آخرین عناوین

سه شنبه 3 تير 1393-16:50 کد خبر:360

تراژدی دیگر از نابسامانی در کلانشهر ساری/ کارتن خوابی اتوبوسرانان و فرسودگی ناوگان

در زیر پوست شهری که یکماهگی کلانشهر شدنش را جشن می گیرد، زندگی با همه زیر و بَمهایش برای اتوبوسرانان ساروی نیز جریان دارد، اینجا تازه سر خط و ایستگاه دیگری برای نابسامانی ها است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، هنوز شرکت واحد، بلیت های مکانیزه و وجود ایستگاه های مشخص در کلانشهر جایگاه واقعی اش را پیدا نکرده و همه سهم ساری از ناوگان اتوبوسرانی 66 دستگاه است که برخی از آن سالهای آخر عمرشان را سپری می کنند.

ترافیک سنگین کلانشهر از یکسو، نبود ایستگاه های مشخص از سوی دیگر، جولان مسافربرهای شخصی، فعال نبودن ناوگان اتوبوسرانی در همه مسیرها سبب شده تا کلانشهرنشینان ساروی چندان راغب به استفاده از این ناوگان حمل و نقل نباشند.

در پس این مسائل، مشکلات اتوبوسرانان ساروی نیز در شلوغی شهر و در سایه بی توجهی متولیان امر گمشده است و رانندگانی که به رغم سالها فعالیت، هنوز از " بیمه " هم محرومند.

در شامگاه آخرین روزهای بهاری در ایستگاه شهید فهمیده با محمد حسین وندادی که سالهاست در خیابانهای ساری، اتوبوس می راند، همصحبت می شویم و از مشکلات این حرفه می گوید.

این راننده اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رانندگان مورد حمایت قرار نمی گیرند، پایین بودن نرخ کرایه را از جمله مسائل اعلام و عنوان می کند: با اینکه از ابتدای سال 93 قیمت سوخت افزایش یافت، ولی کرایه اتوبوس ها همان کرایه سال گذشته و کماکان 200 تومان است.

محمدحسین وندادی با بیان اینکه همیشه در مسائلی که رخ می دهد راننده را مقصر قلمداد می کنند، گفت: اگر یک مسافر مبلغی اضافه پرداخت کند و یک راننده متوجه نشود فور،ا آن راننده جریمه می شود، چرا که راننده همیشه " مقصر" است.

ایستگاههایی در حد یک تابلو/ ضرورت فرهنگسازی

وی با اشاره به نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از اتوبوس اظهار داشت :در ساری چیزی به اسم ایستگاه جا نیفتاده و فقط یک تابلو نصب شده و مردم هنوز توجهی به این تابلوها ندارند.

وندادی افزود: همچنین برای اتوبوس جایگاه خاصی تعریف نشده و ایستگاه های مناطق مشخص نیست و در صورتی که مسافران جدید و آشنایی با ایستگاه ها نداشته باشند با مشکل مواجه خواهند شد.

مسئولین توجهی به کیفیت آسفالت ها ندارند

این راننده ساروی به مشکل پایین بودن کیفیت آسفالت خیابان ها اشاره می کند و می گوید: یکی از مواردی که موجب آزار راننده ها و مسافران می شود وجود دست اندازها در خیابان هاست و متاسفانه مسئولین هیچ توجهی به این موضوع ندارند.

وی با بیان اینکه پرسنل راهنمایی رانندگی تنها قشری هستند که با راننده ها همکاری دارند بیان داشت: برای پارک کردن اتوبوس به ویژه در هنگامی که ایستگاه مملو از مسافر و تاکسی است، با مشکل مواجه هستیم ولی پرسنل راهنمایی رانندگی همکاری خوبی در این زمینه با راننده ها دارند.

مردم از دستگاه کارت پرداخت شهروندی استفاده نمی کنند/ ساری کارت در حد یک کارت

آسمان اتوبوسرانی در همه جای کلانشهر ساری یکرنگ است و رانندگان دیگر ایستگاهها نیز مشکلاتی شبیه وندادی دارند و در ایستگاه راهبند نیز، اتوبوسرانان از کم توجهی مسئولان و فرهنگ سازی نشدن استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند.

سید محمد پروار راننده اتوبوس ایستگاه راهبند، در گفتگو با خبرنگار مهر به عدم فرهنگ سازی برای استفاده از اتوبوس اشاره کرد و گفت: همانطور که راننده ها وظایفی دارند، مسافران نیز دارای مسئولیت هایی هستند و یکی از این وظایف حفظ بهداشت و نظافت داخل اتوبوس است ولی این موضوع از سوی مسافران هیچگاه رعایت نمی شود.

وی با اشاره به نصب چهار دستگاه کارت پرداخت شهروندی در چهار نقطه شهر ساری بیان داشت: هنوز مردم از آنها استفاده نمی کنند و ما با مشکل پرداخت پول به مسافران روبرو هستیم.

در عین حال، نماینده رانندگان ناوگان اتوبوس رانی کلانشهر ساری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به اساسنامه وزارت کشور درباره کرایه اتوبوس اشاره می کند و می گوید: طبق این اساسنامه، 33 درصد مبلغ کرایه از طریق مسافر، 33 درصد کرایه سالیانه  از طریق وزارت کشور از درآمد حاصل از نفت و 33درصد هم از طریق شهرداری و از محل در آمدهای حاصل از شهرداری باید تآمین شود.

شهرداری حمایت نمی کند

عباس فرقانی، درآمد کم راننده های اتوبوس را یکی از مشکلات اصلی بیان کرد و گفت: شهرداری هیچ حمایتی نمی کند و 33 درصدی هم که  باید از وزارت کشور برای حمایت از راننده ها اختصاص داده شود، در عمل،  فقط 20 درصد به راننده ها تعلق می گیرد.

رانندگان بیمه نیستند

وی  با بیان اینکه هیچ یک از راننده های اتوبوس های درون شهری بیمه نیستند اظهار داشت :راننده ها برای بیمه کردن یک ماشین یا باید وام بگیرند یا از طریق ترمینال ها و پایانه های مسافربری خود را بیمه می کنند.

فرقانی به استفاده چند منظوره جایگاه اتوبوس ها اشاره کرد و بیان داشت: با آنکه جایگاهی برای سوار و پیاده کردن مسافران اتوبوس ها گذاشته شده ولی ماشین های شخصی و تاکسی ها هم از این جایگاه استفاده می کنند و راننده اتوبوس مجبور به پارک دوبل می شود و مامور راهنمایی رانندگی اولین کاری که می کند، جریمه کردن راننده اتوبوس است.

جایگاهی برای توقف و استراحت راننده ها وجود ندارد/ کارتن خوابی رانندگان

وی به نداشتن جایگاهی برای توقف اتوبوس ها اشاره کرد و گفت: در این صورت، راننده ها مجبورهستند که کنار خیابان و و روی کارتن استراحت کنند و جایگاه خاصی برای این منظور در نظر گرفته نشده که این موضوع علاوه بر اینکه چهره نامناسبی از شهر به تصویر می کشد بلکه شخصیت و منزلت راننده ها نیز متزلزل می شود.

نماینده رانندگان اتوبوس رانی ساری به نداشتن پارکینگ اشاره کرد و اظهار داشت: شبها مجبوریم اتوبوس ها را کنار خیابان رها کنیم و پارکینگی وجود ندارد که ماشین ها در انجا پارک شوند و این موضوع موجب شده که بارها اتوبوس ها مورد سرقت واقع شوند.

اتوبوس رانی ساری دیده نمی شود

عباس فرقانی با بیان اتوبوس رانی ساری اصلا دیده نمی شود گفت: ناوگان اتوبوس رانی ساری با هزینه بسیار کم بیشترین تعداد مسافر را در روز در مسافت های طولانی جابجا می کنند ولی هنوز خدمات این بخش دیده نشده است.

وی اظهار داشت: سازمان اتوبوس رانی ساری دارای 66 دستگاه اتوبوس است که از این تعداد حدود 20 دستگاه فرسوده هستند.

مشکلات اتوبوسرانان در حالیست که برخی مسافران نیز، فرسودگی، نبود ایستگاه مشخص، فعال نبودن اتوبوس در ساعات های مختلف روز و سوارکردن مسافر بیش از ظرفیت اتوبوس را از جمله مشکلات بیان می کنند.

راننده ها بیش از ظرفیت مسافر سوار می کنند

یک شهروند ساروی که در ایستگاه شهید فهمیده با خبرنگار مهر، همحصبت شده، می گوید: از جمله ایراداتی که در هنگام استفاده از اتوبوس ها وجود دارد سوار کردن بیش از ظرفیت مسافر است و حتی گاهی یک راننده اتوبوس دو برابر ظرفیت اصلی  مسافر سوار می کند و مشخص نیست در صورتی که حادثه ای برای یک اتوبوس رخ دهد چه کسی جوابگو خواهد بود.

فاطمه سراجی افزود: عدم وجود اتوبوس ها در هنگام ظهر یکی از مشکلات مسافران است و در مواقع ظهر و در گرمای شدید که نیاز فراوان به این وسیله نقلیه درون شهری است، تعداد آنها بسیار اندک است و گاهی اصلا وجود ندارند.

وسایل نقلیه فرسوده خطر آفرین هستند

شهروند دیگری نیز در گفتگو با مهر گفت: ایستگاه مشخصی برای سوار شدن و پیاده شدن وجود ندارد و هیچ کس توجهی به تابلو های نصب شده در ایستگاه ها ندارد.

معصومه شمسایی نژاد افزود: بعضی از اتوبوس هاخیلی فرسوده هستند و نه تنها مسافران احساس راحتی ندارند بلکه وجود این اتوبوس ها ممکن است خطر آفرین هم باشند.

اجرای ساری کارت در 60 دستگاه اتوبوس

درحالی برخی رانندگان از کاربری نشدن طرح ساری کارت و پرداخت مکانیزه کرایه گلایه می کنند که کوروش یوسفی عضو شورای شهر ساری درباره "ساری کارت " می گوید: در حدود پنج ماه این طرح اجرا شده و با پرسجوئی که از رانندگان اتوبوس شهری و مسافران داشتم حدود 40درصد از مردم به ساری کارت مجهز بودند.

عضو شورای شهر ساری، با بیان اینکه در 60 دستگاه اتوبوس شهری ساری طرح ساری کارت به صورت پایلوت اجرا شده است افزود: تاکنون 12هزار ساری کارت به فروش رسیده است و رانندگان اتوبوس نیز از اجرای این طرح اعلام رضایت کردند.

یوسفی، در ادامه تاکید کرد: برای فرهنگسازی استفاده از ساری کارت به شهروندان اهتمام صورت گیرد.

به گزارش مهر، با وجود اینکه همگان به نقش ناوگان حمل و نقل عمومی در باز شدن گره های کور ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا واقف هستند ولی عدم وجود برنامه تدوین شده به منظور مرتفع شدن، شدن مشکلات موجود در این بخش موجب نارضایتی شهروندان و رانندگان شده است.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی و مرتفع شدن مشکلات این بخش و همچنین نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه از راهکارهای اصلی در رفع  معضل ترافیک شهری خواهد بود.

به تاکید کارشناسان، مطمئنا برخورداري يک شهر از ناوگان مناسب حمل و نقل عمومي  علاوه بر باز شدن گره های کور ترافیک شهری ، صرفه جويي در مصرف انرژي و کاهش آلودگي هوا در راستای حفظ محیط زیست را نیز به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه ناوگان اتوبوس رانی ارتباط مستقیمی با مردم و رفت و آمد آنها دارد و سرویس و خدمات ارائه شده از سوی این بخش موجب سهولت و راحتی مردم در رفت و آمدها می شود لذا نیاز است تا ارگان‌های دولتی حمایت لازم را از سازمان اتوبوس رانی داشته باشند.

سازمان اتوبوسرانی ساری روزانه به تعداد زیادی از شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند ولی وجود کاستی ها و نارسایی ها از یک سو موجب نارضایتی رانندگان و از سوی دیگر نارضایتی شهروندان شده است. بررسی مسائل و دغدغه های مسافران و رانندگان اتوبوس و مرتفع نمودن آنها از سوی مسئولین و برخوردار کردن يک شهر از ناوگان مناسب حمل و نقل عمومي به عنوان یک راهبرد اساسی و موثر در  کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک، مصرف انرژی های تجدید ناپذیر، حوادث و سوانح رانندگی، تأمین رفاه و بهداشت عمومی و کاهش هزینه های عمومی نقش دارد.

گزارش:سونا شکوه

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :