آخرین عناوین

سه شنبه 13 فروردين 1398-13:5 کد خبر:66671

آخرین جزئیات از طغیان رودخانه‌ در 5 شهر مازندران:

انسداد راه ارتباطی 8 روستا و قطع آب 4 روستای بلده نور /تخلیه خانه‌های حاشیه رودخانه تلار

با توجه به آب شدن برف‌ها و شدت بارندگی، سطح رودخانه‌های 5 شهر مازندران طغیان کرد و احتمال طغیانی شدن رودخانه‌ها در برخی شهرها ظرف چند ساعت آینده وجود دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، با توجه به آب شدن برف‌ها و شدت بارندگی، سطح رودخانه‌های 5 شهر مازندران طغیان کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از طغیان رودخانه تلار در سوادکوه خبر داد و گفت: راه ارتباطی 10 روستای سوادکوه بر اثر سیل مسدود شده است.

علی‌اصغر احمدی از طغیان رودخانه تلار در زیراب سوادکوه خبر داد و اظهار کرد: به‌علت بالا آمدن آب رودخانه تلار چندین منزل مسکونی حاشیه رودخانه تلار در شهر زیراب تخلیه شده است.

وی با بیان اینکه هر لحظه حجم آب رودخانه تلار سوادکوه افزایش پیدا می‌کند، افزود: چند پل و دیواره‌ رودخانه تلار سوادکوه تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از مسدود شدن راه ارتباطی روستاهای دراسله ، شش رودبار ، سی پی ، پیرنعیم ، سوخته سرا ، اتو ، لاجیم ، ولیلا ، لولاک و ززول خبر داد و گفت: مردم به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه تلار در سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر و سیمرغ توقف نکنند.

*رودخانه‌های چالوس در آستانه طغیان

شدت بارندگی در غرب مازندران بویژه در سیاه بیشه به اوج خود رسیده است.

زندی فرماندار چالوس گفت:با توجه به آب شدن برف‌ها و شدت بارندگی، سطح رودخانه‌ها در حال افزایش است و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های شهرستان بخصوص در بالادست وجود دارد.

وی افزود:احتمال طغیانی شدن رودخانه‌ها ظرف چند ساعت آینده وجود دارد و توصیه ما به مردم این است که در حاشیه رودخانه‌ها نمانند و خانه‌ها خود را که نزدیک به رودخانه هست تا رفع خطر ترک کنند.

فرماندار چالوس گفت:احتمال طغیانی شدن رودخانه‌های چالوس و سردابرود وجود دارد، بنابراین همه روستا‌های اطراف این دو رودخانه چه در بالادست و چه پایین دست باید احتیاط لازم را انجام دهند و تا رفع خطر به مناطق امن بروند.

* وضعیت بحرانی در بلده نور

علی شادمان فرماندار نور نیز گفت: اکثر رودخانه های بلده، چمستان و گلندرود نور طغیانی شده است.

به علت بارش شدید برف و ریزش بهمن در محور بردون به بطاهر به طور کل راه ارتباطی این روستا مسدود و آب چند روستا به همین دلیل قطع شده است.

بارش باران و آب شدن برف سبب بالا آمدن و طغیان رودخانه‌ها در بخش بلده این شهرستان شد و راه ارتباطی 8 روستا، آب شرب 4 روستا و برق 2 روستا قطع است.

مسیر سیاه سنگ به بلده به دلیل ریزش برف به ارتفاع ۲ متر در روزهای گذشته مشکلی برای عبور و مرور ندارد اما به دلیل لغزندگی مسدود شده ‌است.

رانش زمین در منطقه لاویج بخش چمستان و ریزش سنگ در گلندرود باعث شده تا این مسیرها خطرناک باشد.

* 10 روستای لاریجان آمل در محاصره سیل

وقوع بارش‌های شدید عصر دوشنبه باعث جاری شدید سیلاب در بخش کوهستانی لاریجان از توابع شهرستان آمل شد.

رضا مقدم بخشدار لاریجان شهرستان آمل اظهار داشت: هم اکنون در روستاهای " لوت، کهرود، ناندل" و چندین روستای واقع در دهستان دلارستاق در این بخش، سیل جاری شده و راه ارتباطی برخی از این روستاها نیز بسته شد.

مقدم افزود: با حضور مردم در این روستاها و ستاد مدیریت بحران بخش لاریجان، تلفات جانی نداشته است.

وی اضافه کرد: در پی جاری شدن سیل در بخش لاریجان، بیشتر زمین‌های زراعی و باغی درختان سیاه ریشه، سردهنه های در مسیر سیلاب دچار خسارت جدی شده که میزان این خسارت در روزهای آینده برآورد خواهد شد.

بخشدار لاریجان آمل اضافه کرد، رسولی فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آمل هم پس از وقوع سیل در بخش لاریجان در روستاهای سیل زده حضور یافت و با ساکنان این روستاها همدردی کرد.

مقدم ادامه داد، که تداوم بارش‌های شدید باران در بخش لاریجان، باعث جاری شدن سیلاب و بسته شدن تونل جدید و تازه بهربرداری شده شماره ۵ جاده هراز در ورودی روستای " ناندل" در پی انباشت زیاد شن و سنگ به سطح جاده شده است.

وی افزود: با وجود بسته بودن جاده هراز در روز گذشته تاکنون با این حال عوامل راهداری بخش لاریجان در تلاش برای پاکسازی سطح جاده و برقراری دوباره تردد در این جاده هستند.

*اطلاعیه ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران

با توجه به سیلابی شدن رودخانه تلار در شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی، برای احتیاط بیشتر، منازل حاشیه رودخانه تلار را در شهرستان های سوادکوه سوادکوه شمالی قائمشهر و سیمرغ ترک کرده و از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه خودداری کنند.

*شهروندان سیمرغ آماده تخلیه منازل باشند

فرماندار شهرستان سیمرغ در پی سیلابی شدن رودخانه تلار در بالادست گفت : شهروندان این شهرستان بویژه آنهایی که در حاشیه رودخانه ساکن هستند باید آماده تخلیه منازل خود باشند تا متحمل آسیب جدی نشوند.

سید مجتبی حبیب نژاد افزود: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته از آخرین وضعیت رودخانه و منطقه در مدیریت بحران استان ، اعلام شد که دبی ورودی آب رودخانه تلار در بالادست بشدت افزایش یافته است.

وی بیان کرد: دبی ورودی آب رودخانه تلار در بالادست و شدت انتقال آن به حوزه پایین دست باعث می شود تا ما هم شاهد طغیان رودخانه در پایین دست در شهرستان های سیمرغ و قائمشهر باشیم.

فرماندار سیمرغ با اعلام این که ما در پی این خبر اعلام خطر کرده ایم ، گفت : از شهروندانی که روستاهای آنان در امتداد رودخانه تلار است می خواهیم تا آماده تخلیه منازل خود باشند.

حبیب نژاد همچنین از شهروندان حوزه شهری شهرستان سیمرغ (کیاکلا) هم خواست تا آماده تخلیه منازل خود برای پیشگیری از تبعات بعدی باشند.

وی گفت: شاید مجبور به اتخاذ تصمیمات جدی در حوزه رودخانه تلار باشیم تا بتوانیم جلوی سیلابی شدن این شهرستان را بگیریم .

رودخانه تلار که از کوههای البرز سرچشمه می گیرد پس از گذشتن از شهرستان سوادکوه به سیمرغ و قائمشهر و سپس جویبار می رسد و از آنجا به دریای خزر می ریزد.

*خودداری از تردد غیر ضروری در محور جواهرده و جنت رودبار

محمد آزاد فرماندار رامسر نیز گفت: با توجه به بارش شدید باران و شرایط جوی نامناسب و امکان ریزش سنگ و کوه شهروندان و گردشگران امشب از ترددهای غیر ضروری در محورهای جواهرده و جنت رودبار خودداری کنند،مردم در ۱۳ فروردین روز طبیعت از توقف در حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.

*قطع برق و گاز بخشی از شهر زیرآب برای حفظ ایمنی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز از قطع برق و گاز در خیابان ۱۷ شهریور شهر زیرآب برای حفظ ایمنی خبر داد و گفت: حفظ جان ساکنان برای ما اولویت مهم است.

علی اصغر احمدی با بیان اینکه از دقایق پیش از سیل در شهر زیرآب حضور داشته‌اند و به شهرداری برای حمل نیوجرسی به محل و بیل در محل مورد نظر آماده باش داده‌اند، افزود: شهرداری به موقع و با سرعت این موارد را در محل فراهم آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران با اشاره به زیاد بودن بارندگی در مناطق بالادست و وجود برف، این عوامل را عامل بالا آمدن آب رودخانه تلار در محدوده شهر زیرآب عنوان کرد و افزود: تمام سعی ما بر این بوده که آب وارد شهر نشود و خوشبختانه تاکنون آب وارد شهر نشده است.

وی با بیان اینکه یک طرف یکی از پل‌های ماشین رو شهر (پل ایینه) سقوط کرده است، ادامه داد: به دلیل امکان وجود درخت در سیلاب و سد شدن مسیر آب، در پی برداشتن کامل پل هستیم و در کنار آن، برای احتیاط با بیل مکانیکی کانالی برای هدایت آب حفر شده است.

احمدی از اقدامات اولیه وقوع سیل به تخلیه خانه‌های حاشیه رودخانه، قطع گاز و برق اشاره کرد و افزود: در درجه اول حفظ جان ساکنان برای ما مهم است و تاکنون ساکنان همکاری خوبی داشته اند و از شهروندان نیز خواهش می‌کنیم که از خانه‌های خود خارج نشوند و به حاشیه رودخانه نروند.

این مسئول با بیان اینکه در مناطق بالا دست باران قطع شده است و با این امر شاهد فروکش کردن آب در ساعات آتی خواهیم بود، افزود: چند خانه در کنار رودخانه وضعیت مناسبی ندارند و در تلاش هستیم تا از تخریب آنها توسط سیل جلوگیری کنیم.

وی در رابطه با خیابان هفده شهریور شهر زیرآب، با بیان اینکه در این خیابان مسکن مردم درگیر سیل نیست، افزود: گاز قطع است تا مشکلی پیش نیاید و به خاطر رسانا بودن آب و سقوط تیر برق، برق نیز قطع شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :