آخرین عناوین

يکشنبه 21 مرداد 1397-10:55 کد خبر:62412

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم اعلام کرد:

آینده خوبی در انتظار خزر نیست

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست گفت: با توجه به بررسی‌های دانشمندان آینده خوبی در انتظار خزر نیست و خشک شدن تالاب‌های حاشیه خزر از جمله چالش‌های پیش‌رو خواهد بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،همایون خوشروان به ‌مناسبت روز ملی دریای خزر اظهار داشت: عوارض مفید و مضر نوسانات خزر به دیپلماسی کشورها در بهره‌برداری از منابع موجود برمی‌گردد.

*دریای خزر؛ تنها فرصت برون‌رفت تمدن ایران زمین از چالش‌ بحران آب تا سال 1400

وی، شیلات، نفت و گاز، دریانوردی، ترانزیت کالا و محیط‌زیست را از شاخص‌های مهم دریای خزر دانست و افزود: تنها فرصت برون‌رفت تمدن ایران زمین از چالش‌ بحران آب تا سال 1400، فقط و فقط دریای خزر است و باید مسئولان این موضوع را جدی بگیرند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد:همچنین نوسانات خزر پدیده‌ای است که در سطح جهانی با آن مقابله نمی‌کنند بلکه باید راه‌های صحیح مدیریت آن فراگرفته شود.

خوشروان بیان کرد: مشکل آب و خاک کشور معضلی است که نسل بعدی با آن مواجه خواهد بود و دریای خزر در نگاه نخست از نظر منابع آب برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است.

وی چالش‌ها و فرصت‌های خزر را در قالب سه موضوع مطرح کرد و یادآور شد: نخستین موضوع این است که ذی‌نفعان ساحلی چگونه می‌توانند از برنامه‌های درازمدت اقتصادی،اجتماعی و زیست‌محیطی منطبق با ساختار دینامیکی نوسانات خزر بهره‌مند شوند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دومین موضوع این است اگر بخواهیم خودمان را منطبق کنیم باید ببینیم رفتار دینامیکی خزر، چه تفاوتی با آب‌های سایر کشورها دارد و موضوع سوم این بوده نوسانات خزر در قرن 21 چگونه خود را نشان داده و چه عوارضی به جا گذاشته است و برنامه‌های مدیریت جامع مناطق ساحلی در حفاظت از حد بستر، حریم دریای خزر و زیستگاه‌های ساحلی، محیط زیست و شاخص‌های اکولوژیکی به چه ترتیبی خواهد بود.

خوشروان، داده‌های اندازه‌گیری شده توسط کشورهای حوزه خزر را یکی از مهم‌ترین منابعی دانست که ذی نفعان می‌توانند برای برنامه‌ریزی‌های خود به آن استناد کنند.

وی با بیان اینکه قانون اراضی مستحدثات ساحلی حاکم را قدیمی و بدون مطالعات کافی خواند و گفت: برای بهره‌مندی بهینه از خزر لازم است قانون‌گذاران بر روی واقعیت‌های طبیعی دریای خزر مطالعه کنند و به تراز آبی برسند که ذی‌نفعان و سازمان‌های آب منطقه‌ای برای تعیین حد حریم دچار مشکل نشوند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم تصریح کرد: الگوی تغییرات تراز آب دریای خزر در یک سال از توزیع نرمال تبعیت می‌کند و از آنجا که نتایج اعلام شده از سوی سازمان‌‌های کشور ما سال آبی هیدرولوژیکی را معیار مطالعات خود قرار می‌دهند، معمولاً این نتایج با آنچه از سوی سایر کشورها اعلام می‌شود، دچار تناقضات علمی است که ضرورت دارد این مورد در داخل کشور حل شود.

خوشروان اظهار کرد: به‌موازات افزایش درجه حرارت کره زمین، دمای سطح آب خزر و به تبع آن تبخیر سطحی افزایش می‌یابد و ازسوی در اروپا با افزایش میزان سرما و رطوبت آتلانتیک شمالی و انتقال آن به حوزه رود ولگا، ورودی آب به دریای خزر افزایش پیدا کرده است و با استفاده از تعادل بین این دو نمایه می‌توان تغییرات تراز آب دریای خزر را پیش‌بینی کرد.

*نگرانی از تالاب‌های ساحلی

وی بیان کرد: با توجه به آنچه تاکنون دانشمندان به آن دست یافته‌اند آینده خوبی در انتظار خزر نیست و تا سال 2100، خشک شدن تالاب‌های حاشیه خزر از جمله چالش‌های پیش‌رو خواهد بود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: چه تراز آب خزر در آینده بالا رود و چه پایین، باید نگران تالاب‌های ساحلی بود و لازم است پیشنهاداتی که توسط متخصصان در کارگروه‌های مختلف در این زمینه مطرح می‌کنند، مطالعه و اجرایی شود.

معاونت دریایی سازمان محیط زیست کشور با همکاری گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌مناسبت گرامیداشت روز ملی خزر اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی و نشست تخصصی با حضور متخصصان این حوزه کرد.

با توجه به برگزاری زنگ آموزش با موضوع «بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی دریای خزر»، در این کارگاه آموزشی فرشچی معاون دریایی سازمان محیط زیست، از برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر روز 21 مرداد ماه امسال در Aktau خبر داد و مهم‌ترین دستاورد این اجلاس را رسیدن کشورهای منطقه به یک اجماع و اتفاق نظر در مورد رژیم حقوقی دریای خزر بعد از حدود 20 سال دانست و ابراز امیدواری کرد که قرار است در دریای خزر از این به بعد شاهد اتفاقات خوب و فعالیت‌های منطقه منسجم‌تری باشیم

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :