آخرین عناوین

يکشنبه 19 اسفند 1397-12:16 کد خبر:66300

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

کام شکر دوباره شیرین می‌شود/ تا تنظیم بازار، مرغ‌ها ممنوع‌الخروج شدند

این روزها مازندرانی‌ها به جای چشیدن طعم شیرین شکر، تلخی انتظار در صف‌های خرید را می‌چشند، این در حالی است که مسئولان مربوطه می‌گویند کمبود کالایی وجود ندارد.


خزرتیترخبر: این روزها موضوعی که توجه همه را به خود جلب کرده صف‌های طولانی برای خرید شکر است که بعد از مرغ نگرانی‌های بسیاری برای مردم به دنبال داشته است.

روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذرانیم که تقاضا برای خرید برخی کالاها افزایش می‌یابد که شکر نیز جز کالاهایی است که باتوجه به مصرف بیشتر در این ایام متقاضی بسیاری دارد.

به‌جای اینکه تمهیدات لازم برای توزیع کالاهای پُر تقاضا طی این ایام اندیشیده شود می‌بینیم که تنها انتظار در صف‌های طولانی نصیب مردم شده است.

نکته جالب در برخی از صف‌های خرید این است که حتی صف‌های آقایان و خانم‌ها با نصب بنر مشخص شده است.

این روزها مردم مازندران به جای اینکه طعم شیرین شکر را بچشند می‌بینیم تنها تلخی انتظار در صف‌های خرید نصیب‌شان شده است.

این مشکل تا حدی است که شکر با قیمت 8هزار تومان آن هم در حد دو کیلو در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد که مردم با توجه به نیاز مصرفی خود در آخرین روزهای سال مجبور هستند در صف‌های طولانی انتظار بکشند.

*هیچ‌گونه کمبودی برای تامین شکر در مازندران وجود ندارد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در این‌باره اظهار کرد: هیچ‌گونه کمبودی از لحاظ تامین شکر در مازندران وجود ندارد.

سیدمحمد جعفری افزود: با توجه به میزان مناسب ذخایر کشور نگرانی و مشکلی در تأمین و توزیع به موقع شکر با قیمت مصوب در استان وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست تنظیم بازار 2 هزار و 200 شکر به مازندران اختصاص یافت، تصریح کرد: با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و پیگیری‌های انجام شده 3 هزار و 500 تن شکر در مرحله دوم تنظیم بازار برای مصارف خانوار، صنوف و صنایع به مازندران اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور یادآور شد: این میزان شکر با قیمت مصوب هر کیلو 34 هزار ریال با معرفی عاملان توزیع از سوی جهادکشاورزی از طریق شبکه‌های توزیعی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

*شکر و مرغ به‌اندازه کافی در مازندران وجود دارد

رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران  نیز در این‌باره اظهار کرد: قیمت‌های کاذب به وجود آمده موجب معطلی مردم در صف‌های خرید شد.

سلیمان حاتم‌نژاد افزود: این روزها در حالی شاهد صف‌های طولانی برای خرید مرغ و شکر در بازار مازندران هستیم که کالا به میزان کافی در بازار وجود دارد و به‌ تدریج به بازار تزریق می‌شود.

وی با اشاره به توزیع 3 هزار و 500 تن شکر از امروز در مازندران، اضافه کرد: طی هفته گذشته 2 هزار و 200 تن شکر در مازندران توزیع کردیم و از امروز نیز توزیع این میزان مشخص شد.

رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بنا داریم تا شب عید با احتساب همین میزان تا 10 هزار تن شکر در بازار توزیع کنیم و در حال پیگیری مابقی شکر و توزیع آن در استان هستیم.

حاتم‌نژاد با تأکید بر اینکه مردم نگران نباشند شکر به میزان کافی و نیاز موجود است، خاطرنشان کرد: توصیه ما به مردم مازندران این است آرامش خود را حفظ کنند هر میزانی که کالا مورد نیاز باشد وارد استان می‌کنیم.

براساس این گزارش، قیمت 8 هزار تومانی شکر کجا و 3 هزار و 400 تومان کجا آن هم در روزهای پایانی سال که مردم انتظار در صف‌های طولانی را ترجیح می‌دهند تا بخواهند مبالغ بیشتر پرداخت کنند.

*ورود دادستانی به توزیع 9 قلم کالای اساسی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران نیز در این باره گفت: بحث تنظیم بازار بر عهده دولت و تعزیرات است اما پیرو دستور دادستان کل کشور در 9 قلم کالا دادستانی دخالت می‌کند.

سیدیونس حسینی‌عالمی با بیان اینکه تا بازار تنظیم نشد دادستان‌ها ورود می‌کنند و قرار شد مرغی که از مازندران خارج می‌شود ابتدا نیاز استان برطرف شود در غیر اینصورت امکان خروج وجود ندارد، افزود: مشکلات و کمبودهایی در بحث توزیع وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری تعزیرات باید بر توزیع کالاهای اساسی در استان نظارت کنند، خاطرنشان کرد: اگر مدیران در برخورد با گرانفروشی و تنظیم بازار کوتاهی کنند قطعا دادستانی ورود پیدا می‌کند و برای افراد متخلف پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

*باران مانع بازاررسانی به موقع شکر شد

همچنین مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نیز در این زمینه با بیان اینکه بارندگی‌های شدید در منطقه خوزستان مانع از رسیدن به موقع شکر به بازار شد، گفت: با برداشت نیشکر طی چند روز آینده و واردات گسترده‌ای که انجام شده، کاهش شدید قیمت شکر در بازار را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: از سوی دیگر میزان تولید شکر چغندری به دلیل سهمیه‌بندی آب که در خوزستان انجام شد، حدود ۳۰۰ هزار تن کاهش یافت.

سیف گفت: تابستان امسال به دلیل پیش‌بینی خشکسالی و جلوگیری از ضررهای شدید آن محصولات کشاورزی منطقه خوزستان سهمیه‌بندی شد و آب کمتری به چغندرکاران رسید.

وی تصریح کرد: که سیستم نظارتی به کشاورزان منطقه خوزستان هشدار داده که سریعاً برداشت نیشکر و عرضه به بازار را آغاز کنند و طی روزهای آینده قیمت شکر کاهش خواهد یافت.

وی حتی گفت: قیمت شکر در ماههای آینده با کاهش شدیدی همراه خواهد شد.

به گفته یزدان سیف ۳۳۵ هزار تن شکر در طرح توزیع قرار دارد که ۴۸ هزار تن آن از انبارها خارج شده است، همچنین ۶۱۲ هزار تن هم برای ذخایر استراتژیک واردات شکر باید انجام شود که بخش عمده‌‌ای از آن انجام شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، میزان نیاز کشور ماهانه ۱۸۰ هزار تن شکر است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :