آخرین عناوین

پنجشنبه 23 مرداد 1393-15:55 کد خبر:693

مسئولان منابع طبیعی مازندران بخوانند:

حال ناخوش جنگل اجاره ای

نکته قابل تأمل این پارک دریافت ورودی 30 هزار ریالی است که معلوم نیست برای ارایه کدام خدمات از مردم دریافت می شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از گردشگر آنلاین:مرکز استان مازندران از جمله معدود شهرهای شمالی است که با پارک جنگلی فاصله کمی دارد و با پیمودن فاصله ای کوتاه می توان از فضایی بکر و چشم نواز بهره برد.

پارک جنگلی شهید زارع ساری یکی از جاذبه های کم نظیر شمال ایران است که متأسفانه هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است.

پارکی با وسعت قابل توجه و دلربا که با استانداردهای پارک های جنگلی فاصله بسیاری دارد.

مسئولان استان  و منابع طبیعی همواره به این جاذبه طبیعی بی توجه بوده اند و  با واگذاری آن به بخش خصوصی، آن را به حال خود رها کرده اند.

پارک جنگلی زارع با ساخت و سازهای غلط و خارج از ضوابط اصولی یک پارک جنگلی، چهره ای نازیبا یافته که برای بسیاری از خانواده های مازندرانی و گردشگران و مسافران، جذابیتی ندارد.

چند آلاچیق ، سرویس های بهداشتی کثیف، ابزار نامناسب و غیراستاندارد بازی بچه ها و دکه های فروش مواد غذایی غیرمنطبق با بافت جنگل ، تاریکی مطلق بسیاری از نقاط که فضا را برای حضور خانواده ها ناامن کرده، ویژگی های این پارک جنگلی است که اگر به حال خود رها می شد، از زیبایی بیشتری برخوردار بود.
نکته قابل تأمل این پارک دریافت ورودی 30 هزار ریالی است که معلوم نیست برای ارایه کدام خدمات از مردم دریافت می شود.

این در حالی است که شما برای استفاده اندک امکانات نامناسب این پارک هم باید پول پرداخت کنید.

وقتی مردم در این پارک ابتدایی ترین خدماتی را دریافت نمی کنند این رقم درچه راستایی توسط بخش خصوصی از خانواده  ها اخذ می شود؟

النگ دره میزبان هزاران خانواده فرصتی دست داد تا از پارک جنگلی النگ دره گرگان دیدن کنیم. هزاران خانواده گلستانی و گردشگران علاقمند به طبیعت گردی به این منطقه زیبا آمده بودند تا لحظات بانشاطی را سپری کنند النگ دره از نازیبایی زباله در امان بوده و مسئولان پارک سطل های متعدد را برای جمع آوری زباله در نقاط مختلف پارک به همراه پلاکاردهایی با مضامین زیست محیطی نصب کرده بودند.

امکانات ورزشی و بازی بچه ها به همراه مجموعه های پذیرایی در مکان های مناسب تعبیه شده بود.

النگ دره دارای ایستگاه پلیس نیز هست تا امنیت این حجم از ورود خانواده در فضای جنگلی تضمین شود.

امکانات و میزان استقبال از این پارک قابل مقایسه با پارک زارع ساری نیست و شما می تواند بدون پرداخت ورودی وارد النگ دره شوید و اگر از امکانات و خدمات استفاده کنید در قبال آن پول پرداخت می کنید.

مدیریت النگ دره برای خانواده های محسوس است.

مسئولان منابع طبیعی مازندران بدلیل آشنا بودن با ویژگی های پارک های جنگلی، اجاره شان را می گیرند، پارک زارع را به امان خدا رها کرده اند. ساماندهی پارک جنگلی ساری و رسیدگی به شرایط نامناسب آن امری ضروری است که سال ها است مغفول مانده است.

النگ‌دره پارك نمونه شمال كشور

پارك جنگلي "النگ‌دره" گرگان از سوي دفتر جنگل‌كاري و پاركهاي جنگلي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، به عنوان پارك جنگلي شاخص شمال كشور انتخاب و معرفي شد.

اين انتخاب به خاطر رعايت مسايل فني و مديريت خوب پارك صورت گرفته است.
پارك جنگلي طبيعي "النگ دره" گرگان در محور "ناهارخوران" اين شهر واقع است كه هم‌اينك با توسعه شهري، داخل شهر قرار گرفته است.

داخل این پارک جاده ای آسفالته وجود دارد و هر کجای ان که بخواهید می توانید بنشینید و از طبیعت بی نظیر آن بهره ببرید .پارک جنگلی النگ دره به مساحت ۱۸۵ هکتار و در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهار خوران قرار گرفته است.

آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است .

پارک جنگلی النگ دره ، در دامنه جنگل های انبوه شمالی قرار دارد که از پوشش درختان جنگلی برخوردار است . مهم ترین انواع درختان این پارک جنگلی را انجیلی و ممرز ، توسکا ، لرگ ، افرا ، بلوط ، بید ، شیردار و خردمندی تشکیل می دهد .

امکانات موجود در پارک النگ دره شامل برق رسانی ، سرویس های بهداشتی ، جاده آسفالته ، نمازخانه ، پارک کودک ، زمین ورزش ، ساختمان های نگهبانی ، منطقه کمپینگ و پیک نیک است.

حذف عوارض در النگدره

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان گفت: با برگزاری جلسات متعدد در شورای اسلامی شهر گرگان و پیگیری اعضای شورا برای رفاه حال شهروندان، دریافت عوارض برای ورود به پارک جنگلی النگدره حذف شد.
محمد ابراهیم جرجانی افزود: با حذف عوارض پارک جنگلی النگدره از بودجه سال 93، مبلغ بودجه سازمان پارکها و فضای سبز شهرستان گرگان از 9 میلیاردو 900 میلیون تومان به 9 میلیارد و 400 میلیون تومان کاهش یافت.
وی ادامه داد: شهروندان گرگانی برای تفریح و گردشگری جای خاصی را ندارند

از این رو دریافت عوارض برای ورود شهروندان به پارک جنگلی النگدره بی انصافی به شمار می رود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: دریافت عوارض در این مدت نه تنها درآمدی برای شهرداری نداشت بلکه تنش ها و برخوردهای فیزیکی را ایجاد کرده بود به همین خاطر با اصرار اعضای شورا دریافت عوارض شهرداری حذف شد.

تجهیز زمین بازی ایمن و استاندار جدید، نصب علائم ترافیکی و هشداردهنده، بهبود مبلمان پارک از جمله تعویض تمام سطل‎های زباله، نیمکت‎ها و بهبود روشنایی کمپ‎ها از جمله اقداماتی است که که در انگ دره از سوی شهرداری اجرایی شده است.

لازم به ذکر است طبق بند ج ماده 147 برنامه پنجم توسعه کشور، وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است ظرف مدت یکسال اول برنامه، بدون رعایت تشریفات مناقصه، مدیریت، احداث، نگهداری، توسعه و بهره‎برداری پارک‎های جنگلی و مراتع قابل درختکاری، نهالستان‎های متروکه و اراضی واقع در کاربری‎های سبز و کمربند سبز شهرها را در محدوده و حریم شهرها با حفظ مالکیت دولت و کاربری طبق طرح مورد توافق شهرداری و سازمان مذکور بدون دریافت حقوق مالکانه به شهرداری مربوطه به منظور توسعه فضای سبز و استفاده بهینه واگذار کند.

در این راستا  پارک جنگلی النگدره از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، به سازمان پارک‎ها و فضای سبز شهرداری گرگان واگذار شد.

عباس مهدوی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :