آخرین عناوین

يکشنبه 11 خرداد 1393-15:31 کد خبر:240

کلان شهر شدن ساری بر اساس کدام مدرک؟

یا واقعاً ساری کلانشهر شده؟!

در نامه‌ای که وزارت کشور به شهرداری ساری ابلاغ کرده است، صرفاً ارتقای درجه شهرداری ساری بیان شده و هیچ جمله یا کلمه‌ای در خصوص کلان‌شهر شدن ساری قید نشده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ ، هر چند بر این باوریم که ساری به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور باید به یک کلان‌شهر تبدیل شود و خوشبختانه این نوید هم از سوی شهردار جوان داده شد ولی تاکنون هیچ مدرکی که دال بر صحت این مدعا باشد، منتشر نشده است.

ساری سال‌هاست که مظلومیتی مضاعف را تحمل می‌کند و به عنوان شهری که مرکزیت استان مازندران را یدک می‌کشد، نتوانسته است رشد و توسعه مناسبی یافته و نسبت به سایر رقبای خود در سایر مراکز استان‌ها عقب افتاده است.

بر اساس گفته‌های شهردار ساری که در رسانه‌های مکتوب و مجازی منتشر شد، شهرداری ساری بر اساس اعلام وزارت کشور به درجه 11 ارتقا یافت.

مهدی‌ عبوری با اعلام این خبر، مژده کلانشهر شدن ساری را نیز رسانه ای کرد.

در نامه‌ای که وزارت کشور به شهرداری ساری ابلاغ کرده است، صرفاً ارتقای درجه شهرداری ساری بیان شده و هیچ جمله یا کلمه‌ای در خصوص کلان‌شهر شدن ساری قید نشده است.

گفتنی است طبق مصوبه سفرهای استانی هیأت دولت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وزارت مسکن و شهرسازی موظف به تعیین شاخص‌های کلان‌شهرها شده و پیرو آن شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ 88/01/31 تعریف مجموعه‌های شهری و شاخص‌های آن را تهیه که مجموعه‌های شهری به سه گروه دسته‌بندی شده‌اند:

گروه اول: مجموعه شهری که شهر مرکزی آن بین 200 تا 500 هزار نفر جمعیت داشته باشد، به عنوان مجموعه شهرهای میانی قلمداد می‌شود.

گروه دوم: شهر مرکزی بین 500 تا یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد، جزو مجموعه‌ شهری بزرگ محاسبه می شود.

گروه سوم: شهر مرکزی از یک میلیون نفر جمعیت بیشتر داشته باشد، منطقه کلان‌شهری بزرگ نامیده‌ می‌شود.

از طرفی طبق تعریف کنگره بین‌المللی مترو پلیس metro polise، کلان‌شهرها به شهری گفته می‌شود که دارای حداقل یک میلیون نفر جمعیت باشد و از این رو فقط شهرهای دارای یک میلیون نفر جمعیت و بالاتر می‌توانند عضو این کنگره شوند.

لذا با توجه به اینکه در کشور ایران شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت دارای چالش‌ها، نیازها و خواسته‌های مشترک از جمله قطار شهری، مدیریت یکپارچه و یا مدیریت واحد شهری بوده و در قوانین و مقررات نیز این شهرها کلان‌شهر نامیده شده‌اند.

حال با بیان این تعاریف قانونی از مجموعه‌های شهری و شاخص‌های آن، شهر ساری با جمعیتی کمتر از 500 هزار نفر (۲۹۶،۴۱۷نفر بر اساس آخرین سرشماری در سال 1390) بعید به نظر می رسد به کلانشهر تبدیل شده باشد و اگر هم چنین شده، حکایت از درایت و قدرت شهردار جوان دارد.

به عنوان مثال شهرهایی همانند اردبیل، قزوین و برخی‌ شهرهای دیگر نیز دارای رتبه 11 هستند و تاکنون به دلیل اینکه جمعیت این شهرها بالای 500هزار نفر نبوده است، نتوانسته‌اند جزو کلان‌شهرها باشند.

ولی با این وجود شهر رشت از این قاعده مستثنی بوده و امروز جزو کلان شهرها به حساب می آید.

هر چند شهرداری ساری با گسترش محدوده شهری ساری، سعی کرده است تا حدود زیادی این نقیصه را رفع کند.

آنچه که تا امروز مبین و مشخص است، هنوز اسناد و مدارکی از سوی شهرداری ساری مبنی بر کلان شهر شدن منتشر نشده است و تنها تصویر نامه وزیر کشور که حاکی از ارتقای درجه شهرداری ساری بوده در سایت رسمی این سازمان قرار داده شده است.

راحله حاجیان «مسئول روابط عمومی شورای شهر و مسئول مركز امور بانوان و رسانه شهرداری ساری» در پاسخ به خبرنگار بلاغ که چرا هیچ گونه ابلاغیه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر اینکه ساری علاوه بر رسیدن به درجه 11 به کلانشهر مبدل شده است برای تنویر افکار عمومی منتشر نشد، گفت: اسناد و مدارک کلانشهر شدن ساری موجود بوده، در حال حاضر (صبح شنبه) اینترنت شهرداری ساری قطع است، انشاالله روز یکشنبه اسناد در سایت شهرداری ساری درج خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :