آخرین عناوین

يکشنبه 27 تير 1395-9:5 کد خبر:25440

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

دریای مازندران؛ حیاط خلوت هنجارشکنان یا مکانی برای انباشت زباله؟!

کسی نیست که از زیبایی‌های دریا لذت نبرد، اما متاسفانه دریا به مکانی برای انباشت زباله و یا حیاط خلوت برخی هنجارشکن تبدیل شده است.


خزرتیترخبر: هیچ کسی نیست از زیبایی‌های دریا لذت نبرد و با حضور در این مکان به آرامش روحی نرسد، اما با این وجود می‌بینیم که دریا به مکانی برای انباشت زباله و یا حیاط خلوت برخی تبدیل شده است؛ سؤال این است که چرا به جای اینکه از این فضا لذت ببریم و لحظاتی خاطره‌انگیز را با خانواده‌مان در این محیط زیبا به یادگار بگذاریم با کارهای خود سعی در نابودی و خدشه ‌دار کردن این محیط زیبا می‌کنیم.

همه ساله گردشگران بسیاری به قصد دیدن دریا و لذت بردن از زیبایی‌های آن به استان مازندران سفر می‌کنند که این موضوع مسائل بسیاری را در پی دارد به همین دلیل طرح‌های سالم‌سازی در دریای مازندران اجرا می‌شود.

با وجود اجرای طرح‌ در دریای مازندران، باز هم شاهد مشکلات مختلفی در طول نوار ساحلی و همچنین سفر بی‌بازگشت برخی افراد هستیم که حتی یک لحظه تصور هم نمی‌کردند غرق شوند.

با وجود توصیه‌های ناجیان غریق برخی افراد این توصیه‌ها را سرکوب کردن و ممانعت از خوشی و لذت سفر خود قلمداد کرده و بدون توجه به آن وارد دریا شده و سفر بی‌بازگشتی را برای خود و غم‌بارترین سفر را برای اطرافیان رقم می‌زنند.

همچنین با توجه به گرمای هوا در طول یکی از موضوعاتی که این روزها مشاهده می‌شود بحث شنا در شب است که به یکی از مهم‌ترین مشکل در طرح‌های دریا تبدیل شده است.

موضوعی دیگر بحث زباله است با وجود توصیه‌های فراوان مبنی بر جلوگیری از رهاسازی زباله در دریا و قرار دادن سطل‌های زباله در طول نوار ساحلی، انگار لایه‌ای از زباله روی بستر دریا قرار گرفته و به جای جمع کردن گوش‌ماهی و ساختن اشکال زیبا با شن‌های کنار ساحل می‌توان مجسمه‌ای با زباله در ساحل درست کرد.

نکته مهم دیگر اینکه برخی سواحل را حیاط خلوت دانسته و به خود اجازه می‌دهند با هر نوع پوششی در این مکان حضور یابند و به بهانه‌های مختلف ازجمله شنا و گرما با پوشش زننده‌ای حاضر می‌شوند که در خور جامعه اسلامی نیست.

* نسبت به سال گذشته کاهش غریق داریم

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران ، اظهار کرد: بحث زباله در ساحل، نیازمند فرهنگ ‌سازی و کار فرهنگی است نمی‌توان با برگزاری جلسات این معضل را حل کرد؛ چرا که یک کار فرهنگی زمان‌بر است.

عیسی قاسمی طوسی با اشاره به اینکه افراد بدون توجه به توصیه‌ها زباله‌ها را در ساحل رهاسازی می‌کنند که نیاز است همراهی و همکاری لازم را داشته باشند، اضافه کرد: براساس گفته مسئٔولان شهری زباله‌ها در طول نوار ساحلی جمع‌آوری می‌شود ولی زمان زیادی نمی‌گذرد که باز هم شاهد انباشت زباله‌ها را در این مکان هستیم.

وی در مورد اختصاص مکانی جدا برای شنای خواهران و برادران در تمام طرح‌های دریا، اظهار کرد: در برخی مناطق امکان جداسازی طرح برای خانم‌ها و آقایان نبوده که مشکلات خاص خود را دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران ادامه داد: همه افراد بحث حجاب و پوشش را در طرح‌های دریا باید رعایت کنند.

این مسئول با تأکید بر اینکه همواره توصیه ما بر این بوده که مردم در محدوده قانونی طرح‌های دریا شنا کنند، خاطرنشان کرد: شنا کردن در مناطق ممنوعه با وجود اینکه ناجی غریق پیش‌بینی شده ولی اصلاً هیچ توجیهی دارد و حضور ناجی صرفاً برای پیشگیری است.

قاسمی طوسی افزود: از ابتدای بازگشایی طرح‌ها تا امروز به نسبت سال گذشته کاهش غریق داریم.

وی با بیان اینکه طرح دریا از 8 صبح تا هنگام غروب فعال است، اظهار کرد: خارج از این ساعت‌ها توصیه ما این است که افراد به هیچ وجه وارد دریا نشوند، به ‌دلیل اینکه ناجی غریق هیچ اشراف و دیدی بر دریا ندارد، خود مردم رعایت کنند وارد دریا نشوند چرا که هنگام شب امواج دریا متلاطم‌تر می‌شود و مردم باید بیشتر مراقبت کنند.

براساس این گزارش، باز هم فصل گرم سال از راه رسید و دریا میزبان مسافران زیادی از تمام نقاط کشور شده که به ‌دلیل کمبود اعتبارات و حجم گسترده حضور مسافران چشم انتظار نگاه ملی جهت مدیریت سواحل است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :