آخرین عناوین

پنجشنبه 23 مهر 1394-14:5 کد خبر:16846

تا انتخابات / قسمت اول

بررسی اجمالی وضعیت کاندیداهای حوزه انتخابیه قائم شهر

هرچه که به زمان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می شویم، فضای شهرها و روستاهای استان مازندران بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی به خود می گیرند و تب و تاب انتخابات در همه محافل و مجالس به اوج خود می رسد.


خزرخبر:بسیاری از حوزه ها تقریباً کاندیداهای احتمالی خود را شناخته اند و فعالیت ستادها از مدت ها قبل آغاز شده، در برخی حوزه ها نیز هنوز هستند کسانی که در ماه های پایانی عزم میدان کرده اند و اعلام حضور نموده اند.

سایت خزرخبر قصد دارد در سلسله مطالبی به بررسی اجمالی وضعیت کاندیداهای شاخص در همه حوزه های انتخابیه استان بپردازد.

در نخستین قسمت ، کاندیداهای حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ مورد بررسی قرار گرفتند که در ذیل می خوانیم.

ولی رعیت:

نماینده مردم همین حوزه انتخابیه در مجالس ششم و هفتم.

در آن دوره به دلیل نفوذش در حوزه صنایع و ارتباطات نزدیکش با دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور ( ایران خودرو و سایپا ) توانسته بود تعداد زیادی از جوانان جویای کار منطقه را جذب این شرکت ها نماید.

اما در دوره هشتم مجلس ناکام ماند و نتوانست برای سومین دوره وارد مجلس شود، شاید یکی از مهم ترین دلایل ناکامی وی در دوره هشتم، حرف و حدیث های فراوان درباره مسائل مالی و سهام داری او در برخی شرکت ها و مجموعه های بزرگ بود.

او سابقه فعالیت در دستگاه قضایی را دارد و هم اکنون نیز در دیوان عالی کشور چهره با نفوذی محسوب می شود،در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نیز به عنوان مسئول حزب اعتماد ملی شاخه مازندران، برای مهدی کروبی فعالیت نمود.

در این دوره انتخابات خیلی دیر اعلام حضور کرد و فعالیت جدی اش را کمتر از دو ماه است که آغاز نموده، از ولی رعیت به عنوان گزینه اصلی اصلاح طلبان نام برده می شود و با اینکه مدت کمی از آغاز رسمی فعالیتش می گذرد، توانسته سایر رقبای اصلاح طلب خود را نگران کند.

کمال علیپور:

نماینده حال حاضر مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته راه و شهرسازی کمیسیون عمران مجلس.

وی در دوره هشتم مجلس برای نخستین بار کاندیدا شد که در عین ناباوری با رای بسیار خوبی چهارم شد و نتوانست به مجلس راه یابد، اما در دوره بعد با بیش از 60 هزار رای، منتخب اول مردم این منطقه شد.

نماینده بسیار با نفوذی در حوزه عمرانی است و به همین جهت در دوره وی پروژه های عمرانی منطقه از قبیل راه و بیمارستان جان تازه ای گرفتند، کمال علیپور سابقه سالها فعالیت و مدیریت در بخش های مختلف شهرداری تهران را نیز داراست که برای او و مردم حوزه انتخابیه اش تجربه ای گران سنگ است.

او نماینده اصولگرای مجلس نهم است و با نطق های آتشین و انتقادات تند و تیزش به کارگزاران دولتی چه در دولت دهم و چه در دولت یازدهم بسیار شناخته شده است، به دلیل عملکرد نسبتاً مطلوبش در 3 سال و اندی گذشته و آوردن وزرا و معاونین وزرا و مسئولین ارشد کشور به منطقه و پیگیری جدی پروژه های عمرانی، توانسته وضعیت و جایگاه خود را در میان مردم تثبیت کند و امیدوار باشد به اینکه بار دیگر مردم به وی اعتماد کنند، یکی دیگر از نکات مثبت درباره کمال علیپور، حفظ همه نیروهای قدیمی ستادی و یاران نزدیکش است که معمولاً اغلب کاندیداها و نمایندگان در این زمینه موفق نیستند.

این روزها برخی حامیان دولت و رقبای اصلاح طلبش تلاش می کنند تا با وصل کردن او به جبهه پایداری شاید کمی از آرای او بکاهند اما در عمل ثابت شده که اینچنین نیست.

به هر حال کمال علیپور رقیب جدی برای سایر کاندیداهای حاضر است.

سید علی ادیانی:

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی.

او را به سخنوری و قدرت بیان می شناسند، در این دوره از جبهه اصولگرایان وارد گود شده و قصد دارد رقیب کمال علیپور باشد،اما بسیاری از اصولگرایان قدیمی او را به عنوان فردی اصولگرا نمی پذیرند.

سید علی ادیانی از فردای روزی که در دوره نهم مجلس نتوانست رای و نظر مردم را بار دیگر به خود جلب کند، در همه اماکن عمومی و مراسم مهم منطقه حاضر بود و در این مدت همواره جلوی چشم مردم بود، چرا که عزم خود را برای دوره ای دیگر جمع کرده بود.

اما کار سختی در پیش دارد، چرا  که از منطقه زادگاه او یعنی سوادکوه چندین نفر عزم میدان دارند و این موضوع برایش نگران کننده است. نکته دیگری که مردم درباره او می گویند این است که فقط زیبا سخنرانی می کند و در عمل موفق نیست.

اصغر گرزین:

شاید تنها کاندیدای انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه قائم شهر باشد که فعالیت تبلیغی خود را حدوداً از سه سال پیش آغاز کرده و از این منظر از بقیه کاندیداها جلوتر است، او بازنشسته وزارت اطلاعات است و سابقه مدیریت رده های بالای دستگاه امنیتی را دارا می باشد.

وی عموی غلام گرزین است که سابقه نمایندگی مردم همین منطقه در مجلس ششم را دارد،بنابراین نام گرزین برای مردم شهرستان های این حوزه آشناست و خود او نیز با سمت و سوی اصلاح طلبی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده است، حال باید منتظر بود و دید که این نام به نفع اصغر گرزین خواهد بود یا بالعکس.

در مورد اصغر گرزین گفته می شود که تاکنون هزینه های زیادی برای رای آوردن انجام داده و از این پس نیز خواهد داد اما درست یا غلط بودن این گفته ها را ما نمی توانیم تایید یا تکذیب کنیم، به هر حال آنچه که امروز مشهود است این است که از تب و تاب اولیه او و یارانش کاسته شده و باور کرده اند که رقبای جدی و سرسختی دارند.

در هر صورت می توان حدس زد که وی یکی از گزینه های جدی در انتخابات 7 اسفند باشد اما حضور ولی رعیت کار او و تیمش را بسیار سخت کرده است.

محبوب قبادیان:

مدیرعامل باشگاه صدرای زیراب، فردی که در شهر خود یعنی زیرآب بسیار محبوب است و خبرها حاکی از آن است که مردم این شهر قصد دارند یک صدا و یکپارچه، از همشهری خود حمایت کنند.

اما در سایر مناطق و شهرستان های حوزه انتخابیه شناخته شده نیست و کار سختی در پیش دارد.

عبدالله رضییان:

از وی به عنوان گزینه دولت در این حوزه انتخابیه نام می برند و گفته می شود منابع مالی او طی همین مدت در عرصه انتخابات نیز از جانب برخی نیروهای تاثیرگذار در دولت تامین می گردد.

او نیز سابقه فعالیت در دستگاه قضایی دارد، با وجود اینکه برای نخستین بار است که در عرصه انتخابات ورود کرده، اما شنیده ها حاکی از آن است که توانسته فعالیت قابل توجهی انجام دهد و خود را به عنوان یکی از رقبای اصلی معرفی کند.

پایگاه اصلی او شهر ارطه است و گفته می شود برخی اعضای شورای اسلامی این شهر نیز تمام قد برای رضییان وارد میدان شده اند، به هر تقدیر و با حضور ولی رعیت، کار برای رضییان سخت شده است.

مرتضی هاشم پور:

مدیرکل اسبق سازمان صنایع و معادن مازندران و مدیرعامل اسبق شرکت ملی فولاد ایران که اهل زیرآب است و رقیب جدی محبوب قبادیان در این شهر.

فعالیت چشم گیر و قابل توجهی در عرصه انتخابات ندارد اما کم و بیش در عرصه حضور دارد، گفته می شد که با اعلام کاندیداتوری از سوی عزت الله اکبری، هاشم پور کنار می کشد اما اکبری هم آمد اما هاشم پور در صحنه ماند. حالا گویی قضیه برعکس شده و اکبری کم فروغ شده و یا احتمالاً قصد حضور در عرصه انتخابات را ندارد.

سید هادی حسینی:

دیگر نماینده حال حاضر مردم حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی است که سابقه سالها خدمت در وزارت اطلاعات و مدیرکلی تربیت بدنی مازندران را دارا می باشد.

در زمان انتخابات مجلس نهم نزدیک بود به دلیل قرابتش با اسفندیار رحیم مشایی مرد جنجالی دولت سابق، رد صلاحیت شود که در نهایت چنین نشد و توانست با رای مردم به مجلس راه یابد، در همان سال پایانی دولت احمدی نژاد نیز چهره حامی و نزدیک دولت بود اما در کمال ناباوری در دولت یازدهم نیز حامی دولت شد.

بنرها و سخنرانی های او در دفاع از عملکرد دولت تدبیر و امید، گواه این مدعاست و این موضوع در محافل عمومی یکی از نقاط ضعف او محسوب می گردد چراکه مردم می پرسند مگر می توان هم حامی دولت احمدی نژاد بود و هم حامی سرسخت دولت روحانی؟

یکی دیگر از مشکلات اساسی هادی حسینی، جدایی بخش مهم و قابل توجهی از نیروهای ستادی و نزدیکش از اوست. اما در ماه های اخیر توانسته با کادرسازی و یارگیری جدید، ستاد خود را بازسازی کند که کمک شایانی به وضعیت او نموده است.

قربان بوداغی:

او یکی دیگر از کاندیداهای این حوزه انتخابیه است که سابقه فعالیت در دستگاه امنیتی را دارد. در محل زادگاهش یعنی شیرگاه تعدد کاندیداها موجب شده وی حتی به رای جغرافیایی خود نیز چندان امیدوار نباشد.

بسیاری از مردم منطقه شاید تاکنون حتی نام وی را نیز در میان کاندیداها نشنیده باشند و او را نمی شناسند.

یوسفعلی جوانی:

کاندیدای جوان گرا که توانسته در عمل به این شعار نیز تا حدودی موفق باشد، او تاکید زیادی بر نخبگان و استفاده از ظرفیت آنان دارد و شاید همین امر موجب شده تا از توده مردم غافل شود و این بزرگترین ضعف اوست.

ستادش در کارهای تبلیغ محیطی و شبکه های مجازی فعال است و به هر بهانه ای بنر تبریک در نقاط مختلف حوزه انتخابیه نصب می کنند.

علیرضا جمشیدی:

فرمانده سپاه و فرماندار اسبق سوادکوه شمالی و معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری گلستان در دولت احمدی نژاد به یکباره او را به چهره ای مشهور در سوادکوه بدل ساخت که همه آن به لطف دولت سابق بود.

او یکی دیگر از کاندیداهای اصولگرای این دوره انتخابات است که البته به دلیل نداشتن اقبال عمومی و آراء کافی، بعید است که جزو گزینه های اصولگرایان قرار گیرد، آن هم با وجود رقیب جدی مانند کمال علیپور.

کمتر در مورد او شنیده می شود که مانند برخی کانیداها پول خرج کند و رای بخرد، شاید هم با این کار قصد به دست آوردن دل توده مردم را دارد. به هر حال باید به یاد داشته باشد که سعید جلیلی با همین ژست ها هم نتوانست نظر مردم را جلب کند.

قربانعلی مهری:

حقوقدانی که سالهای متمادی در پایتخت مشاغل مهمی داشت ولی هیچ توجهی به شهر و دیار خود و همشهریانش نداشت. شاید این بزرگترین ضعف او باشد و مردم می پرسند تاحالا کجا بودی؟

او و خانواده اش در جریان انتخابات سال 88 و حتی بعد از انتخابات! حامی سرسخت میرحسین موسوی بودند و شاید آن روز فکرش را هم نمیکرد که ممکن است روزی به تایید صلاحیت نیاز داشته باشد.

شاید جلسات هفتگی او در قائم شهر و دعوت از سخنرانان متعدد در جهت تببین ارزش های اسلام و انقلاب، استراتژی او برای دریافت صلاحیت باشد و شاید هم اصل حضور او در عرصه انتخابات به همین دلیل، چراکه خود او هم می داند که رقیب جدی برای هیچ یک از کاندیداها نخواهد بود، او به سختی خواهد توانست حتی رای اندکی از زادگاهش نیز جمع کند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • میثم
    پنجشنبه 24 دی 1394-18:27


    پدیده این دوره حاج حیدر

    • javad
      پنجشنبه 3 دی 1394-14:26


      سلام
      مجلس به حقوقدان نیاز دارد امثالی مانند دکتر رضیان میتواند یک نماینده خوب و عالی برای حوزه انتخابیه قائمشهر باشد نماینده مجلس کارش قانون است و سابقه درخشان ایشون گواه همه چیز می باشد، به امید موفقیت دکتر رضیان که موفقیت قایمشهر است.

      • علی محمودی
        شنبه 2 آبان 1394-21:56


        چرا در نظر سنجی ها اسم کاندید محترم جناب بوداغی را حذف کردید

        • مهدی
          شنبه 2 آبان 1394-18:4


          رسالت یک رسانه انتقال واقعیت های جامعه است و کاملا مشهود است بزرگوارنی که بنای پول خرج کردن ندارند و دنبال رای پولی نیستند زیاد مورد عنایت این رسانه نیستند ، 7 اسفند این تحلیلتان را باز خوانی میکنیم با ذکر منبع .

          • ستایش صمدی
            يکشنبه 26 مهر 1394-14:16


            در ارتباط با دکتر محبوب قبادیان باید به عرض برسانم که تحلیل شما جامع و کامل نمیباشد چرا که تنها در شهر ما جویبار دکتر قبادیان از هواداران بسیار زیادی از همه اقشار اعم از هنرمندان ، ورزشکاران، بازاریان ، روستاییان و... برخودار میباشند.