شود.

وی در تعریف فاضلاب های خانگی خاطر نشان کرد: هر آنچه که در داخل خانه تولید می شود مانند فاضلاب توالت، حمام، ظرفشویی، لباسشویی و... بجز آب باران فاضلاب خانگی نامیده می شود.

دهقان اظهار داشت: از فاضلاب های تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و غیر شرب استفاده می شود.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه در سطح شهرها دو نوع شبکه جمع آوری وجود دارد، تصریح کرد: شبکه جمع آوری آبهای سطحی با مدیریت شهرداری و مسئولیت اجرا و راهبری شبکه جمع آوری فاضلاب های خانگی با شرکت آبفای شهری است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای اروپایی مانند هلند از یک شبکه برای جمع آوری فاضلاب و آبهای سطحی استفاده می شود، تصریح کرد: درحال حاضر از این تکنولوژی در ایران استفاده نمی شود.

دهقان خاطر نشان کرد: فاضلاب های خانگی از طریق انشعاب فاضلاب وارد شبکه جمع آوری شهری شده و سپس از طریق خطوط انتقال وارد تلمبه خانه و سپس وارد تصفیه خانه می شود.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران خاطر نشان کرد:از مشترکین محترم تقاضا داریم از ریختن هرگونه زباله در شبکه فاضلاب خودداری نمایند زیرا این امر باعث انسداد شبکه  و پس زدگی فاضلاب می شود.

دهقان با اشاره به اینکه آب باران فاضلاب محسوب نمی شود و باید از طریق چاه های جداگانه جمع آوری شود، گفت: آب باران آبی سالم است به همین دلیل  نباید وارد فاضلاب شود .

وی کاهش تولید فاضلاب های خانگی را یکی از تاکیدات سازمان بهداشت جهانی برای حفظ محیط زیست دانست و تصریح کرد: کشورهای شرق آسیا به جای شستن ظروف در طول روز،  از ظرفهای یکبار مصرف گیاهی استفاده می کنند .

دهقان استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب را از جمله روشهای کاهش تولید فاضلاب دانست و تصریح کرد: با استفاده از فلاش تانک های کم ظرفیت در سرویس های بهداشتی و یا به کارگیری انواع شیرآلات کاهنده آب می توان تولید فاضلاب های خانگی را کاهش داد.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری مازندران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت تصفیه خانه های شهرهای جویبار، ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس و شهرک نساجی قائمشهر گفت: ظرفیت جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه های فعال استان 300 هزار نفر است که در حال حاضر 175هزار نفر تحت پوشش این تصفیه خانه ها قرار دارند.

وی با بیان اینکه حدود 800 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی در مازندران اجرا شد  و 650 کیلومتر فعال و در فاز بهره برداری قرار دارد، افزود: در حال حاضر حدود 42 هزار انشعاب فاضلاب خانگی در این استان نصب شده که از این تعداد، نسبت به جاری سازی 25 هزار انشعاب اقدام شده است.

دهقان با بیان اینکه طرحهای فاضلاب در شهرهای تنکابن، محمودآباد، آمل و قائمشهر در حال اجراست، ادامه داد: طرح جمع آوری فاضلاب در بسیاری از شهرهای ساحلی در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :