آخرین عناوین

دوشنبه 20 مهر 1394-7:58 کد خبر:16837

محسن گرجی/دانشجوی دکترای علوم سیاسی

«مازندرانِ ملی» با اعتبارات قطره‌چکانی!

باید بتوانیم تصویر محرومیت‌ها و چالش‌های مازندران را در قالب الگوی «مازندران ملی» به رئیس جمهور ارائه کنیم تا با همراهی کابینه خود نگاهی متفاوت و ملی به مازندران داشته باشد.


خزرخبر: بالاخره رئیس دولت یازدهم برای نخستین‌بار به مازندران سفر می‌کند و این در حالی است که در سومین سال آغاز به‌کار دولت قرار داریم و رئیس جمهور پس از بازدید از استان‌های بسیار در واپسین سفرهای خود، مازندران را برای این سفر انتخاب کرده است.

مازندرانی که با رأی بالای خود در خرداد 92 به دکتر روحانی سهم بزرگی در پیروزی وی داشت، امروز در شرایطی قرار دارد که پس از دو سال از گذشت فعالیت دولت تدبیر و امید با اعتبارات قطره‌چکانی سهم ناچیزی از توسعه را از آن خود کرده است.

آنچه این روزها دولتی‌های یازدهم اعلام می‌کنند، اینکه با کاهش قیمت نفت و عوامل دیگر در شرایطی به‌سر می‌برند که کیسه چندان پری برای تزریق به بدنه استان‌ها ندارد و این دلایل قانع‌کننده‌ای برای رکود اقتصادی و توسعه استان نیست.

به هر ترتیب در حال حاضر که قرار است رئیس جمهور به مازندران سفر کند، طرح‌های چندانی برای افتتاح وجود ندارد، پروژه‌های نیمه‌کاره خوابیده‌اند و مدیران استانی هم خالی بودن جیب‌شان را دلیل این رکود می‌دانند.

البته معادله توسعه مازندران کمی غامض جلوه می‌کند، اما در واقع اینگونه نبوده و تناسب ساده‌ای برایش برقرار است، این معادله از این قرار است که مازندران با اعتبارات استانی به مطالبات ملی پاسخ داده و خدماتی در سطح کل کشور ارائه می‌دهد، حل همین معادله ساده پاسخ بسیاری از محرومیت‌ها و کمبودها را می‌دهد، چرا که با کم کردن مطالبات ملی از اعتبارات استانی، خلاء بزرگی پدیدار می‌شود که همان محرومیت است.

در واقع عامل اصلی بسیاری از محرومیت‌های مازندران وجود همین اختلاف است، برای مثال اگر مطالبات ملی در مازندران عدد 10 باشد، اعتبارات استانی عدد چهار است، اختلاف این دو یعنی 6، همان محرومیت قدیمی و ریشه‌دار مازندران است که این استان را به‌سان کویری سبز نشان می‌دهد.

تاکنون در مورد مشکلات و چالش‌های مازندران در راه توسعه همه‌جانبه بحث‌های زیادی شده است، مازندران در امور مختلفی همچون اشتغال، راه‌های مواصلاتی، بحث زباله، گردشگری و ... مشکلات جدی دارد، همچنین از توان واقعی این استان در بخش‌های کشاورزی و ترانزیت نیز استفاده نمی‌شود، به همه این‌ها بیفزائید، مشکلات دیگری همچون وقوع حوادث طبیعی همچون سیل و طوفان که در این چند سال تقریباً هر ساله خسارات بسیاری به بار آورده و بخش اعظمی از بودجه را به‌سمت خود کشانده است.

سرمازدگی و گرمازدگی‌های متعدد نیز کشاورزی استان را بارها مورد حمله قرار داده و کشاورزان زحمتکش مازندرانی را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

توان و ظرفیت بالا در مازندران برای جمع‌آوری آب نیز به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نگرفته و به زعم کارشناسان تنها 5 درصد آب‌های سطحی در مازندران توسط سدها و آب‌بندان‌ها جمع‌آوری می‌شود و 95 درصد آن به هدر می‌رود، سدهای استان نیز تابستان امسال گاه به نیمی از ظرفیت خود رسیده و نتوانستند آب مناطقی از مازندران را تأمین کنند.

از سوی دیگر وضعیت واحدهای تولیدی مازندران نیز چنان دردناک است که ارائه آمار تعطیلی 45 درصد واحدهای تولیدی مازندران، دل هر انسان دلسوزی را به درد می‌آورد.

در کنار همه این‌ها اضافه کنید قصه کلیشه‌ای محیط زیست استان را که آن نیز سر درازی دارد، رودخانه‌های استان در معرض فاضلاب‌های خانگی و صنعتی قرار دارند، هر روز بر ابعاد آلودگی دریای مازندران افزوده می‌شود، مناطق بکر زیست‌محیطی در خطر قرار دارند، جنگل‌های سرسبز توسط گردشگران پر از زباله می‌شود، منابع آب زیرزمینی در خطر آلودگی قرار دارند و اخیراً اعلام شده هوای مازندران نیز تا چند ساله آینده در خطر آلودگی قرار می‎گیرد.

شاید نتوان دیگر ادامه داد، اما باید معضل بسیار بزرگ زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را نیز به این فهرست بلندبالا اضافه کرد، معضلی که منابع طبیعی و کشاورزی مازندران را با خطر نابودی مواجه کرده است.

مازندرانی‌ها، سال‌هاست که به این تصاویر نگاه کرده و از آن رنج می‌برند، هر سال نیز مسئولان دولتی به استان آمدند و رفتند و اما هیچ‌گاه این تصاویر رنج‌آور، به‌طور واضح برای آنان تشریح نشد.

امروز مازندران با یک اتفاق نو روبه‌رو است، رئیس جمهور دولت یازدهم برای نخستین‌بار می‌خواهد به مازندران سفر کند و مسئولان استانی باید از فرصت موجود حضور رئیس جمهور و مجموعه دولت استفاده کرده و به رئیس جمهور اعلام کنند که مازندران یک استان معمولی محسوب نمی‌شود و «مازندران ملی» را به وی معرفی کنند.

به مجموعه دولت باید یادآوری شود، مازندران استانی است که خدمات ملی ارائه می‌دهد، مازندران استانی معمولی محسوب نمی‌شود، بلکه استانی است که معضلات آن دامنه ملی پیدا می‌کند و پیشرفت آن نیز برای مردم کل کشور که عموماً این استان را برای سفر و گردشگری و گذراندن تعطیلات انتخاب می‌کنند، آسایش و رفاه به همراه می‌آورد.

از این رو می‌بایست بتوانیم تصویر محرومیت‌ها و چالش‌های مازندران را در قالب الگوی «مازندران ملی»، به رئیس جمهور ارائه کنیم تا با همراهی کابینه خود نگاهی متفاوت و ملی به مازندران داشته باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • معصومه
    دوشنبه 20 مهر 1394-10:42


    اگر بتوان این دست مسائلی که گریبان جامعه سبز استان را گرفته به گوش مسئولین رساند و اقدامی در این خصوص از سمت دولتمردان انجام شود می‌توان تا حدی جلوی خسارت و مشکلات از این دست را گرفت و امیدوار بود به آینده ای که قرار است به فزرندانمان بسپاریم ...