آخرین عناوین

يکشنبه 17 مرداد 1395-9:8 کد خبر:29582

غربت ورزش اصیل ایرانی اسلامی و نیاز به توجه جدی:

پروژه ساختمان ورزش زورخانه‌ای نکا هنوز اسکلتی بیش نیست

ساختمان ورزش زورخانه‌ای نکا که حدود دو سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، در انتظار توجه بیشتر مسئولان به سر می‌برد تا شاید کمی از غربت بیرون آید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، در دنیای امروز ورزش از سبک کلاسیک گذشته خود پوست انداخته و پس از آمیخته شدن با علم روز پا را فراتر از یک تفریح و وقت‌گذرانی ساده نهاده است، به گونه‌ای که با پیشرفت و گسترش چشمگیر خود به یک صنعت بزرگ حتی در عرصه دیپلماسی و اثرگذاری جهانی تبدیل شده است.

در این میان هر کشوری سعی دارد تا با طرح‌ها و پویایی بخشیدن به ورزش‌های بومی خود، هم آن‌ها را در میان ملل دیگر به نام خود گسترش دهد، هم وارد رقابت‌های بزرگ بین‌المللی کند و هم به گسترش روی‌آوری جوانان داخل آن کشور جهت سرزندگی و ماندگاری آن برای نسل‌های متفاوت جامعه به یادگار بگذارد.

کشور ایران با قدمتی چند هزار ساله نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه با گستردگی و تنوع ورزش‌های مختلف به علت بهره‌مندی از اقوام گوناگون در این پهنه سرزمینی، صاحب ورزش‌های بومی و آئینی فراوانی است که بسیاری از آن‌ها ازجمله کشتی در دنیا به نام این کشور شناخته شده، و البته ورزش‌های اصیل باستانی دیگری نیز ازجمله چوگان در کشاکش ادعای کشورهای مختلف برای ثبت به نام خود قرار دارند.

ورزشی به قدمت سنت ایرانی

اما یکی از ورزش‌های اصیل ایرانی با قدمت رسمی بیش از 700 ساله از زمان پوریای ولی، که رنگ و بوی آئینی و منش پهلوانی و جوانمردی اسلامی را نیز به خود گرفته است، ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است که باتوجه به فاکتورهای مختلف بدنسازی، استقامتی، سرعت عمل و اخلاقی یکی از کامل‌ترین ورزش‌ها بوده و می‌تواند در بخش عظیمی از ابعاد روحی و جسمی هر فرد نقش موثری را ایفا کند.

این ورزش که در بسیاری از کشورها طرفداران فراوانی یافته و فدراسیون‌های مختلفی در سایر کشورها برای آن به وجود آمده است، هنوز در بسیاری از شهرهای کشور ایران که خانه آن به شمار می‌آید، غریب بوده و حتی از یک سالن با امکانات حداقلی نیز بی‌بهره است.

شهرستان نکا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود بهره‌مندی از حدود هفت سالن ورزشی  سرپوشیده و چندین زمین چمن طبیعی و مصنوعی ورزش‌های توپی، هنوز در انتظار بهره‌مندی از یک سالن ورزش زورخانه‌ای جهت جذب علاقه‌مندان خصوصاً جوانان این شهرستان برای شرکت در ورزشی است که با اجرای موسیقی زنده در حین انجام آن، روح معنوی و اخلاقی آن می‌تواند طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کند.

سالن زورخانه نکا، پروژه‌ای با اعتبار استانی

در این زمینه مجتبی رضایی مدیر ورزش و جوانان نکا در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به کلنگ‌زنی سالن زورخانه نکا در سال 93، اظهار کرد: این سالن در زمینی به مساحت 400 متر مربع در منطقه شهرک ولایت(باغ عرب) شهرستان کلنگ‌زنی شده است.

وی افزود: پس از پی‌ریزی اولیه در ماه‌های ابتدایی سال 94 فنداسیون آن ریخته شده و پس از ان اسکلت فلزی مربوط به بنای آن نصب شد، اما از آن زمان تا کنون اقدام عملی جدی صورت نگرفته که باتوجه به استانی بودن اعتبار آن هنوز امکان تکمیل و ادامه این پروژه از سوی اداره ورزش وجوانان نکا به صورت مستقل وجود ندارد.

مدیر ورزش و جوانان نکا با بیان تلاش‌های فراوان جهت جذب سریعتر اعتبارات به منظور آغاز ادامه پروژه و اتمام آن، خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف استانی این موضوع طرح شده و حتی جلساتی با معاون وزیر ورزش و جوانان نیز با حضور فرماندار نکا جهت دریافت بودجه و تخصیص اعتبارات بیشتر برای انجام پروژه‌های مختلف ازجمله این مورد برگزار شده است.

این مسئول اضافه کرد: البته به این حد نیز اکتفا نشده و پیگیری‌ها از وزارت ورزش ادامه دارد به شکلی که درحال رایزنی با تهران به منظور پیگیری پروژه‌ها هستیم تا بتوانیم در ایامی که بودجه‌های سالانه را تعیین می‌کنند بتوانیم درصد بیشتری را برای ورزش شهرستان ازجمله پروژه‌های ملی و استانی مانن سالن ورزش زورخانه‌ای کسب کنیم.

 اشتغال، ورزش و هنر، سه دغدغه مهم جامعه

همچنین مهدی روحی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اهمیت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به خبرنگار ما، گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای با یدک کشیدن فرهنگ پهلوانی همواره در گذر زمان با منش و روح پهلوانی و جوانمردی همراه بوده است به طوری که بعد از گذشت سالیان سال همواره از این ورزش و پهلوانان آن به نیکی یاد می‌شود.

وی ارج نهادن به فرهنگ پهلوانی و رواج جوانمردی بین جوانان در راستای اهداف یونسکو و حفاظت از میراث گران‌بهای فرهنگی ورزش را ازجمله مهم‌ترین اهداف نام‌گذاری یک روز به نام این ورزش برشمردو افزود: چراکه ورزش سنتی زورخانه‌ای به عنوان میراث گران‌بهای فرهنگی باید در جایگاه خود حفظ شود.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا ورزش و هنر را دو مقوله مکمل یکدیگر خواند و خاطرنشان کرد:  از این رو ورزش سلامت جسم و هنر سلامت روح را عهده‌دار است لذا هر انسانی جهت نشاط و تعالی خود نیازمند سلامت جسم و روح است در این راستا خانواده‌ها با آسیب‌شناسی شرایط کنونی فرزندانشان را به سمت و سوی ورزش به خصوص ورزش‌های زورخانه‌ای و سنتی سوق دهند.

روحی با اشاره به سه فاکتور اصلی جامعه، افزود: مسئولان باید با همفکری و تدبیر به آسیب‌شناسی جامعه و ارائه عملکرد فرهنگی بپردازند در واقع اشتغال، ورزش و هنر سه فاکتور اصلی و دغدغه مهم در جامعه به شمار می‌آیند که باید با مدیریت اصولی هر سه فاکتور را برای جوانان تأمین کرد، چرا که با تأمین این فاکتورها با فراهم شدن بسترهای مناسب، جوانان کمتر با آسیب‌های اجتماعی روبرو می‌شوند.

این مسئول فرهنگ و هنر در شهرستان نکا با تأکید بر لزوم فعالیت‌های فرهنگی در سالن‌های ورزشی و باشگاه‌های خصوصی، متذکر شد: شاهنامه‌خوانی و معرفی چهره‌های سرشناس و جوانمرد همچون پوریای ولی و تختی می‌تواند منش و روح جوانان را به سمت‌وسوی فرهنگ ناب پهلوانان سوق دهد و در این مسیر مفاخری که از یاد رفته‌اند با بازنگری در زندگینامه‌شان دوباره بر سر زبان‌ها قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: فلسفه ورزش تنها در قدرت بدنی و بازو خلاصه نمی‌شود، بلکه بزرگمردی، گذشت، اخلاص و جوانمردی را از گذشتگان و پهلوانان به همراه دارد که باید دراین مسیر جوانان ما به فرهنگ پهلوانی پی‌ببرند چراکه پهلوانان ما در گذشته علاوه بر جسم سالم از روح بزرگ و جوانمردی نیز برخوردار بودند.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا نبود زورخانه در شهرستان را ازجمله دغدغه‌های حوزه ورزش نکا برشمرد و تصریح کرد: چراکه توسعه این ورزش و رواج دادن آن در بین جوانان شهرستان می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت، همدلی و سرمایه اجتماعی شود.

به گفته روحی برای مبارزه با غرب‌زدگی باید به فرهنگ سنتی پرداخته شود چرا که بسیاری از مفاخر و ورزش‌های پهلوانی به دلیل بی‌مهری برخی از مسئولان در آستانه فراموشی هستند لذا باید با حمایت و بازنگری در این رشته مسیر توسعه و تحول ورزشی را گسترده کرد.

 جای خالی منش پهلوانی در ورزش قهرمانی امروز

یکی از عوامل جذب جوانان و نوجوانان در روزگار کنونی از سوی بسیاری از ورزش‌ها پخش آهنگ‌های ورزشی غربی به منظور ایجاد حس هیجان و کارآمدی بیشتر در آنان است که البته بسیاری از باشگاه‌های ورزشی پا را از این حد نیز فراتر گذاشته و با عبور از آهنگ‌های صرفاً ورزشی به پخش آهنگ‌های نامربوط صرفاً با ریتم تند و خاص خارجی می‌پردازند، تا به هر نحوی ورزشکاران را به خود جلب کنند که این امر خود یک آسیب تلقی می‌شود.

درحالی که ورزش زورخانه‌ای که از همان لحظه ورود به فضای آن باید خم شد و ادب کرد، سعی بر رعایت اخلاق و ادب با روح پهلوانی و جوانمردی داشته و به تربیت یک نسل ورزشکار با بدن‌های محکم و مقاوم در کنار ذهن و روحی قدرتمند کمک می‌کند از امتیاز ویژه پخش موسیقی زنده با ریتم حساب شده و متناسب بهره می‌برد.

اینکه اهمیت دادن به ورزش‌های مدال‌آور جهانی و المپیکی جهت ارائه گزارش بهتر از سوی مدیران ورزشی به رسمی ناخوشایند تبدیل شده و با نام قهرمان‌پروری و بی‌اخلاقی‌های رایج آن از ارزش منش پهلوانی در جامعه کمی کاسته است قابل انکار نیست که توجه به چنین ورزش‌های بومی و ارزشمندی می‌توان هم به پیشرفت آن و هم تربیت نسل ورزشکار با اخلاق شایسته پرداخت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :