آخرین عناوین

چهارشنبه 2 تير 1395-9:52 کد خبر:24188

مدیرعامل آبفاشهری مازندران:

مازندران در پرت آب از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرعامل آبفاشهری، میزان پرت آب در مازندران را 29.5 درصد دانست و گفت:مازندران در پرت آب از میانگین کشوری بالاتر است.  


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شرکت آبفای شهری مازندران ،مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب شهری در نشستی خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته صرفه جویی (اول تا هفتم تیرماه) در محل تصفیه خانه فاضلاب ساری با حضور معاونان و... برگزار شد، گفت: با صرفه جویی تنها 10درصد در پیک مصرف، چالش کمبود آب در تابستان برطرف می شود.

براساس این گزارش، ذبیح اله ذاکری، ضمن تاکید بر اینکه آب جایگزین ندارد، افزود: آب به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بشری در کشورها محسوب می شود به طوری که در هزاره سوم جنگ بین کشورها بر سر آب خواهد بود بنابراین صرفه جویی و مدیریت مصرف آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، با اشاره به اینکه دین مبین اسلام در ارتباط با صرفه جویی تاکید فراوانی دارد، اظهار داشت: مدیریت مصرف به معنای جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف این مایه حیات خارج از نیاز واقعی است.

ذاکری، نتایج مدیریت مصرف را اختصاص عادلانه و بهینه آب، حفظ منابع آب، حفظ محیط زیست و کاهش سرمایه گذاری دولت دانست و گفت: اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح تاسیسات وتجهیزات، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف و آموزش همگانی پاره ای از روشهای اصلاح الگوی مصرف آب محسوب می شود.

وی، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه میانگین بارندگی در استان مازندران تقریبا سه برابر کشور است، گفت: در شرایط معمولی مشکلی در خصوص تامین آب جمعیت استان وجود ندارد ولی با توجه به ورود تعداد زیادی مسافر به این استان، کمبود آب در برخی از شهرها از جمله شهرهای گروه الف، ساری  و شهرهای غرب مشاهده می شود.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه این شرکت به 56 شهر استان با جمعیت 2میلیون و 360 هزار نفر  و در بخش روستایی به 150 روستا خدمت رسانی می کند، افزود: در بخش مشترکین 575 هزار و در بخش آحاد 990 هزار اشتراک وجود دارد.

وی، مجموع میزان تولید آب مشترکین استان مازندران از طریق منابع تامین را 9هزار و 168 لیتر در ثانیه عنوان و تصریح کرد: آب مشترکین از طریق 283 حلقه چاه و 29 دهنه چشمه به ظرفیت 8 هزار و 653 لیتر در ثانیه، 3سد شهید رجایی، البرز و میجران با ظرفیت 515 لیتر در ثانیه  و 176 باب مخزن به حجم 440 هزار متر مکعب تامین می شود.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، میزان پرت آب در این استان را 29.5 درصد دانست و گفت: مازندران از جمله استانهایی است که در پرت آب از میانگین کشوری بالاتر است.   

ذاکری در بخش دیگری از سخنانش، به فعالیتهای صورت گرفته در بخش فاضلاب اشاره کرد و اظهارداشت: در 11 شهر مازندران از جمله ساری، بابل، جویبار، بابلسر، قائم شهر، آمل، محمودآباد، تنکابن ، رامسر ، نوشهر و چالوس طرح فاضلاب در حال اجراست.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر تصفیه خانه های ساری، جویبار، بابل، بابلسر ، نوشهر و چالوس با ظرفیت 68 هزار و 95 متر مکعب در روز به بهره برداری رسیده است، گفت: 188هزار نفر از مزایای طرح جمع آوری فاضلاب در سطح استان برخوردار هستند که امکان بهره مندی 298 هزار نفر از این طرحها در سطح مازندران  وجود دارد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، تعداد مشترکین فاضلاب را 34 هزار و 600 و آحاد فاضلاب را 72 هزار فقره عنوان کرد وافزود: میزان برخورداری مشترکین از طرحهای فاضلاب کمتر از 10 درصد می باشد این درحالی است که میانگین کشوری بهره مندی از طرح فاضلاب 42 درصد می باشد.

ذاکری در ادامه سخناش،  میزان تعرفه فروش آب در بخش خانگی 2هزار و 434 ریال و در بخش غیرخانگی را 4 هزار و 264 ریال به ازای هر متر مکعب آب دانست و اظهار داشت: به طور متوسط 3هزار و 123 ریال به ازای هر متر مکعب آب به مشترکین فروخته می شود این درحالی است که هزینه تمام شده تامین آب برای شرکت آبفا شهری مازندران 6هزار و 349 ریال به ازای هر متر مکعب می باشد.

وی، با بیان اینکه تعرفه دریافتی از مشترکین در بخش فاضلاب خانگی 10 هزار و 47 ریال و غیرخانگی 44 هزار و 56 ریال  است، اظهار داشت: هزینه تمام شده  شرکت در بخش فاضلاب 12هزار و 791 ریال به ازای هر متر مکعب می باشد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، با تاکید بر اینکه تعرفه های دریافتی از مشترکین در بخش آب  وفاضلاب  بسیار کمتر از تعرفه واقعی است، گفت: ضروری است تعرفه و قوانین مربوط به آن تغییر یابد.

ذاکری، در بخش دیگری از سخنانش، اعتبارات در نظر گرفته شده برای آبفاشهری مازندران در بخش استانی و ملی را 88 میلیارد تومان در سال گذشته عنوان کرد و افزود: از این میزان تنها 30 درصد معادل 26 میلیارد تومان آن تخصیص و 16.3 میلیارد تومان دریافت شد.

وی، ادامه داد: در سال جاری  63 میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای این شرکت در نظر گرفته شد.

ذاکری، عدم بهره مندی از آبهای سطحی، برداشت غیر مجاز از سفره های آب زیرزمینی و سوق یافتن  آب شور دریا به سمت آبهای شیرین زیر زمینی و نفوذ سم و کودهای شیمیایی به آبهای زیر زمینی، انشعاب غیر مجاز و هدر رفت 20 درصدی آب از مهمترین چالشها در بخش آب و کمبود اعتبارات، بالابودن هزینه اجرای طرحهای فاضلاب در استانهای ساحلی، بالا بودن سطح آبهای سطحی، ایجاد گره ترافیکی در هنگام اجرای طرح از مهمترین چالشها در بخش فاضلاب دانست.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، از تدوین نقشه راه برای بهره مندی از آبهای سطحی در استان خبر داد و گفت: در این راستا استان به 9 زون تقسیم شد.

درپایان این نشست، محمدرضا محمودی، معاون بهره برداری، هرمز نیاز آذری معاون مالی و پشتیبانی، رضا جانباز معاون مشترکین، پرویز یزدان پناه معاون مهندسی و توسعه، احمدی آزاد مدیرحراست آبفاشهری مازندران به سوالات خبرنگاران در بخشهای مختلف پاسخ دادند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :