آخرین عناوین

سه شنبه 5 خرداد 1394-11:19 کد خبر:9313

مدیر‌ کل ثبت‌ احوال مازندران خبر داد:

تعطیلی 13 نمایندگی ثبت‌ احوال شهرهای مازندران

مدیر کل ثبت احوال مازندران گفت: 13‌ دفتر نمایندگی را تعطیل کردم، چرا که علاوه بر اینکه مردم را دچار سرگردانی و بطالت زمان می‌کردند، یک نیرو نیز وقت خود را بیهوده در این دفاتر سپری می‌کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، علی رجبی دوشنبه‌ شب در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع این شهرستان که در شهرداری مرزن‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه کارهای تحلیلی که درباره طلاق در استان در حال اجرا‌ است، اظهار داشت: ستادی با حضور معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار تشکیل داده شد تا طلاق‌ها به‌صورت تفکیکی و ماهانه ثبت و اطلاع‌رسانی شود.

وی از رشد هفت‌ درصدی ولادت در دو‌ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در شهرستان چالوس خبر داد و افزود: بر اساس آمار ارائه‌ شده آمار وفات در دو‌ ماهه امسال 35‌ درصد رشد داشته است که در واقع به ازای هر چهار واقعه ولادت دو واقعه وفات به ثبت رسید که نشان‌دهنده پیری جمعیت در این شهرستان است.

مدیر‌کل ثبت‌احوال مازندران از کاهش شش درصدی ازدواج در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در شهرستان چالوس خبر داد و اضافه کرد: در زمینه طلاق در این شهرستان در دو‌ ماه نخست امسال 30‌ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه‌ در طرح تفکیک ماهانه طلاق در مدت مشابه دو ماه امسال 59 مورد واقعه طلاق در شهرستان چالوس به ثبت رسیده است، خاطر‌نشان کرد: با تفکیک زوج و زوجه از این تعداد طلاق 22 زوج شهری و چهار ‌زوج روستایی بودند، تعداد زوجه‌ها نیز در این واقعه به تفکیک 21 نفر شهری و شش نفر روستایی بودند.

مدیر‌کل ثبت‌‌احوال مازندران با بیان اینکه 81‌ درصد از آمار طلاق در مدت دو‌ ماه نخست امسال در شهرستان چالوس شهری و حدود 19‌ درصد نیز روستایی بوده است، ادامه داد: از 59‌ مورد طلاق ثبت شده در مدت دو‌ ماه امسال در شهرستان چالوس 23‌ مورد بومی و بقیه نیز غیربومی بودند.

وی با تفکیک وضعیت شغلی آمار طلاق در مدت دو‌ ماه نخست امسال در شهرستان چالوس تصریح کرد: در بخش مربوط به شغل از 59‌ واقعه طلاق ثبت شده در بخش ‌زوج یک‌نفر کارمند، 54‌ نفر کار آزاد و شش نفر نیز در بخش سایر مشاغل منجر به طلاق شد و در قسمت بانوان نیز 45‌ زوجه خانه‌دار، سه ‌نفر کارمند و 9‌ نفر نیز سایر مشاغل تن به طلاق دادند.

رجبی با اشاره به سطح تحصیلات زوجین چالوسی که در دو‌ ماه نخست امسال از یکدیگر جدا شدند، خاطرنشان کرد: از مجموع 59‌ مورد طلاق شهرستان چالوس در این مدت 49‌ درصد افراد زیر دیپلم و 14‌ درصد نیز دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند.

وی با مقایسه آمار مربوط به وقایع ولادت و وفات در مدت مشابه سال قبل در شهرستان چالوس گفت: در سال گذشته 99.8‌ درصد ثبت واقعه وفات بود که امسال به 99.3‌ درصد رسید و در واقعه ولادت نیز از 99.8 درصد به 99.6‌ درصد کاهش داشتیم.

این مسئول با تأکید بر ارائه آمار دقیق از شهرداران، بخشداران، دهیاران، بهورزان، بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها اظهار کرد: با ارائه آمار درست از سوی این‌ بخش‌ها به ثبت‌احوال وقایع در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثبت می‌شود.

* فرهنگ‌سازی مهندسی اسامی

رجبی یکی از راه‌های ترغیب خانواده‌ها را برای انتخاب اسامی ایرانی و ائمه برگزاری مسابقاتی در زمینه انتخاب بهترین نام‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: اگر در مناسبت‌ها و اعیاد ائمه اطهار (ع) طرحی اجرا شود که دستگاه‌های مختلف خانواده‌ها را برای نام‌گذاری فرزندان خود مورد ترغیب و تشویق قرار دهند در واقع می‌توان در مهندسی نام فرهنگ‌سازی اساسی صورت گیرد.

وی با مخالفت از طرح استقرار نمایندگی در برخی از بخش‌ها و شهرهای مازندران افزود: از زمان تصدی خویش به‌عنوان مدیر‌کل ثبت‌احوال استان 13‌ دفتر نمایندگی را تعطیل کردم، چراکه این طرح در واقع کاری خدماتی و پستی بود که علاوه بر اینکه مردم را دچار سرگردانی و بطالت زمان می‌کرد، یک نیرو نیز وقت خود را بیهوده در این دفاتر سپری می‌کرد.

مدیر‌کل ثبت‌احوال مازندران در‌ زمینه درخواست مردم بخش مرزن‌آباد برای استقرار دفتر نمایندگی ثبت‌‌احوال در این بخش خاطر‌نشان کرد: در صورتی‌ که یک ساختمان ثبت‌احوال شود ما نیز امکانات، تجهیزات و نیروی کار را در اختیار آنها می‌گذاریم و در قالب یک اداره آن را مستقل می‌کنیم تا دیگر نیاز نباشد که افراد برای اجرای امور به شهرستان چالوس مراجعه کنند.

وی ثبت‌احوال را پایه و اساس تمام دستگاه‌ها خواند و تأکید کرد: در سیاست سازمان ثبت‌‌احوال اجازه استقرار نمایندگی در جایی وجود ندارد مگر در قالب یک‌ واحد کوچک ساختمانی که به‌توان برای نصب فیبر نوری، امکانات و تجهیزات مورد نیاز بدون دغدغه آن را مانند یک اداره درآورد تا از موازی‌کاری و اتلاف وقت مراجعه‌کنندگان جلوگیری شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :