آخرین عناوین

سه شنبه 18 آذر 1393-16:2 کد خبر:4298

عباس رجبی/مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری

راهبردها و راه کارهای صورت گرفته در خصوص ساماندهی و زیباسازی منظرشهری ساری

رشد شتابزده شهری خصوصاً در قرن اخیر دربسیاری از شهرهای کشورمان به طور مستقیم و غیرمستقیم اثرات نامطلوبی بر سیما و منظر شهرها داشته است.


خزرخبر:رشد شتابزده شهری خصوصاً در قرن اخیر دربسیاری از شهرهای کشورمان به طور مستقیم و غیرمستقیم اثرات نامطلوبی بر سیما و منظر شهرها داشته است و راه حل های موقتی و موضعی نیز سبب شده که به جای پرداختن به کیفیت ، کمیت مورد توجه قرار گرفته شود.

ماحصل این اقدامات ، مناظرشهری آشفته ، کاهش میزان رضایت ساکنین و تقلیل کیفیت و سلامت محیط زندگی است ، لذا در سال های اخیر تلاش های گسترده ای در جهت ساماندهی و زیباسازی منظرشهری ساری صورت گرفته است که راهبردها و راهکارهای صورت گرفته در این خصوص به شرح ذیل می باشد:

*نگهداری و حفاظت از مناظر طبیعی درون شهری مانند تپه ها ،جنگل های شهری ، رودها و نیز ایجاد حریم برای ممنوعیت ساخت در اطراف آنها و حداقل مداخله در طراحی آنها ، که سعی شده در طراحی پارک خطی رودخانه ای ملل و همچنین طراحی پارک جنگلی شهید نوبخت (سکوتپه) به این موضوع توجه  و طراحی آنها بر اساس اصول مذکور صورت پذیرد.

*افزایش انواع مناظر طبیعی در شهر ، طراحی مناظر شهری با استفاده از الگوهای روستایی ، به نوعی استفاده از ایده شهر- روستا در جهت بازسازی شهرها، الگوهایی این چنینی در طراحی پارک ملل و همچنین بازپیرایی تعدادی از پارکها مدنظر قرار گرفته است.

استفاده از المان های طبیعی  ، مانند سر  دربی انباشته از کاه به سبک خانه های روستایی در سر  درب ورودی پارک ملل، اقدامی در این راستا بوده است.

*ترغیب مالکین به حفظ باغات در شهر و در صورت امکان تبدیل آنها به باغات عمومی: اینکار در برنامه های آتی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرساری قرار گرفته و مبنای عملکرد سازمان در سال های آینده خواهد بود.

*استفاده از سبک کاشت طبیعی با گیاهان بومی در ترکیبی ارگانیک به جای طراحی دقیق گیاهان تزیینی در پارک های شهری: این رویکرد یکسالی است که در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرساری در دستور کار قرارگرفته و استفاده از درختان بومی مانند انجیلی ، سپیدار ، آزاد ، افرا شیردار ، زبان گنجشک و ....در راستای بومی سازی در سال های اخیر در سطح پارک ها و شهر صورت گرفته است.

*استفاده از آب به صورت های گوناگون در فضاهای باز شهری مانند دریاچه و برکه ، آبشار ، آب نماها به خصوص آب نماهای خطی و .... : در پارک های شهری به وضوح از آب و جریان آب استفاده شده است ، طوریکه صدای آب طنین انداز شده در سطح پارک و موسیقی دلنشین حرکت آن پویایی و دل انگیزی خاصی به فضای پارکهای سطح شهر داده است.

*آگاهی و آموزش افراد نسبت به محیط پیرامون خود بعنوان مثال با کاشت گیاهان با برچسب و نام و مشخصات آنها و یا ایجاد باغ گیاهشناسی و باغ گل ، آموزش باغبانی و گلکاری و ....، در سازمان پارک ها و فضای سبز مبحث آموزش شهروندی بسیار مورد توجه بوده  و با استفاده از طرح سبزیاور آموزش شهروندی در راستای حفظ و نگهداری فضای سبز از دوران کودکی در کودکان نهادینه گشته است، تا از پایه با اصول حفظ و صیانت از فضای سبز شهری آشنا باشند ، همچنین با چاپ بروشور و کتاب هایی در زمینه فضای سبز شهری و توزیع رایگان بین شهروندان ، گامی موثر در راستای آموزش شهروندی برداشته شده است.

*طراحی فضاهای سبز به گونه ای که در تمام فصول جذابیت داشته باشد. *گلکاری در فضاهای شهری در مکانهایی که افراد بتوانند آنها را لمس کرده ، ببویند و در کنار آنها بنشینند.

*رنگ های ملایم تر مانند آبی ، صورتی و سفید برای مکان های آرام و سایه دار مانند پارک ها که فضایی برای تفرج بوده استفاده می  گردد و رنگ های شاد و پرطراوت مانند قرمز و نارنجی برای مکان های پرتحرک تر مانند میان بلوارها و حاشیه خیابان ها مناسب است.

*توجه به رنگ خزان و استفاده از درختان و درختچه هایی که تغییر رنگ های زیبا مانند نارنجی و قرمز و زرد داشته ، اعم از  درخت انجیلی که خزان زیبای آن زبانزد است ، که با این عمل به شهروندان این موهبت داده می شود که فصل های سال را درک کرده و از  این زیبایی خدادادی بهره ببرند.

همچنین استفاده از درختان و درختچه هایی که تنه و شاخ و برگ زیبایی دارند ، که در فصل زمستان با ریزش برگ ها همان تنه های خالی از برگ هم دارای زیبایی بوده و چشم نواز باشد ، مانند درختچه  توری که به وفور در بلوارهای شهرساری کاشت شده ، که پس از ریزش برگ ها تنه به شدت زیبای آن موجب دل انگیز شدن فضا می شود.

*افزایش خوانا بودن مکان با کاشت تک درخت هایی که نمادی از زندگی و یا ایستادگی هستند مانند درخت سرو و درخت ارس در مکان های مناسب .

استفاده از درختانی که تاج ، گل و یا برگها و فرم خاص دارند و بعنوان نشانه در مسیرهای حرکت سبب خوانایی مکان شوند استفاده از گیاهان پهن برگ و خزان کننده ، یا داربست ها و گیاهان رونده که سبب خوانایی مکان و بهبود شرایط محیطی می شوند.

*ایجاد زیستگاه هایی برای پرندگان با استفاده از کاشت گیاهان خاص در فضاهای شهری و مکان های مناسب در نمای ساختمان ها.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • دانشجوی روابط عمومی
    يکشنبه 23 آذر 1393-1:11


    زنده باد مدیر توانمند شهرم ساری مهندس رجبی