آخرین عناوین

چهارشنبه 16 مهر 1393-15:34 کد خبر:1017

نماینده مردم قائمشهر خبر داد:

ضابطه مند شدن انتخاب شهرداران / مجروحیت 600 کارگر ساختمانی مازندران در سه سال گذشته

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، از تصویب طرح یک فوریتی انتخاب شهرداران در مجلس خبر داد و گفت: انتخاب شهرداران باید ضابطه مند شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، قاسم احمدی لاشکی در نشست تفاهمنامه همکاری آموزشی در نظام مهندسی مازندران، با اشاره به نقش شهرداری ها در ساخت و سازها اظهار داشت : انتخاب شهردار باید با ضابطه انتخاب شود و طرح یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید و مقرر شد شورای حل اختلاف در شهرستان که متشکل از فرماندار ،دادستان شهرستان، نماینده مجلس و نمایندگان شورای شهر می باشند  شهردار را معرفی کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس افزود: اخیرا یک فوریت قانون وضعیت شوراهای شهر تصویب شد و با توجه به اینکه  شوراها یکی از مشکلات بزرگ کشور شده اند دوباره درصدد هستیم که جمعیت را برگردانیم و بار مالی را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه کارگران قشر ضعیف جامعه هستند و کسی اینها را نمی بیند گفت : تعداد مهندسین از تعداد کارگران در حال فزونی گرفتن است و این خطر بزرگی برای جامعه است و از این موضوعات باید جلوگیری شود .

احمدی لاشکی با بیان اینکه پذیرش دانشجو بدون کنکور توسط دانشگاه ها در رشته های مهندسی خیانت است گفت: اگر همین رویه پیش رود در آینده نه چندان دور نیروی ماهر ساختمانی نخواهیم داشت و این موضوعات باید در مجلس پیگیری شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس با اشاره به اهمیت آموزش کارگران ساختمانی و ارتقاء سطح علمی و مهارتی آنها اظهار داشت: اگر آموزش ها جدی باشد و نه فرمایشی حتما می تواند اثرگذار باشد و از میزان حوادث بکاهد.

وی اظهار داشت :ساخت و ساز در ایران دو حالت دارد اینکه مدتی ساخت و سازها به صورت قارچ گونه رشد می کنند و همه جا را فرا می گیرند و یا اینکه قفل می شود و هیچ ساخت و سازی صورت نمی گیرد هر دو حالت برای جامعه ضرر است.

مجروحیت 600 کارگر ساختمانی در مازندران

تورج نائیج پور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز اظهار داشت: مازندران خسارات زیادی را بر اثر حوادث ساختمانی داشته است و  در سه سال گذشته 39 نفر فوتی و بیش از 600 نفر مجروح و  خسارت مالی داشتیم که در واقع درصدد هستیم شیوه ای را پیاده کنیم که این خسارتها را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه آموزشی در خصوص ساماندهی کارگران گفت: با همکاری طرفین این تفاهم نامه آموزش های خوبی در بخش ایمنی صورت گرفته است.

رئیس سازمان با اشاره به بیمه تأمین اجتماعی بیان داشت : بیمه تأمین اجتماعی ، بیمه حوادث و مسئولیت مهندسی را پاسخگو نیست و تعداد کمی از افرادی که در ساخت و ساز  هستند توانستند از این بیمه استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای هر مترمربع از ساختمان دریافت 20 هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی هزینه بسیار سنگینی است و در واقع بیشتر از تمام خدمات مهندسی در هفت رشته مهندسی ساختمان است.

مهندس نائیج پور با بیان اینکه از بیمه تأمین اجتماعی در بخش بدنه کار نتوانستیم استفاده کنیم اظهار داشت: خدماتی که بیمه ایران ارائه می کند 42 ماه در حین ساخت و 10سال بعد ساخت  است و بدون رأی دادگاه و با کارشناس نظام مهندسی خسارت پرداخت می شود.


رئیس سازمان ادامه داد : تعرفه های سنگین تأمین اجتماعی سبب شد که پروژه ها از نظام مهندسی عبور نکنند و درصد زیادی از ساخت و سازها به سمت ماده 100 بروند  و در حقیقت نظام مهندسی و شهرداری از چرخه ساخت و ساز باز مانند.

ساداتی رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران نیز با  اشاره به فعالیت های صورت گرفته در راستای تفاهم نامه آموزشی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته ، آموزش کارگران در تیرماه در 6 شهرستان و در مرداد و شهریور ماه در 10 شهرستان انجام شد و در بعضی از شهرستان ها با توجه به کم بودن تعداد نفرات و امکانات محدود آموزش ها با تأخیر برگزار شد که در مهرماه گستره شهرها را بالا برده و در 13 شهرستان آماده برگزاری دوره های آموزشی هستیم و تا پایان شهریور ماه بیش از 30هزار ساعت کارگران ساختمانی آموزش داده شد.

وی با اشاره به کیفیت آموزش ها بیان داشت: این آموزشها اطلاعات و آیین نامه هایی را دارد که همه این اطلاعات از وزارت کار ارسال شده  و  با ظرفیت استانی و بدون حمایت تهران این آموزش ها برگزار می شود و بخشی از بودجه را نیز سازمان نظام به عهده گرفته است.

ساداتی ادامه داد :  آموزش ها بیش از استانداردهای آموزشی وزارت کار ارائه شد و شامل 6 ساعت ایمنی و 4 ساعت قوانین کار و 2 ساعت بهداشت بوده است.

کاهش 14 درصدی حوادث کار

وی ادامه داد : در سال گذشته آموزش های ما توانست 14درصد حوادث کار را کاهش دهد و امسال این آموزش ها منسجم تر و با برنامه ریزی بهتری در حال انجام است و این آموزش ها به صورت پایلوت در استان انجام شد  و کاری که در مازندران در حال انجام است در کشور شاخص است.

ساداتی با بیان اینکه در بیمه کارگران ساختمانی امسال دچار چالش هستیم گفت :قانون ما به لایحه بودجه وصل شد و بدین ترتیب شناور شد  و منوط به تصویب لایحه بودجه شد و به همین دلیل  امسال هنوز  مصوبه اجرایی نشد و کارگران زیادی در استان وجود دراند که پشت درهای بسته سازمان تأمین اجتماعی مانده اند.

وی افزود : از طرف دیگر مدعیان زیادی هستند که سالهای قبل بیمه شدند که به حق نبوده  و دستورالعملی امسال نوشته شد و  به همه  ادارات داده شد تا اطلاعات کارگران واقعی در اختیار انجمن قرار گیرد تا راستی آزمایی صورت گیرد و الان کارگر از غیرکارگر جدا شده است.

ساداتی با بیان اینکه در کل کشور سهمیه بیمه نداریم و خواستار اجرایی شدن قانون رفع موانع بیمه کارگران ساختمانی شد.

فلاح  معاون سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بیمه اجباری کارگران ساختمانی از سال 54 در قانون تأمین اجتماعی آمده و همه کسانی که می خواهند ساختمان احداث کنند باید ساختمان را بیمه کنند تا اگر کارگری در حین کار دچار حادثه شد و منجر به فوت شد خانواده آن شخص بتوانند از مزایای بیمه استفاده کنند.

وی افزود: این موضوع مطرح بود که چرا همیشه  کسانی که دچار حادثه شدند مشمول خدمات بیمه شوند  و کسانی که در این صنعت فعالیت دارند از مزایای تأمین اجتماعی در بازنشستگی بهره مند نمی شوند که لایحه قانون بیمه کارگران ساختمانی در سال 86 مصوب شد و89 عملیاتی شد و تا پایان سال  92  ، سهمیه ای که به مازندران اختصاص داده شد که بین شعب تقسیم شد .

فلاح ادامه داد :در سال 92 ،716 مورد حادثه ناشی از کار داشتیم  که از این تعداد 400 مورد در صنعت ساختمان بوده است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • صادقي
    پنجشنبه 17 مهر 1393-9:30


    متاسفانه كارگران زحمت كش ترين و آسيب پذير ترين قشر جامعه بودند و هستن، اين گروه به علت نيازهاي مالي كه دارند با كمترين حقوق بيشترين كار را در جامعه انجام مي دهند ، مخصوصا كارگران ساختماني و متاسفانه متاسفانه برخي پيمانكاران خوب از اين مسئله آگاهند و اين افراد را با كمترين حقوق سركار مي گيرند و مي بينيم بيشترين دوره كاري هر كارگر توي يه ساختمان يا هر جاي ديگه فقط فقط دو تا سه ماه است كه از اين طريق پيمانكار از زير بار مسووليت بيمه كارگر خارج شده و اگر هم احيانا اتفاقي براي كارگر طي اين دوره سه ماهه افتاد كسي جواب گو نمي باشد و تنها چيزي كه مي شنويد اينكه تازه كار بودند و هنوز بيمه نشدند و بنابراين تمام هزينه هاي بيمارستان و يا اگر خداي نكرده فوتي باشه به گردن خانواده كارگر مي افتد و هيچ سازمان يا ارگاني جوابگوي اين مسئله نمي باشد. شما يه راه حل منطقي پيدا كنيد كه اينقد اين كارگران توي اين جامعه ايراني واسلامي ضرر نميبند

    • مهدي
      پنجشنبه 17 مهر 1393-9:16


      نه اقا داريد اشتباه مي كنيد،شوراها یکی از مشکلات بزرگ کشور نيستند بلكه يك معضل اند معضلي كه معلوم نيست كي حل شود و بجاي اينكه باري از روي دوش مردم و جامعه بردارد خودش شده سربار جامعه و فقط فقط تنها چيزي كه در شوراها مشاهده مي كنيم و زمان زيادي هم از آن در شهر و استان ما نگذشته بحثهاي جنجالي بود كه برسر كرسي رياست بپا شده بود و همچنان آثار اون رو ميشه به وضوح مشاهده كرد.