آخرین عناوین

دوشنبه 1 مرداد 1397-11:16 کد خبر:62074

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

جاده زندگی کامیون‌داران لغزنده است/مسئولان از سرعت بی‌تدبیری خود بکاهند

ماجرای کامیون‌داران و مشکلات آنها زمانی مورد توجه قرار گرفت که برخی از خواسته‌های این قشر نادیده گرفته شد،خواسته‌های کامیون‌داران زیاد نیست، اگر پای دودوتا چهارتای آنها هم بنشینیم.


خزرتیترخبر: ماجرای کامیون‌داران و مشکلات آنها زمانی مورد توجه قرار گرفت که برخی از خواسته‌های این قشر در قبال مسئولیت سنگین‌شان تا حدودی نادیده گرفته شد.

خدمات این قشر در دوران دفاع مقدس قابل چشم‌پوشی نیست، همان‌هایی که بی‌توقع در کنار رزمندگان ایستادند و با جان و مال خویش به مجاهدت پرداختند.

بی‌توجهی به آنها در برابر خواسته‌هایی در ارتباط با بیمه، تعویض ناوگان و تأمین قطعات با قیمت مناسب و حذف برخی واسطه‌ها در حین جابه‌جایی کالا، مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

کامیون‌داران برای پیگیری مطالبات‌شان واحدهای صنفی متعددی دارند که بنا به گفته محمدعلی فرجی مسئول اتحادیه تعاونی حمل و نقل بار مازندران و عضو هیأت مدیره تعاونی حمل و نقل بار کشور، از سال 1372 این مجموعه در کشور شکل گرفت.

عضو هیأت مدیره تعاونی حمل و نقل بار کشور در کنار طرح دغدغه‌ها، نگران بر زمین ماندن بار کشاورزان و تولیدکنندگان هم است، به همین دلیل هیچ اصراری برای اعتصاب و عدم حمل و نقل بار ندارد و حتی در روزهایی که تعدادی از کامیون‌داران نسبت به حمل بار در کشور اقدام نمی‌کردند، در استان مازندران با کدخدامنشی نسبت به حمل محصولات داخلی استان اقدام کرد و نگذاشت که محصول کلزای تولیدی کشاورزان بر زمین بماند.

خواسته‌های کامیون‌داران زیاد نیست، اگر پای دودوتا چهارتای آنها هم بنشینیم اینکه باید بیمه و بیمه تکمیلی داشته باشند، سختی کار به آنها تعلق بگیرد، بعد از 30 سال کار و تلاش حقوق بازنشستگی آنها بالاتر از حداقل حقوق و دستمزد باشد و دولت نسبت به تعویض ناوگان نو اقدام کند، غیرمنطقی نیست.

فرجی صحبت را اینگونه آغاز کرد که هیچ راننده‌ای تاکنون به‌دلیل تأخیر در زمان زیرپوشش قرار گرفتن در زمان بازنشستگی با مشکل مواجه نشدند.

وی با اعلام اینکه همه رانندگان به‌دلیل شرایط سنی بازنشسته شدند، گفت: عدم تمکین بیمه برای پذیرش رانندگان از مشکلاتی بود که این قشر در سنوات گذشته داشتند و به همین دلیل در حال حاضر رانندگان بازنشسته با حقوق ماهی 15 تا 20 روز بازنشستگی دریافت می‌کنند.

عضو هیأت مدیره تعاونی حمل و نقل بار کشور با اعلام اینکه دولت وقت نسبت به نوسازی ناوگان اقدام نکرد، افزود: کامیون‌های جنگ جهانی دوم هنوز در خیابان‌ها تردد می‌کنند و سن برخی از ماشین‌ها حتی بیش از 70 سال است، با وجود عدم همراهی دولت در نوسازی ناوگان، دولت بخش‌نامه عدم تردد این خودورها را صادر می‌کند که این موضوع باعث بیکاری و مشکلات بسیاری از رانندگانی می‌شود که درد و رنج ناشی از مشکلات اقتصادی دارند.

* رانندگان در مصوبات حمل و نقلی دیده نشدند

فرجی دیگر مشکلات را کم‌توجهی به رانندگان در بحث مصوبات حمل و نقلی عنوان کرد و گفت: در کشور شرکت‌های قوی و حمل و نقلی وجود ندارد، سیستم حمل و نقلی به‌صورت خرده‌مالکی و در اختیار رانندگان است اما مصوباتی که صادر می‌شد به نفع شرکت‌های کاغذی بود که این موضوع باعث دلخوری رانندگان شده است.

وی نداشتن بیمه تکمیلی، عدم توجه به تأمین نیازهای خودرو، دریافت کمیسیون‌های بار به‌صورت ناعادلانه توسط شرکت‌های حمل و نقلی و کم‌توجهی به بحث سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی، عدم تقسیم عادلانه بار در برخی شرکت‌های حمل و نقلی و بالا بودن قیمت لوازم یدکی کامیون‌ها را از مهم‌ترین مطالبات این قشر عنوان کرد.

* حل مشکل بیمه تکمیلی رانندگان

عضو هیأت مدیره تعاونی حمل و نقل بار کشور با اعلام اینکه برای برون‌رفت از مشکلات به دولت پیشنهاد دادیم که 4 درصد از کل کرایه‌ای که دریافت می‌کند را برای بیمه تکمیلی رانندگان اختصاص دهد، اضافه کرد: در حال حاضر مشکل بیمه تکمیلی رانندگان حل و فصل شده است.

این مسئول با اعلام اینکه به رانندگان قول دادند نسبت به رفع مشکل حداقل حقوق بازنشستگی اقدامات مناسبی انجام شود، گفت: این موضوع در دست بررسی است و قول‌هایی داده شد که نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

فرجی خاطرنشان کرد: اختصاص لاستیک سهمیه‌ای از دیگر اقداماتی بوده که در حال انجام است و لاستیک‌هایی که قرار است در اختیار رانندگان قرار بگیرد، 500 هزار تومان کمتر از قیمت بازار است و همین اقدامات گامی رو به جلو است.

وی با اعلام اینکه رانندگان درد جامعه را احساس می‌کنند، ادامه داد:این قشر علاقه‌ای به افزایش کرایه ندارند ولی انتظار دارند با توجه به افزایش ملزومات، کرایه‌ها هم متناسب با تورم افزایش پیدا کند و اصلاً حق دارند که مطالبات‌شان را از راه قانونی درخواست کنند.

* تحقیر امنیت کشور را نمی‌پذیریم

عضو هیأت مدیره تعاونی حمل و نقل بار کشور با اعلام اینکه ممکن است از نظر اقتصادی به‌شدت دچار مشکل باشیم ولی حاضر به تحقیر امنیت کشور نیستیم، افزود: برادری ما نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران در ایام دفاع مقدس به اثبات رسیده است و در حال حاضر بر دریافت مطالبه به‌حق خویش از مدار قانون اصرار داریم و خود دولتمردان هم بسیاری از مشکلات ما را پذیرفته و قول مساعد برای حل و فصل را دادند.

* قرارداد با بیمه کوثر

در همین ارتباط علی نصیری معاون حمل و نقل و راهداری مازندران اظهار کرد: بخشی از نارضایتی باید در سطح ملی رفع می‌شد و برخی گلایه‌ها نیز در سطح استانی بوده است.

وی با اعلام اینکه رانندگان درخواست افزایش نرخ کرایه را داشتند که انجام شده است، گفت: بحث ساماندهی کمیسیون شرکت‌ها از موضوعاتی بوده که در استان به ‌صورت جدی رسیدگی شده و این مشکلات تا حدودی حل شده است.

معاون حمل و نقل و راهداری مازندران با اعلام اینکه رانندگان بیمه تکمیلی رانندگان عملیاتی شده است، افزود: همه رانندگان طی قراردادی که با بیمه کوثر منعقد شده از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار می‌شوند.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا بحث پرداخت بیمه تکمیلی از محل 4 صد هزینه کرایه پرداخت می‌شود، گفت: هزینه بیمه تکمیلی از محل پرداخت رانندگان بابت کمیسیون شرکت‌ها انجام می‌شود.

* شرکت‌های حمل و نقلی در بهشهر ساماندهی شدند

نصیری با اعلام اینکه رانندگان بحث ساماندهی شرکت‌های حمل و نقلی در امیرآباد بهشهر را داشتند، تأکید کرد:با بررسی این موضوع و جلساتی که در دفتر امنیتی استان انجام دادیم، در نهایت مقرر شد که هیأت امنا رانندگان شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: با برخی شرکت‌های متخلف در مازندران برخورد شده است که از 10 شرکت فعال با 5 شرکت مشکل داشتیم که فعالیت  یکی از شرکت‌ها که تخلفاتش محرز بود، به‌ صورت جدی برخورد شده و همچنین بحث برخورد با یکی دیگر از شرکت‌ها در دستور کار است که این موضوع با احتیاط و برای جلوگیری از بروز مشکل برای رانندگان به‌ صورت متناوب انجام می‌شود.

* جریمه 5 شرکت متخلف در مازندران

معاون حمل و نقل و راهداری مازندران با اعلام اینکه 5 شرکت متخلف در امیرآباد جریمه شدند، بیان کرد: برای تقویت ارتباط و دریافت شکایت رانندگان سامانه 141 این سازمان آماده پاسخگویی به مشکلات رانندگان است و چهارشنبه هر هفته کمیسیون ویژه رسیدگی به شرکت‌ها در دستور کار است.

این مسئول با اعلام اینکه تعامل خوبی بین رانندگان و شرکت‌ها به‌وجود آمده است، یادآور شد: شرکت‌ها موظف به رفع مشکلات رانندگان شدند.

نصیری در ارتباط با اقدامات انجام‌شده برای نوسازی ناوگان‌های فرسوده در استان اظهار کرد: بخشی از این مشکلات باید در سازمان مرکزی رفع شود، از طرفی رانندگان برای جذب تسهیلات تا حدودی با مشکل مواجه هستند که باید در این زمینه موانع اداری برداشته شود و طی یک ماه آینده هم این مشکلات حل می‌شود.

وی در ارتباط با بحث توزیع لاستیک در استان افزود: روزانه یک سهمیه به هر استان برای دریافت لاستیک اختصاص پیدا می‌کند که لاستیک‌ها در اختیار صنف رانندگان قرار می‌گیرد؛ در حال حاضر سهمیه به بهشهر، ساری و نکا اختصاص پیدا کرده و حدود 230 حلقه لاستیک توزیع شده است.

معاون حمل و نقل و راهداری مازندران با اعلام اینکه میزان لاستیک‌های توزیع‌شده تا حدودی متناسب با نیاز رانندگان نیست، گفت: باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

* بازنگری در بخش‌نامه‌ها و اساس‌نامه

این مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود که خدمات به رانندگان قبل از انتقادات شدید رانندگان انجام می‌شد، افزود: خدمات ما در سطح استان‌ها بر اساس ضوابط و بخش‌نامه‌ها ارائه می‌شد، رسیدگی به حل مشکل رانندگان جزو وظایف شرکت‌ها  بوده است.

نصیری در پاسخ به این سؤال که نظارت با شما بوده است، گفت: نظارت با ما بوده اما قانون تجارت به ما اجازه دخالت در مشکلات رانندگان را نمی‌دهد، برای برون‌رفت از این مشکلات، انجمن صنفی را تشکیل دادیم که مسائل رانندگان را به ما انتقال دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انجمن‌های صنفی نسبت به وظایفی که داشتند کوتاهی کردند، یادآور شد: نمی‌شود تنها روی این موضوعات اتکا کرد، بخشی از مشکلات به‌ دلیل ضعف در ساختارها بوده البته هنوز هم مشکل وجود دارد و ساختارها و بخش‌نامه‌ها برای شرکت‌ها تدوین و تصویب می‌شود.

معاون حمل و نقل و راهداری مازندران بیان کرد: بنا داریم به‌ صورت مقطعی مشکلات را حل کنیم و برای ضعف ساختارها هم باید برنامه مناسبی تدوین شود، البته نظارت از طرف ما باید انجام می‌شد و انجمن‌های صنفی رانندگان و کارفرمایی هم باید دقت نظر بیشتری در این زمینه داشته و این موضوعات را لحاظ کنند.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که تعداد ناوگان حمل و نقل مازندران چند دستگاه بوده و چه تعداد نیاز به نوسازی دارد، گفت: 12 هزار دستگاه باری در استان فعالیت می‌کنند که میانگین سنی ناوگان ما حدود 23 سال بوده و حدود 50 درصد ناوگان استان نیاز به نوسازی دارد، البته 150 دستگاه ماشین باری 50 سال هم در استان است که برای رفع مشکل باید به ‌صورت پله‌کانی عمل شود.

نصیری در پاسخ به این سؤال که با توجه به اقدامات انجام‌شده تا چه مقدار توانستید نارضایتی‌ها را در سطح استان کاهش دهید، گفت: در این مقطع دوماهه رانندگان یاد گرفتند که برای برون رفت از مشکلات باید در پروسه قانونی مباحث خویش را حل و فصل کنند، خواسته رانندگانی که طی 35 سال شکل گرفته است را نمی‌شود طی دو ماه حل و فصل کرد، اما اتفاقاتی رقم خورده و رانندها هم مشکلات خودشان را مرحله به مرحله پیگیری کرده و نسبت به رفع آن اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: بحث بیمه تکمیلی و افزایش نرخ کرایه تا حدودی زمینه دلخوری رانندگان را کاهش داده اما مهم‌ترین مباحث رانندگان بحث گرانی لوازم یدکی، لاستیک و خرید روغن بوده است، راننده‌ها در این حوزه نگرانی دارند.

معاون حمل و نقل و اداره‌کل راهداری مازندران خاطرنشان کرد: مشکلات رانندگان در حوزه حمل و نقل به‌صورت جدی کاهش پیدا کرده است.

این مسئول در ارتباط با برخی از دلخوری‌های رانندگان گفت: با بررسی بیشتر این موضوع افرادی که نسبت به تهییج افکار عمومی به‌ویژه رانندگان اقدام می‌کردند از بدنه این قشر نبوده و حتی کارت هوشمند هم در اختیار نداشتند، راننده‌ها خواسته‌های خویش را به‌صورت معقول مطرح کردند و سازمان هم در حد بضاعت نسبت به رفع مشکل اقدام کرده است.

نصیری تعداد کارت‌های هوشمند فعال رانندگان را حدود 16 هزار مورد اعلام کرد.

* رانندگان و خواسته‌های به‌ حقی که باید از مجرای قانونی پیگیری شود

با توجه به مطالب مطرح‌شده توسط مجموعه مدیران رانندگان و متولیان حمل و نقل استانی به نظر می‌رسد که رویه رسیدگی به مشکلات این قشر به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و رانندگان به‌صورت قانونی می‌توانند خواسته‌های خود را مطرح و از طریق مجامع صنفی و قانونی به حق واقعی‌شان برسند.

البته ضعف در مصوبات سازمانی و نبود نظارت کافی مواردی است که باید به‌صورت جدی توسط متولیان امر در سطح کلان و استانی مورد ارزیابی قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :