آخرین عناوین

چهارشنبه 28 مهر 1395-9:15 کد خبر:32396

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

طلاق؛ بحران یا آسیب/ سونامی طلاق و پذیرفتن قبح آن در میان عامه مردم

امروزه سونامی طلاق به‌ عنوان برچسبی خنثی و عادی در میان خانواده‌ها شیوع یافته و گویا کسی توان کنترل این مسأله خانمان‌سوز و منفور را ندارد.


خزرتیترخبر:یکی از آسیب‌های اجتماعی که امروز رشد سریعی یافته و سبب پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی در جامعه می‌شود مسأله طلاق است که امروز اگرچه نگرانی‌های زیادی را در میان خانواده‌ها ایجاد می‌کند اما گویی کسی توان مقابله و ایستادگی با این سونامی خانمان‌سوز را ندارد.

با توجه به آمار نگران‌کننده و رو‌ به رشد طلاق قطعاً بررسی چرایی این چالش عظیم به‌ دلیل تأثیراتی که در میان خانواده و جامعه ایجاد می‌کند بسیار حائز اهمیت است.

با بررسی‌های انجام‌شده مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر پدیده شوم طلاق به ‌مسائلی مانند ساختار اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی و خانوادگی افراد بستگی دارد.

ساختار اقتصادی در فقر، بیکاری، نداشتن مسکن و تورم بستگی خلاصه شده و عوامل فرهنگی نیز شامل تعارض و فاصله فرهنگی زوجین در سطح تحصیلات، اعتقادات مذهبی و شغل است.

امروزه عواملی مانند روابط ناسالم اجتماعی، اعتیاد، دخالت‌های خانوادگی و بزهکاری همسر در زمره عوامل اجتماعی قرار دارد و ویژگی‌های شخصیتی مانند سوء رفتارهای جسمی و روانی، بی‌علاقگی، وضعیت ظاهری و بیماری نیز مزید بر علت شده و به‌عنوان دلایلی برای تقاضای طلاق از سوی زوجین مطرح می‌شود.

در بسیاری از این موارد به ‌دلیل سست بودن پایه‌های زندگی و نبود شناخت و تفاهم زوجین نسبت به یکدیگر زندگی مشترک آنها حتی با داشتن فرزند و زندگی مناسب به‌جدایی می انجامد و درگیری‌ها و تنش‌های فراوانی را در سطح فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند.

* عدم توازن بین اقدامات انجام‌شده و آمار موجود

فرماندار چالوس در جلسه کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان مازندران که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران برگزار شد، با اشاره به حساسیت مسأله آسیب اجتماعی و خانواده، گفت: چالوس مانند سایر شهرستان‌ها آمار بالایی داشت و آمار مربوط به این  معضل با توجه به کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود مناسب نیست.

محمد‌ناصر زندی با تأکید بر اینکه برای برون‌رفت از این معضل باید وقت بیشتری گذاشت،خاطر‌نشان کرد: ضرورت دارد تا از کارشناسان و افراد خبره در زمینه آموزش زوج‌های جوان استفاده کرد تا بتوان این معضل را کاهش داد.

وی با بیان اینکه ورود به مسائل اجتماعی و به‌ ویژه  طلاق نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌ها و نهادها است، تصریح کرد: نباید به موضوعی مانند طلاق، نگاه یک‌سویه داشت زیرا طلاق هم مانند سایر مسائل اجتماعی، نشات گرفته از موارد مختلفی است که یک به یک باید بررسی شوند.

فرماندار چالوس در پایان با اشاره به اینکه فرصت‌های اجتماعی اگر مورد توجه قرار نگیرند به تهدید تبدیل می‌شوند، گفت:  وظیفه ما به‌عنوان مسؤول این است که از فرصت‌های جامعه برای تعالی و پیشرفت، بهره گیریم.

* کاهش 2.5 درصدی طلاق در مازندران

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با تأکید بر اینکه در زمینه معضل طلاق باید کارهای تحلیلی و تحقیقی انجام داد، اظهار کرد: باید زمینه را برای کاهش آمار طلاق فراهم کرد.

علیرضا یونسی خاطر‌نشان کرد: میزان کاهش طلاق که در سال گذشته روند صعودی داشت با تلاش دستگاه‌های دست اندرکار به‌اندازه‌ای کاهش یافت و به 2.5 درصد در نیمه نخست امسال رسید.

وی با انتقاد از اینکه با همه اقدامات انجام شده هنوز به‌وضعیت مناسب در این زمینه نرسیدیم افزود: ما متولی امر مردم بوده و باید با برنامه‌ریزی درست افرادی که مورد اعتبار هستند را انتخاب کرده تا با اجرای جلساتی به آموزش افراد اقدام کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه طلاق افراد در خانواده آسیب روحی به همه اعضای خانواده وارد می‌کند، تصریح کرد: این مسأله مهم نیاز به پیگیری و واکاوی داشته و باید در این زمینه کارکرد.

وی هدف از اجرای طرح جامع  برای طلاق را با ابلاغ  رسالت‌های خاص به هر سازمان کاهش آمار طلاق عنوان کرد و افزود: در این زمینه ارکان سازمان‌های مرتبط باید گزارش دقیق ارائه کنند تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی‌های مدونی اجرا کرد.

یونسی با تأکید بر اینکه برای سرنوشت جامعه و بهبود وضعیت آرامش روانی افراد با هیچ‌کسی تعارفی نداریم، بیان کرد: هر گونه کم‌کاری دستگاه‌های مرتبط با مسأله طلاق به‌دستگاه بالادست منعکس می‌شود.

* کاهش طلاق باهمت فرمانداران و دستگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی ما سرمایه اجتماعی بوده که همان مردم هستند، تأکید کرد: هر جا فرمانداران و ارکان حوزه طلاق با توان وارد شدند مشکلات کاهش یافت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با تأکید بر اینکه باید اشکالات کار آسیب‌شناسی شود تا شتابی به فعالیت‌ها داده شود، افزود: اگرچه در مقایسه با سال قبل آمار مربوط به طلاق کاهش یافت اما با توجه به ضریب استان مناسب نیست و این می‌طلبد که باید نگرش جدیدی برای ورود به مقوله ازدواج داشت.

وی با نگرانی از مسائلی مانند افزایش سن ازدواج و تک‌فرزندی در کشور خاطر‌نشان کرد: اگر زاد و ولد به این شکل ادامه پیدا کند در طول 10 سال دیگر به جمعیت پیر دچار می شویم که نگران‌کننده است.

* برخورد جدی با تک‌فرزندی در خانواده‌ها

یونسی اضافه کرد: باید با موضوع تک‌فرزندی عالمانه و عاقلانه برخورد شود تا جامعه به گرایش نسل و ازدیاد ازدواج سوق پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه کاهش طلاق، افزایش ازدواج و افزایش موالید سه مقوله جدی‌است که باید توجه شود، گفت: اگر مردم به مسئولان اعتماد کنند پای کار آمده و برای برون‌رفت از مشکلات موجود تلاش می‌کنند.

* آموزش؛ مهم‌ترین فاکتور کاهش آمار طلاق

مدیر‌کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز با اشاره به اینکه آموزش افراد مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در کاهش آمار طلاق است، اظهار کرد: در این‌باره امور بانوان و خانواده استانداری مازندران سرفصل اصلی کار را بر این مبنا گذاشت و در این زمینه 270 هزار زوج مازندرانی آموزش دیدند.

مریم جمشیدی از اجرای طرح سراسری یک‌ماهه آموزش به 10 هزار زوج‌ مازندرانی از اول آذرماه امسال خبر داد و گفت: در این طرح قرار است زوج‌هایی که دارای سابقه 5 سال سابقه زندگی مشترک هستند شرکت کنند.

وی با اعلام اینکه سهم شهرستان‌های غرب استان در اجرای این طرح 4 هزار و 600 زوج است، گفت: با توجه به اینکه 46 درصد طلاق در 5 سال نخست است بنابراین اجرای این طرح می‌تواند در کاهش آمار طلاق نقش ایفا کند.

* کاهش 22 درصدی نرخ طلاق در چالوس

رئیس اداره بهزیستی چالوس با اشاره به برنامه کنترل و کاهش طلاق که توسط این نهاد در حال اجرا است، اظهار کرد: در بخش مداخله در خانواده برای کاهش طلاق در 6 ماهه نخست امسال تعداد کل درخواست‌های ارجاعی از دادگستری 159 مورد بود که 34 مورد از آن منجر به سازش شد.

محمد گلچین‌مهر از کاهش 22 درصدی نرخ طلاق در مدت 6 ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: در سال گذشته نیز بهزیستی چالوس رتبه نخست در بین شهرستان‌های استان در زمینه کاهش طلاق را داشت.

وی با برشمردن 10 مورد از اولویت‌های طلاق در جامعه گفت: مسائلی مانند عدم مسؤولیت‌پذیری، خیانت، دخالت اطرافیان، اعتیاد، بی‌توجهی، بیکاری، طلاق عاطفی، اختلاف طبقاتی اجتماعی، ازدواج مجدد شوهر و سوءظن و بدبینی از مهم‌ترین اولویت‌های طلاق در نیمه نخست امسال در شهرستان چالوس محسوب می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی چالوس به فعالیت‌های اجرا شده مرتبط به برنامه  کنترل و کاهش طلاق از سوی اورژانس اجتماعی در مدت 6 ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه آموزش پیش از ازدواج در دو محله آسیب‌خیز چالوس برای 96 نفر از جوان زیر 30 سال این شهرستان صورت گرفت.

وی از آموزش مهارت‌های جنسی و زناشویی در پیشگیری از طلاق توسط واحد اورژانس اجتماعی بهزیستی چالوس در این مدت خبر داد و اظهار کرد: آموزش خانواده برای زوجین و مشاوره  ازدواج برای افراد در معرض آسیب و فاقد منابع حمایتی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بود.

گلچین‌مهر مداخله و مشاوره برای کنترل و کاهش طلاق را از دیگر راهکارهای کاهش طلاق عنوان کرد و گفت: مشاوره و آموزش مجدد ازدواج، حمایت مالی، مادی و معنوی و آموزش مهارت‌های فرزند پروری تک‌والدی برای زوجین در معرض طلاق از دیگر عملکردهایی است که با همکاری واحد اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی چالوس در مدت نیمه نخست امسال صورت  گرفت.

* آموزش مهارت‌های اصولی زندگی

بهترین راه جلوگیری از آسیب‌های ناشی از طلاق قطعاً پیشگیری از وقوع آن است و به نظر می‌رسد اگر به موازات اجرای طرح‌های کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آگاهی‌بخشی درست و واقعی پیامدهای منفی پس از طلاق به‌خانواده‌ها، توجه به سلامت روانی و شخصیتی افراد قبل از ازدواج، آموزش مهارت‌های اصولی زندگی و چگونگی روابط زناشویی، فرهنگ‌سازی در زمینه ارزش‌های خانوادگی زوجین و حفظ آن، نهادینه کردن روابط بر مبنای هنجارهای دینی و اخلاقی و آموزش‌های عمومی و همگانی از طریق رسانه ها می‌تواند در کنترل آسیب‌های ناشی از طلاق مؤثر واقع شود تا به این ترتیب حلاوت ازدواج بر سر مسائل پوچ و ساده به تلخی طلاق تبدیل نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :