آخرین عناوین

پنجشنبه 24 آبان 1397-11:24 کد خبر:64051

هشدار پلیس فتای مازندران به شهروندان:

خرید و فروش در فروشگاه های اینترنتی را با امنیت بالا انجام دهید

پلیس فتای مازندران گفت:هنگام معامله از طریق فروشگاه های آنلاین دست دوم بسیار مراقب باشید، چونکه اکثر کلاهبرداران معمولاً دارای ظاهری آراسته، خوش برخورد هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس، خرید و فروش آنلاین شیوه‌ جدیدی از تجارت است که چند سالی‌ می‌شود فراگیر شده است،فروشگاه‌های اینترنتی نقش مهمی را در زندگی بسیاری از ما ایفا می‌کنند.

طمع و فرصت طلبی بیش از حد برخی افراد برای کسب سریع و آسان ثروت و اعتماد بی جا به افراد بدون داشتن شناخت کافی نسبت به آن ها، ناآشنایی با روال قانونی خرید و فروش کالا از طریق سایت‌های مجازی و عدم شناخت راه‌های تشخیص جعلی بودن اسناد، چک و چک پول از جمله دلایل به دام افتادن اشخاص در این ورطه است.

هنگام معامله از طریق فروشگاه های آنلاین دست دوم بسیار مراقب باشید، چونکه اکثر کلاهبرداران معمولاً دارای ظاهری آراسته، خوش برخورد و چرب زبان هستند تا بتوانند طعمه خود را به دام بیاندازند، لذا لازم است هم وطنان در انجام معاملات، صرفاً به ظاهر افراد و ادعا‌های آنان اتکا نکنند.

در همین راستا و جهت آگاهی بیشتر به سراغ سرهنگ حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتای استان مازندران رفتیم تا از هشدارهای وی در خصوص چگونگی خرید و فروش با امنیت بالا در این فروشگاه های مجازی آگاه شویم:

محمدنژاد مطالب آموزشی ذیل را در خصوص چگونگی خرید و فروش با امنیت بالا در این فروشگاه های مجازی ، گوشزد کرد :

وی در زمینه ی خرید گفت: برخی سودجویان و کلاهبرداران با درج آگهی‌های دروغین فروش اجناس در سایت‌های فروشگاهی خرید و فروش اجناس دست دوم مانند دیوار و شیپور اقدام به کلاهبرداری و سودجویی از شهروندان می کنند.

حسن محمدنژاد افزود: این افراد با هدف تهیج و ایجاد انگیزه در خریداران، اجناس خود را که اکثراً خودرو و لوازم منزل هستند با قیمت های پایین تر از عرف بازار ارائه کرده و با جلب اعتماد مشتریان از آنان مبالغی را تحت عنوان بیعانه از طریق واریز به شماره کارت دریافت می کنند و پس از اخذ مبالغ، دیگر پاسخگو تلفن خود نیستند.

رئیس پلیس فتای استان مازندران خاطرنشان کرد: برای تبادل یک کالا از طریق فضای مجازی باید همواره این مهم را در نظر داشت که ممکن است تبلیغ صورت گرفته برای کالا ماهیت واقعی نداشته باشد و ممکن است در پس یک تبلیغ در این گونه سایت‌ها، افرادی شیاد فعالیت ‌کنند که قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند.

وی افزود: از اینرو در هنگام یک معامله در اینگونه سایت ها باید موارد ذیل رعایت گردد :

1. از قرار گذاشتن با فروشندگان این کالاها در اماکن خلوت و کم تردد جدا خودداری شود و متقاضیان خرید برای رویت کالا و پرداخت پول حتما در اماکن عمومی قرار ملاقات بگذارند.

2. قبل از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل کنید، به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

شرایط و ویژگی‌ها را به دقت بررسی کنید، اگر شما از محصول راضی نیستید، آیا می‌توانید آن را برگردانده و پول خود را دریافت کنید؟

3. هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است را ذخیره کرده و از آنها پرینت بگیرید.

4. اطلاعات کارت اعتباری خود یا سایر اطلاعات مالی خود را در ازای خرید و دریافت جدیدترین اسباب بازی، کارت هدیه رایگان، یک شغل فصلی و یا اجاره (یک محل) برای تعطیلات در اختیار شخصی که نمی‌شناسید، قرار ندهید.

5. با دانستن نام سازنده یک کالا و شماره مدل، شما می‌توانید ویژگیهای این کالا را به صورت جز به جز با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنید، این امر می‌تواند به شما کمک کند که کالایی را که به صورت آنلاین خرید می‌کنید را متضمین نمایدکه کالای مورد نظر اصل است.

6. به صورت روزانه و مستمر حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشت‌های پول از حساب مطابق نظر خودتان صورت گرفته است‌.

محمدنژاد در زمینه ی فروش نیز عنوان کرد: با توجه به گزارشات دریافتی ، مدتی است کلاهبرداران افرادی را که از طریق سایت‌های دیوار و شیپور تصاویر اموال و کالا‌های خود را برای فروش آگهی می‌کنند، شناسایی و سپس اقدام به تماس یا ارسال پیامک به آن‌ها می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کلاهبرداران از طریق این سایت‌ها از فروشندگان سوء استفاده می‌کنند، گفت: این افراد شیاد خود را خریدار اجناس معرفی کرده و در نهایت پس از انجام مانور‌های متقلبانه و جلب اعتماد فروشندگان به روش‌های ماهرانه‌ای اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان مازندران تأکید کرد: مواظب این شگردهای کلاهبرداران باشید ؛

1. کلاهبردار با فروشندگان در ساعات پایانی شب و در محل خاصی قرار ملاقات گذاشته و محصولات توسط فروشندگان به محل منتقل و در ازای ثمن معامله، خریدار چک‌های جعلی بانکی به فروشنده ارائه و پس از ترک محل، کالا را به محل دیگری انتقال داده و متواری می‌شوند.

2. کلاهبردار در ازای خرید کالا، نسبت به واریز مبلغ ناچیزی به حساب فروشنده اقدام و سپس با تغییر مبلغ رسید بانکی با تهیه روگرفت از آن در برگه‌های بانکی خام اضافی که توسط عابر بانک‌ها ارائه می‌شود به فروشنده اعلام می‌دارد که مبلغ به حساب شما واریز شده و به دلیل اینکه بانک تعطیل است احتمالا پیامک واریز وجه به حساب شما ارسال نشده است و فروشنده نیز با دریافت رسید بانکی اقدام به تحویل اجناس به متهم می‌کند.

3. کلاهبردار با ارائه چک‌های مسروقه یا جعلی اقدام به دریافت کالا از فروشندگان کرده و پس از مراجعه صاحبان کالا به بانک مشخص می‌شود چک‌های مربوطه جعلی و فاقد ارزش است.

وی در ادامه تصریح کرد: ازاینرو در معاملات از انجام موارد زیل خودداری کنید؛

1. از انجام معامله در ساعات غیر اداری با چک‌های بانکی و حتی چک‌های رمزدار خودداری کنید، چون امکان استعلام از بانک وجود ندارد.

2. هیچ گاه از افراد ناشناس که از اعتبار آن‌ها اطلاع کافی ندارید، چک قبول نکنید، زیرا احتمال سرقتی یا جعلی بودن چک وجود دارد.

3. هنگام معامله و ادعای واریز وجه به حسابتان از طریق تلفن بانک، خودپرداز و غیره توسط خریدار، احتمال وقوع کلاهبرداری وجود دارد، بنابراین در اینگونه مواقع تا از واریز وجه به حساب خود اطمینان حاصل نکرده اید اجناس خود را به خریدار تحویل ندهید.

رئیس پلیس فتای استان مازندران در پایان تأکید کرد:از همکاران و شهروندان می خواهیم در صورت مواجه با موارد مشکوک‌، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری ، لینک ثبت گزارش های مردمی اعلام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :