آخرین عناوین

شنبه 26 آبان 1397-12:28 کد خبر:64104

ساختمان استانداری خالی است:

بیست و سومین استاندار مازندران بومی است یا غیربومی؛مسئله این نیست

مهم نیست که بیست و سومین استاندار مازندران بومی باشد یا غیر بومی، بلکه پرهیز از گفتار درمانی و اعمال مدیریت جهادی برای برون رفت از مشکلات فراروی، مسئله اصلی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، استاندار و معاون عمرانی رفتند، معاون سیاسی سودای استانداری دارد و معاون اقتصادی نیز بازنشسته است و میل رفتن ندارد، اما قرعه بیست و سومین استاندار به نام چه کسی است،مازندران هیچگاه همانند زمان کنونی بی مدیریت نبوده است، با رفتن اسلامی استاندار سابق به وزارت راه، این استان دو هفته ای است که با سرپرستی اداره می شود که خود سودای سکانداری در استان البرز را دارد.

با شروع دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ احمد حسین زادگان، سرپرست فعلی استانداری مازندران و معاون سیاسی امنیتی بیش از هر کس دیگر به سکانداری در مازندران می اندیشید اما بخت یارش نبود و سرانجام به حوزه ورزش رفت تا آنکه به عنوان فرماندار ساری برگزیده شد.

با رفتن ربیع فلاح بیست و یکمین استاندار مازندران و آمدن اسلامی استاندار غیربومی و اصفهانی، حسین زادگان از فرمانداری به ساختمان سفید استانداری آمد و بر مسند معاونت سیاسی امنیتی استانداری نشست و با رفتن زودتر از موعد استاندار غیربومی دو هفته ای است که حسین زادگان سرپرست استانداری شده است.

اگرچه وی یکی از گزینه های تصدی سمت استانداری در مازندران است اما شنیده ها حاکی از آن است که قرار است وی به عنوان استاندار البرز از سوی دولت معرفی شود.

ساختمان سفید استانداری مازندران روزهای بدون مدیریت سمت های حساس را طی می کند، اسلامی استاندار سابق که به وزارت راه رفت، علی نبیان معاون امور عمرانی را به عنوان معاون سازمان ملی مسکن و زمین وزارت راه منصوب کرد و این سمت نیز در ساختمان سفید استانداری خالی شده است.

معاون بازنشسته ای که دل رفتن ندارد

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری مازندران نیز از دیگر سمت های حساس است که حسن خیریان پور معاون فعلی طبق اعلام، بازنشسته است و باید از این سمت خداحافظی کند اگرچه وی هنوز اظهار نظری نکرده و تقلایش برای ماندن بیش از رفتن است.

در روزهای اخیر که سمت استانداری مازندران خالی شده، برخی ها رایزنی ها و تلاشهایشان را برای کسب نظرات نمایندگان مجلس و دولت افزون کرده اند و تاکنون گزینه های مختلفی برای این پست مطرح و شایعه شده است.

از احمد حسین زادگان سرپرست فعلی استانداری و مناف هاشمی استاندار گلستان گرفته تا محمدرضا صالحی، مهدی عبوری، محمد نوری، ناجی و غیره برای سمت استانداری مازندران مطرح شده اند.

انتخاب احمد حسین زادگان به عنوان استاندار بیست و سوم مازندران آرزوی ۴۰ ساله ساروی ها و مرکز نشینان را محقق خواهد کرد اما تجربه مدیریتی وی نشان می دهد که اهالی غرب و شرق استان چندان رضایت از عملکرد وی ندارند و مجمع نمایندگان مازندران نیز روی وی به اجماع نخواهند رسید، هرچند قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس معتقد است درصورتی که نظر دولت و وزارت کشور روی گزینه بومی برای استانداری باشد، ما حسین زادگان را قبول داریم و از ایشان حمایت می کنیم.

این اظهار نظر قاسم احمدی درحالی است که برخی نمایندگان مازندران در مجلس معتقدند که حسین زادگان نمی تواند کشتی نابسامان مازندران را به ساحل برساند و وفاق و همدلی را در استان تشدید کند، به اعتقاد آنان با حضور حسین زادگان دوباره جنگ شهری و جدال مدیریتی بین شهرها و مناطق مختلف استان مازندران شدت خواهد یافت، هرچند در دوره فرمانداری وی در ساری، قوت لازم را نداشته است.

کارنامه حسین زادگان به عنوان معاونت سیاسی امنیتی، عدم توجه و بهره گیری از نیروهای کارآمد مناطق مختلف شرق و غرب، گرایش و رویکرد ساری گرایی و مرکزگزایی و حذف نیروهای برجسته غربی و شرقی و از مهمتر چشمداشت وی به حضور برای انتخابات مجلس سبب شده تا حسین زادگان مورد توجه همه گروه های سیاسی و جناحی برای تصدی سمت استانداری نباشد.

علی اسماعیلی دبیر مجمع نمایندگان مازندران می گوید:استاندار مازندران باید فراجناحی و فراحزبی باشد و باید مسائل و دغدغه های مردم استان را داشته باشد و مجمع نمایندگان استان تاکنون روی گزینه خاصی به اجماع نرسیده است.

وی با اشاره به مشکلات متعدد فراروی توسعه مازندران یادآور شد: باید سیاست دولت را درباره استانداری بدانیم و ببینیم آیا استاندار غیربومی برمی گزیند یا بومی و امیدواریم دولت با نظر مجمع نمایندگان نسبت به انتخاب استاندار اقدام کند.

محمدرضا صالحی

محمدرضا صالحی متولد شهر گرگان است که در ۶ تیرماه سال ۹۵ و استاندار سابق خراسان شمالی است وی نیز به عنوان یکی از چهره های مطرح برای کسب تصدی استانداری مازندران است.

عملکرد وی در خراسان شمالی چندان مطلوب و مناسب نبود و اختلاف نظر وی و مجمع نمایندگان و بر زمین ماندن وعده های برجای مانده سبب شد تا به اذعان برخی فعالان سیاسی و اجتماعی، صالحی گزینه شایسته ای برای استان پیچیده و گسترده مازندارن نباشد.

مهدی عبوری

مهدی عبوری شهردار ساری که در دوره ای شایعه نشستن وی برای کرسی استانداری مازندران قوت گرفته بود اما در نهایت، محمد اسلامی اصفهانی به عنوان بیست ودومین استاندار معرفی شد،عبوری اقدامات و عملکرد مطلوبی در حوزه شهری مازندران دارد و اکنون علاوه بر مازندران یکی از گزینه های جدی تصدی استانداری سمنان است.

مناف هاشمی

مناف هاشمی که هم اکنون استاندار گلستان است، اصالتی بهشهری از استان مازندران و دکتری تخصصی در رشته برنامه‌ریزی شهری دارد،او معاونت شهرداری تهران، معاونت وزارت ورزش و جوانان، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را در کارنامه کاری خود دارد.‌

بی تردید مازندران به استانداری مقتدر، ذی نفوذ، کاربلد و شایسته نیاز دارد تا بهره گیری از همه ظرفیت ها برای توسعه استان گام بردارد و مازندران را به محل جدل و جنجال سیاسی و انتقام گیری از رقبا تبدیل نکند.

خالی شدن پست های ارشد مدیریتی مازندران هر روز نگران کننده تر می شود و آیت الله نورالله طبرسی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در خطبه های نماز جمعه از دولت و وزارت کشور خواست تا تکلیف استانداری را هرچه سریعتر روشن کند چرا که امور روزانه استان نیز به حالت رکود درآمده است.

بیست و سومین استاندار مازندران در دوره کوتاه دو ساله با چالش های عدیده ای روبرو است که برخی از مشکلات روی میز ۲۲ استاندار باقی مانده که هریک وعده رفعش را داده بودند اما بناچار با انباشت وعده ها جایشان را به دیگری سپردند، مشکلاتی از قبیل اشتغال و بیکاری، زباله، زیرساخت های ضعیف حمل و نقل، وضعیت بحران زده کشاورزی و صنعت، گردشگری لجام گسیخته و معضلی به نام منطقه آزاد که چند استاندار را برکنار کرده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :