آخرین عناوین

سه شنبه 5 خرداد 1394-11:13 کد خبر:9312

معضل حضور اتباع غیر قانونی:

چرا لاریجان حیاط خلوت مهاجران غیر قانونی افغان شد؟!

معضل حضور برخی اتباع خارجی در مناطق مختلف باعث  نگرانی خانواده‌ها برای امنیت منطقه شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، معضل حضور برخی اتباع خارجی در مناطق مختلف موجب نگرانی خانواده‌ها و همچنین نیروی کارگری است؛ در این میان نیروی انتظامی مسئولیت جمع آوری اتباع خارجی که به صورت غیر قانونی در ایران حضور دارند را بر عهده دارد.

با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «تکریم مهاجران افغانی» باید تمام ایران میزبان مهاجرینی که دارای خانواده سالم هستند باشند تا همه در سایه مملکت اسلامی زندگی کنند و امنیت ملی به خطر نیاندازند؛ اما متاسفانه خبرهای ناخوشایندی از رفتار ناشایست با مهاجرین در منطقه لاریجان به گوش می‌رسد.

طی تحقیقات میدانی به چگونگی وضعیت مهاجران، نظر مردم و علت تجمع اتباع خارجی در این منطقه پرداخت.

طبق اظهارات ساکنان منطقه لاریجان به چند علت کارگران مهاجر غیر قانونی در منطق حضور دارند که مهم‌ترین عامل آن نیاز فراوان به نیروی کار است؛ همچنین دستمزد پایین کارگران مهاجر، دور از دسترس بودن باغات منطقه از دید نیروی انتظامی و هزینه کم زندگی برای اتباع خارجی از دیگر عوامل حضور پر رنگ این افراد در منطقه لاریجان است.

اگر حضور مهاجران در منطقه بلا مانع است، باید این به اطلاع تمام اهالی برسد تا جای هرگونه سوء استفاده‌ای برای افراد سودجو باقی نماند زیرا متاسفانه گاهی اوقات دیده می‌شود بعضی افراد با تهدید مهاجرین و اینکه آن‌ها را تحویل نیروی انتظامی می‌دهند به صورت رایگان آن‌ها را به کار می‌گیرند که واقعا باید به حال این افراد تاسف خورد؛ اگر به‌کارگیری این افراد غیرقانونی است پس باید برخوردی جدی با کارفرما‌ها جلوی این نقض قانون را گرفت،

نکته نگران‌کننده‌ای که باید به آن توجه داشت بحث امنیت منطقه است، در طول این ایام شاهد سرقت، دریافت پول و فرار از ایران قبل از انجام تعهد و مزاحمت برای اهالی از طرف مهاجران غیرقانونی بودیم؛ باید گفت به علت حضور غیر قانونی و بدون مشخصات در کشور پیگرد قانونی این مجرمان بسیار سخت است و این امر موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

زمانی که نیروی انتظامی متولی جمع آوری این افراد است، چرا اقدامی قاطع صورت نمی‌گیرد تا به تمام نگرانی‌ها پایان داده شود؟ متاسفانه مردم منطقه از کم‌کاری نیروی انتظامی در این زمینه گله‌مند هستند که جا دارد کادر زحمت‌کش ناجا برای این مطالبه فکری کند.

همچنین حضور این کارگران، عرصه کاری را برای نیروهای بومی تنگ کرده است و بعضا مشکلاتی گریبان گیر این کارگران بومی منطقه می‌شود؛ وقتی از مردم سوال می‌کنیم چرا از نیروهای بومی استفاده نمی‌کنید، پاسخ‌هایی که بیشتر بوی توجیه می‌دهد می‌شنویم!

در پایان باید تاکید کرد مبارزه با این امور همت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی، امنیتی‌انتظامی و نظارتی را می‌طلبد تا با پاک سازی منطقه از وجود مهاجرین خلاف کار، آرامش و امنیت کاری و روانی حاکم شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :